    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna pieniedzy
    Date: 13 Jan 2008 16:35:40 +0100

    > Nie można
    > 1.
    > bo nie można darować pieniędzy i potem napisać że mieszkanie zostało
    > nabyte z majątku rodziców.
    > Można darować albo mieszkanie albo pieniądze na mieszkanie.

    Oj nie czytasz tego z czym polemizujesz. W jednym akcie notarialnym dokonuje
    się JEDNOCZEŚNIE - RÓWNOLEGLE ; nabycia nieruchomosci i poświadczenia
    notarialnego dokonania darowizny pieniędzy przez rodziców na rzecz syna ale
    wpłacanych na rachunek zbywającego
    > 2. Akt notarialny i brak koniecznosci powiadamiania urzędu skarbowego
    > nie powoduje, że zniknął punkt 4a.1 nakazujący środki pieniężne
    > przekazać za pomocą banku lub przekazu pocztowego.
    > Może wyjść w czasiu kontroli rozliczenia rocznego i US stwierdzi że
    > darowizna podlega opodatkowaniu.

    punkt 4a.1 nie znika. ppkt 1 jest derogowany przez ppkt.4 punktu 4a , który
    brzmi ;4. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

    2) gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu
    notarialnego.
    Nie ma żadnych wątpliwości , że potwierdzenie darowizny pieniędzy dokonane tym
    aktem notarialnym spełnia wymogi przepisu ,zarówno w zakresie formalnym jak i
    celowosciowym.

    Jednak , jak znam pazerność naszych notariuszy - to będą oponować i
    zaproponują ; dwa akty notarialne dla kazdej czynności i ustanowienie
    dodatkowego pełnomocnictwa dla osoby trzeciej (innej niż rodzice - jako strona
    czynności )do podpisania umowy darowizny w imieniu syna.
    Przyczyną dla której zapewne warto jednak przelać kasę na konto nabywcy i
    zawiadomić w terminie US o darowiżnie jest taksa notarialna jaką notariusz
    policzy od umowy darowizny pieniędzy.Jaka bedzie wysokość taksy ? Nie wiem jak
    to kwalifikują - albo 200,00 zł bez względu na kwotę albo % od kwoty darowizny
    jako stawka maksymalna lub jej ułamkowa część. Porównanie wysokości kosztów
    przelewów bankowych i czasu związanego z wizytą w US a wysokości taksy od
    darowizny da odpowiedż na pytanie co robić.

    Pzdr-Kriss