eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[4]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    From: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[4]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Date: 19 Aug 2003 10:19:13 +0200

    Witam.

    Gotfryd napisal:

    GSn> Drobiazg: rejestracja w UM jest z założenia deklaracją zamiaru,
    GSn> jako że jest dokonywana "przed".

    Nie z zalozenia, a raczej z praktyki - bo zalozenia, jak sadze, byly
    inne. W mysl ustawy o KRS, przedsiebiorca ma 7 dni na zlozenie wniosku
    _od zaistnienia zdarzenia_. I to jest logiczne - informujesz o
    faktach, a nie jakis zamiarach i planach. Ustawodawca "zlagodzil"
    termin wprowadzenia ustawy o KRS dla przedsiebiorcow, przez co
    powstaly paradoksalne sytuacje, jak ta wlasnie z rejestracja.

    Art. 88b 4), wprowadzony oczywiscie "na chybcika" i wzorowany na
    ustawie o dzialalnosci gospodarczej mowi bowiem wyraznie:
    "Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
    powinno zawierać: (...) wskazanie daty rozpoczęcia działalności
    gospodarczej." Z drugiej zas strony art.7 tej samej ustawy mowi, ze
    robi sie to _przed_ rozpoczeciem:
    "Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu
    do rejestru przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców
    określają przepisy odrębnej ustawy."

    Art. 88b 4) (przepis dostawiony) jest wiec sprzeczny w swej logice z
    art. 7, ktory pozostanie w ustawie, bo byl planowany do "wspolgrania"
    z ustawa o KRS. Obecnie jedynym rozsadnym rozumowaniem jest wiec
    wnioskowanie, ze data o ktorej mowa w art. 88b 4) to data "zamiaru", a
    nie data rozpoczecia dzialalnosci! Ale tak po prostu ustawodawcy
    "wyszlo", a sadzac po historii nowelizacji tych ustaw, nie bylo to
    zamiarem. Zreszta jak zwykle... :(

    W rzeczywistosci jest to pozostalosc po niescislosci z ustawy o
    dzialalnosci gospodarczej, bo przeciez nie mozna podac pewnej daty
    rozpoczecia, skoro nie znana jest data uzyskania wpisu do rejestru
    (niby termin dzialalnia UM okreslony w ustawie, ale to nie zmienia
    braku logiki przepisu - zmuszanie do wskazania daty, ktorej nie da sie
    wyznaczyc precyzyjnie). W praktyce wiec data deklarowana w UM byla
    zawsze "zamiarem" lub jesli wskazana byla wczesniejsza niz wpis do
    EDG, to UM przyjmowal date dokonania wpisu. Podmioty podlegajace
    obecnie ustawie o KRS nie maja zas takiego wymogu wskazywania we
    wniosku do KRS daty rozpoczecia dzialalnosci. Bo i jakiz to mialoby
    sens, skoro trzeba zlozyc taka informacje do US i to w 14 dni od
    rozpoczecia? Zreszta obejrzalem sobie druk KRS-W11 dla przedsiebiorcow
    - i tam rowniez nie ma deklaracji zadnej daty rozpoczecia.

    GSn> Zgłoszenie do US z zasady powinno
    GSn> być dokonywane "po", a więc jest oświadczeniem.

    Zarowno w US jak i w UM wskazujesz date rozpoczecia dzialalnosci. Obie
    te czynnosci sa oswiadczeniem woli. Z tym, ze rozna jest, nazwijmy to,
    sila oddzialywania i znaczenia tych oswiadczen.
    Art. 60 KC w nowym brzmieniu:
    "Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby
    dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie
    się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym
    również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej
    (oświadczenie woli).
    oraz art. 65 KC:
    "1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze
    względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje."
    Dla mnie to jasne, ze skoro Domino nie prowadzil dzialalnosci, to
    zlozyl bledne oswiadczenie. A skoro tak, to powinien (ze wzgledow
    dowodowych) zlozyc nowe oswiadczenie - sprostowanie. I tyle.

    GSn> A wtedy nie może powodować odpowiedzialności ??

    Oczywiscie, ze moze. Ale chyba potrafimy rozroznic sytuacje faktyczna
    od ewentualnych skutkow prawnych tej sytuacji? :)

    GSn> [...]
    GSn> Owszem, ale to nie musi zwolnić od poniesienia konsekwencji, o ile
    GSn> takie mogą wystąpić.

    Nigdy tak nie twierdzilem.

    GSn> OK. Niemniej trzeba byłoby doprowadzić do uznania że zgłoszenie
    GSn> NIP jest nieprawidłowe: przyjmuję.

    Domino by pewnie wolal, zeby to US przyjal :)

    GSn> Musiałbym sprawdzić który to papier ja złożyłem z błedem :) (bo
    GSn> złożyłem, miałem wezwanie do karnoskarbowego :> i wyjaśniałem
    GSn> właśnie błąd w dacie...)
    GSn> [...]

    Ale udalo sie?

    GSn> No to zgoda :)
    GSn> Chyba pozostanie mu "wyprostowanie" owego zgłoszenia.

    Ano.

    GSn> Zgoda :)
    GSn> I przekroczenie tego terminu będzie "niedopełnieniem"... tak ?

    Ale to juz tylko nasze dywagacje - urzad moze w ogole w ten sposob nie
    liczyc uplywu terminu.

    GSn> Po prostu: wszczynając postępowanie wyjaśniające czy nie
    GSn> prowadzisz DG uchylając się od płacenia składek.
    GSn> Chyba ma do tego uprawnienia ? ;)

    Ja nie kwestionuje uprawnien ZUS do kontroli tylko wyrazam opinie o
    prawdopodobienstwie kontroli ZUS. Jesli ZUS dostaje informacje z UM to
    bardzo zwieksza to prawdopodobienstwo, bo jesli nie, to
    prawdopodobienstwo dazy do zera. W US jest sytuacja odwrotna - jakies
    dokumenty zgloszeniowe sa, a wiec i dane do kontroli rowniez,
    mimo, ze _nie musza_ wystapic merytoryczne przeslanki do kontroli.
    Gdybyz oni sie kierowali merytoryka... :)

    GSn> Może mało wyraźnie napisałem, to zapiszę jasno:
    GSn> upomniał się *ZUS*, na podstawie informacji którą zdobył w UM.

    Dlatego ciekawi mnie ta praktyka - czy to jakas szersza akcja, czy
    tylko lokalne wspoldzialanie organow? Moze przy okazji dasz rade
    podpytac?

    GSn> Ano właśnie. Jak będzie miał w ręku twoją deklarację z twoim
    GSn> autografem że "prowadziłeś"... Wiesz co, daj mi pustą kartkę
    GSn> papieru z twoim podpisem - a później przekonasz sąd że nie
    GSn> dałeś mi weksla i ten papier nie odpowiada "stanowi faktycznemu" ;)

    Hie hie - dam Ci, a ewentualny dowod zrobie z maili, jakie tu
    wysylamy (art. 60 KC), ze to bylo do "celow badawczych"... :)
    Poza tym pamietaj, ze weksel jest wyjatkiem od reguly - i dotyczy
    prawa cywilnego, a nie administracyjnego (NIP-1 musisz w pewnych
    sytuacjach zlozyc i jego niezlozenie moze miec wieksze konsekwencje
    niz bledne zlozenie, a weksla nie musisz nikomu skladac - stad i waga
    bledu w oswiadczeniu inna).

    GSn> Nie wiem, ale podejrzewam że sprzeczność w dokumentach spowoduje
    GSn> co najmniej wszczęście postępowania "o podejrzenie popełnienia
    GSn> wykroczenia/przestępstwa".
    GSn> [...]

    Jaka sprzecznosc w dokumentach masz na mysli?

    GSn> :)
    GSn> Sam pisałeś o "kwestii dowodowej". Papier przebije zeznania
    GSn> świadków :[

    Ale jeden papier wiosny nie czyni IMHO. Papiery (faktury zakupow,
    umowy, itp.) - to byloby cos.

    GSn> Ale US nie ma powodu "się czepiać": jak nieVATowiec to brak
    GSn> dochodów jest na początku rzeczą normalną.

    Ja tego nie kwestionuje. I chcialbym wierzyc w to, ze US i ZUS
    kontroluja "podejrzanych". Tylko, ze wydaje mi sie, ze rzeczywistosc
    jest nieco inna - instytucje nie dobieraja sobie kontrolowane podmioty
    wedlug jakich konkretnych podejrzen, tylko kontrole sa wykonywane na
    grupach podatnikow, ze wzgledu na jakas ceche lub wyrywkowo (patrz:
    zeznania Maddy o kontrolach u niej). A w takich sytuacjach
    najwazniejsze to nie miec swoich danych w danej instytucji, bo sie nie
    trafi na liste kontrolowanych... :)

    Jezeli ZUS przeszedl w tych kontrolach juz do grup podatnikow, ktorych
    nie maja zarejestrowanych, a zarejestrowanych w UM, to zmieniam oglad
    rzeczywistosci co prawdopodobienstwa kontroli i bede przestrzegal innych.

    GSn> Już wiesz że ZUS dostaje informacje o zmianach w EDG :)

    OK. Nie wiem jeszcze czy o zmianach czy o rejestracji nowych podmiotow
    (niby drobna roznica, a w praktyce znaczna).

    GSn> Nie wiem czy UM im wysyła czy sami śledzą - ale trudne (śledzenie)
    GSn> nie jest, to rejestr jest jawny jak wiesz (BTW: co najmniej jeden
    GSn> bank "u mnie" śledzi - posłali mi zaraz ofertę, ale podpadli
    GSn> nielicho, popełniając błąd w nazwie DG :>!)

    Ale to na pewno nie bylo tak, ze oni ten rejestr przegladaja jawnie,
    zgodnie z ustawa - tylko ktos ordynarnie sprzedal dostep do bazy
    danych (informatyk? administrator? pani urzedniczka?) - jesli chodzi o
    bank lub posrednika, ktory to bankowi zalatwil. Jesli chodzi zas o ZUS
    - oczywiscie, ze moze takie dane uzyskac. Tylko pytanie - czy sa do
    tego jakies specjalne procedury czy jakies zwykle przepisy, ktore
    mozemy sobie poczytac? To jest dla mnie kluczowe pytanie przy
    szacowaniu prawdopodobienstwa kontroli z ZUS.

    GSn> [...]

    GSn> :O !!
    GSn> Nie chcieli składek ??

    Skladki chcieli i wzieli, ale do placenia swiadczen nie byli skorzy, a
    jak by sie okazalo, ze nie prowadzono dzialalnosci, to nie trzeba by
    placic swiadczen, a i w przyszlosci nizsze obciazenia budzetowe na
    emeryture przedsiebiorcy... Oczywiscie skladki za te okresy bylyby do
    zwrotu - bez odsetek.

    Mnie rozbawilo to, o czym juz gdzies kiedys wspominalem, ze decyje w
    sprawie udzielania/nie udzielania swiadczen z tytulu ubezpieczen
    realizuje w ZUS Dział Realizacji _Dochodów_.

    GSn> Cie florek... to się na p.r.h.n nadaje :)

    Nie wiem co to jest p.r.h.n. :(

    GSn> Można zacząć się ogłaszać: "uprawdopodobnienie prowadzenia DG
    GSn> sprzedam/kupię za 20%, składki opłacone, kwitki do wglądu" :)
    GSn> [...]

    To stosunkowo niedawny z pomyslow ZUS, wiec nie ma co sie smiac, tylko
    sprawdzic sobie, czy na wszystkie okresy skladkowe sa kwitki :)

    GSn> Dobrze gada, dać mu piwa :)

    A kto stawia? ;)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---