  • Data: 2005-01-08 16:32:04
    Temat: Re: BRAK PODPISU NA FAKTURZE - poradzcie!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No dobrze. I zastrzegam że też nie jestem prawnikiem.
    > Ale trzebaby określić co było błędem, prawda ?

    Błedem było zmienianie faktury, bo należało gościom nie iść na rękę, tylko
    ich pozwać do sądu. Ale pytający chciał być człowiekiem.

    > Na moje oko - błędem jest brak dokonania potrącenia.

    Nie, wydaje mi się, ze należało cały ten układ zawrzeć na piśmie. i było by
    po kłopocie.

    > *Formalnego* złożenia "papieru" że "w związku z istnieniem wzajemnych
    > zobowiązań dokonuję potrącenia kwoty dłużnej z faktury X z kwoty
    > należnej wynikającej z faktury Y".
    > Zeznaję iż widziałem już taką akcję kiedy firma A posłała "wezwanie
    > przedsądowe" firmie B mimo iż to B miała większe wierzytelności
    > niż długi w A :] - "no bo nikt potrącenia nie zrobił a zapłacone
    > nie mamy" ;)

    A w jakim celu to uczyniła? Bo ja w odpowiedzi bym ich rozliczył z odsetkami
    co do jednego grosza.

    > Sama zwłoka to chyba mało :] - tak to dałoby się wszystkich
    > "zwlekających" podać do sądu o oszustwo :[ (i nie byłoby
    > "zatorów").

    Ależ oczywiście, ze sama zwłoka to mało. Ale mnie chodzi o tę kombinację z
    przedawnieniem. Przez dwa lata im się faktura zawyżona nie wydawała, tylko
    po dwóch latach sobie przypomnieli.

    > Czy dobrze oceniam "co było błędem" ?
    > Czy można wskazać *inne* błędy popełnione przez poszkodowanego ?

    No błedem było nie sporządzenie ukąłdu na piśmie, tylko oparcie sie na
    ustnych ustaleniach i dokonanie jedynie przefakturowania. To
    przefakturowanie było najpewniej zgodne z wolą obydwu stron, skoro od razu
    nie oprotestowali. Do niekorzystnego rozporządzenia mieniem właśnie w tej
    chwili doszło, bowiem należy domniemać, iż w chwili zawierania układu
    działali ze góry powziętym zamiarem oszukania gościa. Oszukania polegającego
    na tym, że przeczekają, aż się jego roszczenie przedawni i wówczas wysuną
    swoje, które w ramach jakiejś tam ustnej ugody rozliczyli.