eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    From: Stephen ÓM <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Date: Thu, 15 Sep 2011 14:09:37 -0700 (PDT)

    Witam jeszcze raz,

    Dzięki za pomocną nieporadę. Nie odpisuję tu na wszystko, ale całość
    jest ciekawa i pomocna.

    Nie miałem dużo czasu ostatnio, żeby pomyślić o wszystkim, co tu jest
    napisane, i w dodatku jestem zmęczony po długim dniem, ale i tak
    spróbuję zrobić jakiś postęp w tej sprawie. Bycie zmęczony na pewno
    znaczy, że ilość błędów gramatycznych wzrośnie, ale mam nadzieję, że
    to co napiszę będę mniej więcej czytelny i też, że uda mi się unikać
    błędów w obliczeniu :).

    Żeby ograniczyć 'kolumbryniastość' tego posta, przedstawiam nowy
    przykład, z normalnymi nieokrągłymi kwotami, i też będę starał się
    okazywać wzory, według których obliczę.

    Parę uproszczeń:

    * Rachunek wystawiony i usługa wykonana w jednym dniu - dzień 'A'.
    Kurs NBP istotny na ten dniu (właśnie kurs z poprzedniego dnia) jest
    4,3139, i we wzorach też będę oznaczył kurs ten przez 'Ka'

    * Klient płaci, PayPal bierze opłata, i reszta przewalutowana na PLN w
    drugim dniu - dzień 'B'. Kurs NBP stostwany na tym dniu (z
    poprzedniego dnia) jest Kb=4,3346

    1.
    Operacja: W dniu A wystawię rachunek na EUR 80 (nazywamy tą kwota R,
    czyli R=EUR80).
    Na podstawie: rachunku
    W księdzy wpisuję: przychód 80*4,3139 = 345,11 zł., czyli R*Ka

    2.
    Operacja: W dniu B, klient płaci 80 EUR na konto PayPal.
    Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest
    wyskość i data uznania konta)
    W księdzy wpisuję: przychód 80*(4,3346-4,3139) = 1.66 zł, czyli R*(Kb-
    Ka).

    (Nie będę powtarzał, że jeśli przychód jest ujemne, stanowi koszt.)

    3.
    Operacja: W dniu B, PayPal bierze opłata O=EUR3,47
    Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest
    wysokość i daty opłaty)
    W księdzy wpisuję: koszt 3,47*4,3346 = 15,04 zł, czyli O*Kb

    4.
    Operacja: W dniu B, środki mi pozostające zostają zmienione na PLN
    według kurs oferowany przez PayPala w tym momencie: EUR80-EUR3,47 =
    EUR 76,53 na 322,89 zł (nazywamy to Z, czyli Z=322,89 zł).
    Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna inforacja jest że
    przewalutowano tyle EUR na tyle zł. w pewnym dniu)
    W księdzy wpisuję: przychód 322,89-(345,11+1,66-15,04) = -8,84 (koszt
    8,84 zł.), czyli Z-(R*Ka+R(Kb-Ka)-O*Kb), czyli Z minus suma kroków
    1-3.

    (Na kroki 2, 3, 4 można wydrukować tą samą stronę z PayPala trzy razy,
    bo wszystkie szczegóły z całej grupy związanych transakcji pojawią się
    na tej stronie)

    Poza tym, koszt uniesiony w kroku 2 (opłata PayPala) stanowi import
    usługi zwolnionej z VATu, którą dokumentuję fakturą wewnętrzną, co nie
    jest wpisana w księdzy.

    Wygląda mniej więcej sensowne??

    Notabene, gdyby PayPal pobrał te 5 EUR dzień później (czyli 7/09), to
    wtedy musiałbyś jeszcze przeliczyć dla tych 5EUR różnicę kursową
    pomiędzy 6/09 a 7/09 - jeśli tego nie "widzisz" to chętnie wyjaśnię
    na
    konkretnych liczbach.

    No widzę. Będę błagał klientom, żeby nie wysłać mi pieniędzy około
    pólnocy :). Ale - skoro są w różnych krajach - może powinienem im
    poprosić, żeby nie płacą mi jak zegar pokazuje 29 albo 59 minut :).

    > Formalnie - nie można (chyba że Gotfryd rzuci paragrafem ;)). W praktyce
    > - to zależy od konkretnego kontrolera.

    To w praktyce nieznając kto będzie kontrolerem - nie można.

    > (KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
    > pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
    > księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

    Horror! Miesięczne zobowiązkowe kontrole. Niedobrze na nerwy.

    > Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

    Dobrze :)

    > O nie nie, to nie porada tylko luźna wymiana doświadczeń.
    > 50k nie mam zamiaru "zarobić" ;)

    Ha ha, przypomina mi o ulubionym powiedzeniu: "no good deed goes
    unpunished", czyli żaden dobry uczynek unika kary :).

    W każdym razie, bardzo dziękuję za wymianę doświadczeń :)

    Stiofán