  • Data: 2007-07-14 23:10:20
    Temat: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    On 14 Lip, 20:48, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > IMO popełniasz nadużycie wobec litery przepisu.
    > Trzeba wypełnić "kryteria" - i umówmy się, że dziś jest to w miarę
    > łatwe, bo do 2003 (bodaj) istniała teoretyczna możliwość iż US
    > "wywali z DG" tylko dlatego że np. nie wykonywało się "umów
    > dla ludności"!
    > Zwróć uwagę na tekst:
    > "....z której uzyskane przychody nie sš zaliczane do innych przychodów
    > ze ródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,"
    >
    > Jeśli coś nie zawiera elementów "ryzyka gospodarczego" itp, to
    > przynajmniej teoretycznie US może się chcieć przyczepić.

    Praca architekta, który pracuje na własną rękę z całą pewnością
    zawiera elementy ryzyka gospodarczego. Ale też ciężko powiedzieć, że
    jest to działalność ciągła. Jak architekt ma dobrą opinię, to ma sporo
    tematów. Ale może być tak, że np. przez kilka miesięcy nie ma NIC. Czy
    można to nazwać wykonywaniem w sposób ciągły? Teraz akurat jest dość
    dobra sytuacja na rynku, więc pracy jest sporo...

    > Jak ktoś przez pół roku realizuje "umowy wykonywane osobiście" a przez
    > następne pół roku TO SAMO chce robić w ramach DG, to niby w jaki
    > sposób chce uzasadnić ze dochody z poprzedniego okresu "nie są
    > zaliczane do źrodeł [lista]"?
    > Bo jak SĄ zaliczane, to dla dochodówki NIE SĄ DG!

    Sugerujesz, że jeśli architekt osobiście podpisuje umowę i ją
    wykonuje, to nie może prowadzić DG? Oprócz projektów
    architektonicznych są też inne projekty - np. instalacyjne, które
    wchodzą w skład jednej umowy (bo oddaje się kompletny projekt
    budynku). Są one zwykle wykonywane przez inne osoby, bo mało który
    architekt jest jednocześnie np. konstruktorem i instalatorem, jeśli
    jakikolwiek jest. Co dokładnie oznacza, że umowa jest wykonywana
    osobiście?

    Myślałem, że DG to sobie każdy może założyć, jak chce po prostu robić
    coś jako firma... Załóżmy, że chcę robić strony internetowe. Mam mało
    czasu. Podpiszę od czasu do czasu jakąś umowę [o dzieło] i przede
    wszystkim nie stać mnie na ZUS (jestem studentem, więc nie płacę przy
    UoD). Ale w pewnym momencie stwierdzam, że mogę przyjmować więcej
    zleceń i jednak na ZUS wystarczy. Ludzie często szukając webdesignerów
    patrzą przede wszystkim na to, czy to firma. I co? Nie mogę założyć
    działalności, bo jest to wykonywane osobiście? Ja to traktowałem tak,
    że te przypadki pozwalają na niezakładanie DG. Ale jak ktoś chce, to
    może...

    pozdr.
    mj