    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty pojazdów na nowy rok?
    Date: Sat, 20 Feb 2010 00:49:02 +0100
    <hleere$sh0$2@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002161938380.1736@quad>
    <hlernq$cah$3@news.interia.pl> <hlf0gp$keg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hlf2ov$l9t$4@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002170948590.2860@quad>
    <hlh0qi$u5m$2@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002180139140.912@quad>
    <s...@p...org> <hljjcg$106$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hljvn5$fta$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hlkc7u$vff$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hlkenm$2j8$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hllav8$54k$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hlmbt7$tud$1@news.interia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1002191937410.3524@quad>

    > Nie dotyczy.

    No właśnie.

    > Ale na początku nie szło dojść, czego Ci brakło.

    Nie rozumiem tego. W temacie jest KOSZTY. W pierwszym liście wątku jest:
    ,,czy KOSZTY pojazdów za rok 2009...'' Jak więc miałem napisać słowo
    KOSZTY, żeby było wiadomo, że KOSZTY? I ty się dziwisz, że ja się dziwię
    kurde?

    > To było dawno i nieprawda, coś do 2002 albo 2003.
    > Tak, było 3x30% (czyli max 90%).
    > Teraz jest 5 lat i max 50% rocznie, czyli mając wystarczające przychody
    > w 4 i 5 roku można odliczyć całość.

    No to jest lepiej, ale przy większych inwestycjach na długoterminowe
    chyba nadal może być problem.

    > A to ja też.

    Kuna, pierwszy raz w życiu ktoś się ze mną zgadza. idę się upić. :-P

    > Chyba myślał o *nieujęciu* naliczonego,

    No ale to jakby inna para obuwia gumowego przeciwdeszczowego.

    > Owszem, ale wtedy trzeba by zdemolować co nieco logikę przepisów.

    Dlatego pisałem, że krytykowanie reformy w oparciu o przepisy sprzed
    reformy do niczego nie prowadzi. Krytykować trzeba efekt reformy i jeśli
    sam efekt jest zadowalający, a koliduje z przepisami chwilowo nieujętymi
    w reformie, to te przepisy trzeba do reformy włączyć.

    > Problem jest inny: w tej chwili budżet *nie dopłaca* w razie
    > "nadmiaru ulg", nawet jeśli jakaś ulga byłaby "przenaszalna" (tak
    > było z "wielką budowlaną").
    > A przy tej konstrukcji musiałby dokonywać zwrotów.

    Dlaczego ,,musiałby''? Owszem, w przypadku VAT zwraca, ale co stoi na
    przeszkodzie, żeby w PIT pozostało tak, jak obecnie, że nie zwraca?

    > Chyba nie rozumiesz - albo przedpiścy, albo przepisów.
    > Podstawą jest *roczne* rozliczenie.
    > Fakt płacenia zaliczek jest trzeciorzędny (dla konstrukcji).
    > Zaś rozliczeniem rocznym są zasadniczo objęci *wszyscy*.

    Nie, w tej części dyskusji była mowa nie o PIT, a o PIT od sprzedaży
    samochodu czy mieszkania. przeczytaj uważnie tę część rozmowy.

    > A co ma PCC do PIT???

    No właśnie nie doczytałeś. Wojtek krytykował moją reformę pokazując, że
    czasami jest PCC od samochodu, a czasami PIT i ten PIT wprowadza
    utrudnienie. Więc pokazałem, że przy mojej wizji działania wcale nie
    wprowadza, bo albo ktoś sprzedaje ,,cywilnie'' i łapie się na PCC, więc
    go to nie zmusza do nękania pracodawcy takimi duperelami (przypominam:
    reforma zakładała, że pracodawca rozlicza jednozakładowców, a
    wielozakładowcy się rozliczają sami), albo ktoś nie łapie się pod
    zwolnienie, czyli bawi się w handel, a więc wtedy już se spokojnie sam
    księguje jako przedsiębiorca.

    Zresztą, obserwując rosnącą modę na tzw. samozatrudnienie, mam wrażenie,
    że mój pomysł na reformę chyba się już sam wprowadza w praktyce i tylko
    nadal pozostaje opór sytuacji zastanej i rosnąca rzesza
    samozatrudniających tylko się boryka z dwoistością PIT.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek