eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[4]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Date: Tue, 19 Aug 2003 13:53:37 +0200

    On Tue, 19 Aug 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

> [...]
    >+
    >+ Gotfryd napisal:
    >+ >>+ Zarejestrowanie sie w UM czy tez w US to nie jest synonim prowadzenia
    >+ >>+ dzialalnosci gospodarczej, a jedynie oswiadczenie o takim
    >+ >>+ prowadzeniu/nieprowadzeniu.
    >+
    >+ GSn> Drobiazg: rejestracja w UM jest z założenia deklaracją zamiaru,
    >+ GSn> jako że jest dokonywana "przed".
    >+
    >+ Nie z zalozenia, a raczej z praktyki - bo zalozenia, jak sadze, byly
    >+ inne. W mysl ustawy o KRS, przedsiebiorca ma 7 dni na zlozenie wniosku

    Mowa jest o rejestracji w EDG. I tu pojawia się pętelka: ponieważ
    DG OF nie przewiduje działania "w organizacji" (ale przepisy
    podatkowe pozwalają kupić sobie towar handlowy do późniejszego
    wciągnięcia do DG - kwestię VAT pomijając :>) to warunkiem
    zrobienia czegokolwiek poza założeniem DG jest *uprzednie*
    założenie DG...

    >+ I to jest logiczne - informujesz o
    >+ faktach, a nie jakis zamiarach i planach. Ustawodawca "zlagodzil"
    >+ termin wprowadzenia ustawy o KRS dla przedsiebiorcow, przez co
    >+ powstaly paradoksalne sytuacje, jak ta wlasnie z rejestracja.

    Ano.
    [...]
    >+ robi sie to _przed_ rozpoczeciem:
    >+ "Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu
    >+ do rejestru przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców
    >+ określają przepisy odrębnej ustawy."

    :)

    >+ Art. 88b 4) (przepis dostawiony) jest wiec sprzeczny w swej logice z
    >+ art. 7,

    Ale obowiązuje :(

    >+ ktory pozostanie w ustawie, bo byl planowany do "wspolgrania"
    >+ z ustawa o KRS. Obecnie jedynym rozsadnym rozumowaniem jest wiec
    >+ wnioskowanie, ze data o ktorej mowa w art. 88b 4) to data "zamiaru", a
    >+ nie data rozpoczecia dzialalnosci! Ale tak po prostu ustawodawcy
    >+ "wyszlo",

    Jak to SN powiada: "truizmem jest stwierdzenie że wykładnia
    językowa ma pierwszeństwo"... :>
    [...]
    >+ W rzeczywistosci jest to pozostalosc po niescislosci z ustawy o
    >+ dzialalnosci gospodarczej,

    Ale jest, obowiązuje i nic na to nie poradzę :(
    [...]
    >+ EDG, to UM przyjmowal date dokonania wpisu. Podmioty podlegajace
    >+ obecnie ustawie o KRS nie maja zas takiego wymogu wskazywania we
    >+ wniosku do KRS daty rozpoczecia dzialalnosci.

    A mają prawo działania "w organizacji" ? Pytam pod kątem
    DG OF ! Bo inaczej wszystko jest nadal na głowie - w końcu
    dopiero będąc podatnikiem VAT może mieć sens dokonywanie
    zakupów.
    [...]
    >+ GSn> Zgłoszenie do US z zasady powinno
    >+ GSn> być dokonywane "po", a więc jest oświadczeniem.
    >+
    >+ Zarowno w US jak i w UM wskazujesz date rozpoczecia dzialalnosci. Obie
    >+ te czynnosci sa oswiadczeniem woli.

    Akurat mam wątpliwości.
    Stwierdzenie *faktu* (np. czyjejś śmierci) jak na mój gust
    ma z oswiadczeniem *woli* mało wspólnego :], i do takich
    oświadczeń jak na mój gust cytowane kawałki KC się
    nie stosują.
    [...]
    >+ Dla mnie to jasne, ze skoro Domino nie prowadzil dzialalnosci, to
    >+ zlozyl bledne oswiadczenie. A skoro tak, to powinien (ze wzgledow
    >+ dowodowych) zlozyc nowe oswiadczenie - sprostowanie. I tyle.

    Owszem. Ale to nie oznacza braku odpowiedzialności za poprzednie
    (nieprawidłowe) oświadczenie !

    >+ >>+ A skoro jest to oswiadczenie to podlega
    >+ >>+ takim samym regulom, jak inne oswiadczenia - moze zostac zlozone
    >+ >>+ w wyniku pomylki, bledu
    >+
    >+ GSn> A wtedy nie może powodować odpowiedzialności ??
    >+
    >+ Oczywiscie, ze moze. Ale chyba potrafimy rozroznic sytuacje faktyczna
    >+ od ewentualnych skutkow prawnych tej sytuacji? :)

    Owszem :)
    Załóżmy że ZUS raz czasu się przyczepi: czy (ZUS) może podważać
    sytuację faktyczną ? I co odpowiedzieć na pytanie: "a jaki
    Pan miał cel składając fałszywe oświadczenie do US ?" ?
    Ostatnio w którejś gazecie widziałem przepis karny dotyczący
    fałszywych oświadczeń (nie będę czytał KK żaby go znaleźć :])
    - jak przyuważę to przytoczę.

    [...]
    >+ GSn> Owszem, ale to nie musi zwolnić od poniesienia konsekwencji, o ile
    >+ GSn> takie mogą wystąpić.
    >+
    >+ Nigdy tak nie twierdzilem.

    Ano. I dopiero to wiedząc (a nie znamy, bo nie wiemy jak
    np. ZUS będzie reagował za 4 lata - a nuż ktoś wdroży
    program "łupiemy po 5 kzł dopuszczalnej kary każdemu kto...")
    można by kombinowac czy lepiej było zapłacić ZUS czy zmienić
    oświadczenie :)

    >+ GSn> OK. Niemniej trzeba byłoby doprowadzić do uznania że zgłoszenie
    >+ GSn> NIP jest nieprawidłowe: przyjmuję.
    >+
    >+ Domino by pewnie wolal, zeby to US przyjal :)

    Dlatego wyrażałem wątpliwości czy to oczywiste :)

    >+ GSn> Musiałbym sprawdzić który to papier ja złożyłem z błedem :) (bo
    >+ GSn> złożyłem, miałem wezwanie do karnoskarbowego :> i wyjaśniałem
    >+ GSn> właśnie błąd w dacie...)
    >+ GSn> [...]

    >+ Ale udalo sie?

    Tak :) Na poparcie "za" miałem stosik innych "papierów" (VAT,
    ZUS, GUS) oraz brak "papierów" przeciwnie świadczących :)
    [...]
    >+ Ja nie kwestionuje uprawnien ZUS do kontroli tylko wyrazam opinie o
    >+ prawdopodobienstwie kontroli ZUS. Jesli ZUS dostaje informacje z UM to
    >+ bardzo zwieksza to prawdopodobienstwo,

    U mnie ZUS i UP (ci od "bezrobocia") dostają.
    [...]
    >+ GSn> Może mało wyraźnie napisałem, to zapiszę jasno:
    >+ GSn> upomniał się *ZUS*, na podstawie informacji którą zdobył w UM.
    >+
    >+ Dlatego ciekawi mnie ta praktyka - czy to jakas szersza akcja, czy
    >+ tylko lokalne wspoldzialanie organow? Moze przy okazji dasz rade
    >+ podpytac?

    Może grupowicze poskładają zeznania wg własnej wiedzy, to coś
    skompletujemy :)
    [...]
    >+ prawa cywilnego, a nie administracyjnego (NIP-1 musisz w pewnych
    >+ sytuacjach zlozyc i jego niezlozenie moze miec wieksze konsekwencje
    >+ niz bledne zlozenie,

    ...a to przyjmuję do wiadomości :)
    [...]
    >+ wedlug jakich konkretnych podejrzen, tylko kontrole sa wykonywane na
    >+ grupach podatnikow, ze wzgledu na jakas ceche lub wyrywkowo (patrz:
    >+ zeznania Maddy o kontrolach u niej). A w takich sytuacjach
    >+ najwazniejsze to nie miec swoich danych w danej instytucji, bo sie nie
    >+ trafi na liste kontrolowanych... :)

    No, ładnie :]
    [...]
    >+ Ale to na pewno nie bylo tak, ze oni ten rejestr przegladaja jawnie,
    >+ zgodnie z ustawa

    No, ale to już by trzeba podejrzeniami rzucać ;)
    [...]
    >+ realizuje w ZUS Dział Realizacji _Dochodów_.
    >+
    >+ GSn> Cie florek... to się na p.r.h.n nadaje :)
    >+
    >+ Nie wiem co to jest p.r.h.n. :(

    pl.rec.humor.najlepsze
    Polecam zajrzeć :)