  • Data: 2005-10-03 19:57:31
    Temat: Re: Likwidaca dzialalnosci a samochod - jak postapic ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 3 Oct 2005, gonia wrote:

    > Postaram sie. Chodzi mi o to, ze z zalozenia, korekta ta ma korygowac
    > odliczenie VATu z faktycznie wykonywana dzialanoscia op/zw. Dlaczego okres
    > jest 5 letni? Zakladam,ze chodzi o to,ze wiekszosci odpisow dokonywanych jest
    > przez 5 lat, nie liczac jakis udogodnien.

    Przyjmijmy.

    > Jak masz 5 lat np komputer czy samochod, korygujesz to w zaleznosci od tego
    > czy masz czy nie masz dany ST. W najgorszym wypadku mamy ust 6, ktory mowi,ze
    > jak traktowac jaka sprzedaz ST ( pozaostaja nieszczesne samochody, ale to
    > zostawiamy z boku na razie jednak).

    OK.

    > Jezeli ten komputer zwroci sie 60 % odpisem, a go mamy, jest OK- jak go nie
    > mamy, niewazne, nikogo nie musimy o tym fakcie informowac, pozostaje nam do
    > konca 5 letniego okresu jako opodatkowane.

    Czekaj.
    Jak "komputer mamy" to nie mam pytań.
    Jak komputera nie mamy to poproszę o objaśnienie co oznacza
    "nieinformowanie nikogo" - przecież do ST trzeba wpisać
    przyczynę lub sposób zbycia/likwidacji. Tak ?

    Dla poniższych rozważań zróbmy sobie komplatną (?) listę jak SToWNiP
    może zakończyć życie "przyczyną opisaną w ESToWNiP"

    Owa przyczyna lub sposób może:
    - powodować przychód opodatkowany
    - powodować przychód zwolniony
    - powodować przychód niepodlegający
    ...i powyższe przypadki powoduję korektę...
    *albo* jeszcze:
    - nie powodować przychodu i podlegać pod VAT na zasadzie
    "czynności zrównanych ze sprzedażą" (podarowanie, przekazanie
    na cele osobiste, pracownikowi...) odpowieznio zw/oVATowane
    - nie powodować przychodu i jednocześnie nie powodować
    podlegania danego zdarzenia pod VAT

    Coś pominąłem ? :)

    > Ale jezeli mamy do czynienia z licencja udzielana na 2 lata? Po tym czasie (
    > uopdop 16 m mowi, ze amortyzuje sie taka licencje nie krocej jak 2 lata ,
    > chyba ze czas na ktory udzielono jej jest krotszy) licencja wygasa. Nie ma
    > jej: nie zostala sprzedana - wiec 91.4-6 nie wchodzi w gre. Jak ja traktowac?

    IMHO - jako *zużytą*.
    Tak jak środek trwały, który wziął i rozpadł się na drobne
    wskutek intensywnej eksploatacji.
    Dlaczego by nie ?
    "Zużycie" nie podlega rozliczeniu: w ESToWNiP będzie wpis o końcu
    amortyzacji i już.
    A o tym iż "zużycie" nie podlega opodatkowaniu to sążniste artykuły
    były z okazji rozważań czy jak postawisz przed nosem kontrahenta
    herbatkę to należy ją opodatkować (albo nie) :)
    W końcu impulsy telefoniczne zuzywasz - i VATem się z tego powodu
    nie obciążasz; nie powoduje przychodu i nie podlega pod VAT.
    Dlaczego z ST miałoby być inaczej ?

    > jak sprzedaz opodatkowana zgodnie z ust.4? Nie ma podstaw niby do traktowania
    > tego jako zwolnione, ale....

    IMO nie ma.

    > na ten temat nie ma nic w ustawie rowniez.

    Usiłuję doczytać się :) czegoś co mogłoby posłużyć jako wsparcie
    dla mojej tezy:
    "W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów
    o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających
    amortyzacji"[...]

    *Są* zaliczane.
    A jak jakieś składniki majątku:
    - zużyły się
    - zepsuły się i zostały zlikwidowane
    - zostały skradzione
    -...
    ...to już *nie są* (IMHO :)) "zaliczane do SToWNiP", były
    (ale się zmyły) :)
    Korekta zaś dotyczy jedynie czynności które pod VAT podlegają
    *lub* wynikają z "przeznaczenia".
    Zaś podatnik na ogół nie przeznacza SToWNiP do kradzieży, zepsucia
    się lub zużycia: samo się zużywa...

    > A komputer tez moze sie przewrocic i zrobic sobie kuku;> i jak wtedy
    > korygowac? przeciez nie zostal sprzedany

    Natrafiłem kiedyś tu na osobę (już nie pamiętam kto) kto mocno
    przyparł mnie do muru twierdząc w odniesieniu do podatku
    dochodowego że jak w razie zepsucia się ST który nie został
    zamortyzowany nie nastąpi jego sprzedaż (choćby w formie złomu !)
    to nie ma podstaw do zaliczenia niezamortozywanej częsci WP
    w KUP.
    Przyznam że mało mi się taki pogląd widział, niemniej jakby
    go zastosować również do VAT... jest sprzedaż tego (zepsutego)
    ST ? - jest. Jest opodatkowana VAT ? - jest.
    A że za 1,50+33 gr VAT... no coż, taka wartość rynkowa...
    Niemniej - uważam iż można nie przyjmować poglądu o "konieczności
    sprzedaży" i wtedy skoro każda sensowana postać likwidacji SToWNiP
    (w tym "zużycie się") kwalifikuje środek do wykreślenia ze stanu
    EST - a tm samym zaprzestania "zaliczania przez podatnika".

    ...a zaopiniuj... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)