    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Date: Sat, 14 Jul 2007 09:22:36 -0700

    On 14 Lip, 00:20, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Czy zabawa w architektów zwalnia od czytania rozporządzenia o wystawianiu
    > faktur VAT? ;)
    > Masz tu:http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    > (rejestracja darmowa, spamują umiarkowanie)
    > "jednostkę miary i ilo ć sprzedanych towarów
    > lub
    > rodzaj wykonanych usług"
    > (to tak dla przykładu).

    Czyli zamiast ilości i j.m. można dać rodzaj, ale jak go określić?
    "wykonanie projektu", czy numer PKWiU, czy można uznać, że jest
    zawarty wcześniej w nazwie?

    A teraz mam pytanie o stawkę podatku. Wszelkie usługi architektoniczne
    to PKWiU 74.20.*. W ustawie o PTU jest art. 41 ust. 2, który odsyła do
    listy usług objętych stawką 7% (podane zastrzeżenia nie dotyczą tego
    przypadku) w załączniku nr 3. W tymże załączniku jest poz. 162, która
    dotyczy twórców i artystów z rozumieniu prawa autorskiego m.in. za
    przekazanie praw autorskich [architekt przekazuje prawa autorskie
    >majątkowe< (osobiste zachowuje), ale z całą pewnością podlega pod ten
    zapis]. Przy tej pozycji nie jest podany jakikolwiek numer PKWiU. Czy
    zatem dotyczy ona wszystkich usług, które można z całą pewnością uznać
    za zgodne z "nazwą grupy usług" w cytowanej poz. 162 zał. 3? I co za
    tym idzie, czy projekty architektoniczne są objęte stawką 7%?

    Pewna księgowa twierdzi, że jest 22%, bo w tym załączniku nie jest
    wymieniony numer 74.20.*. Ale ja twierdzę, że jeśli przy pozycji 162
    nie podali numeru, to znaczy, że dotyczy różnych usług, które pasują
    do tej "nazwy". Bo inaczej ten zapis nie dotyczyłby żadnych usług, co
    byłoby lekko nielogiczne...

    (Z US skierowano do jakiejś telefonicznej informacji VAT, a stamtąd
    dalej, gdzie zaproponowali odpłatne wydanie informacji w terminie
    miesiąca, ale fakturę trzeba wystawić jak najszybciej, bo i tak jest
    sporo spóźniona. Trzeba będzie chyba przesunąć datę wykonania... Na
    fakturze od razu widać błąd, a w przypadku umowy zawsze można
    powiedzieć, że zleceniodawca coś jeszcze sprawdzał, czy jest ok i stąd
    przesunięcie.)

    Pozdrawiam,
    mj