  • 11. Data: 2010-03-30 12:11:25
    Temat: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Klientem nie jest firma z Austrii!!! ale firma z Niemiec (Tralala
    Germany GMBH z adresem w DE- nalezaca do miedzynarodowej firmy
    consultingowej Tralalala)
    Prace wykonuje u jej klienta w Austrii lub w biurze austryjackiej
    firmy corki/odnogi (nazwa Tralala Austria GMBH - siedziba w Austrii)
    Rachunki wystawiam Tralala Germany i wysylam poczta do Niemiec!
    Z vatem od "doradztwa" mysle, ze sprawa jest raczej czysta
    przynajmniej wg ponizszego tekstu gdzies na szybko z netu wyszukanego
    "zasada ogólna ustalania miejsca świadczenia usług, przewidziana w
    art. 28b ustawy o VAT.
    Według niej w przypadku podatnika miejscem świadczenia usługi będzie
    kraj, w którym podatnik, nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce
    zamieszkania."
    Niepokoi mnie sprawa pozycji "Noclegi i dojazd (ryczalt)" - tak to
    ujalem by nie bylo w tym informacji o prostym refakturowaniu (a jest
    to hotele rachunki 1:1 + ryczalt na dojazdy)
    Co by jednak bylo jakbym np zamiescil wprost
    Noclegi -200 Euro
    Dojazd - 300 Euro (moge liczyc ryczalt lub koszt biletu lotniczego)

    W ktorych przypadkach podpadam pod jakis porabany przypadek:
    refakturuje uslugi hotelu z Austri wiec to tak jakbym swiadczyl uslugi
    hotelowe w AT wiec rozliczam sie w AT z vatem od "hoteli"?
    Jak jest z refakturowaniem kosztow i vatem?
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 12. Data: 2010-03-30 12:22:58
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-03-2010 o 14:11:25 Przemek <p...@g...com> napisał(a):

    > Klientem nie jest firma z Austrii!!! ale firma z Niemiec (Tralala
    > Germany GMBH z adresem w DE- nalezaca do miedzynarodowej firmy
    > consultingowej Tralalala)

    Ok, gdzieś mi to uciekło

> [...]
    > Według niej w przypadku podatnika miejscem świadczenia usługi będzie
    > kraj, w którym podatnik, nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce

    .. chyba że świadczenie następuje na rzecz innego miejsca, oddziału etc.

    Ja tylko polcam Ci się upewnić że nie jesteś podatnikiem austriackim,
    bo przecież fizycznie świadczysz to w Austrii. Miejsce świadczenie
    określone z art. 28b+ ustawy o VAT (ktora notabene na terenie Austrii nie
    obowiązuje)
    ma w tym przypadku znaczenie drugorzędne, IMHO oczywiście.

    > W ktorych przypadkach podpadam pod jakis porabany przypadek:
    > refakturuje uslugi hotelu z Austri wiec to tak jakbym swiadczyl uslugi
    > hotelowe w AT wiec rozliczam sie w AT z vatem od "hoteli"?

    :-) Właśnie cały czas piszę o czymś takim, tyle że odnośnie usługi głównej.

    --
    Tomek

  • 13. Data: 2010-03-30 18:37:57
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Mar, 14:01, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Jak chcesz pytającego wprowadzić na minę to masz rację

    a przeczytales Ty w/w artykuly i ich unijne odpowiedniki czy tylko tak
    sobie piszesz?

    > Jak uważasz, ale może w takim razie nie odpisuj innym "na pewniaka",
    > bo zwyczajnie w świecie wprowadzasz w błąd.

    jw.

    > A my o VAT rozmiawiamy czy o czym?

    o VAT, oczywiscie - polecam lekture cytowanego art 27 ust 4 pkt 3
    starej ustawy o PTU, zrozumiesz czemu odwoluje sie do PKWiU oraz w
    konsekwencji do PKD.

    > http://www.stat.gov.pl/lodz/223_PLK_HTML.htm

    I?

    Zacytuje:

    "Tryb wydawania informacji:
    * zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że
    zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje
    produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane
    według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i
    nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub
    stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty
    Europejskiej.
    * w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania
    zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka
    Standardów Klasyfikacyjnych, o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju
    prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego
    lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Standardów
    Klasyfikacyjnych.

    Wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej i nie ma
    charakteru wiążącego."

    Pytanie - ktore z powyzszych pozwala na arbitralne stwierdzenie, ze
    "(...)GUS wystawia [lub nie-glos] fikcyjne opinie klasyfikacyjne?".
    Pytanie pomocnicze - jaka moc prawna maja owe "wskazania/opinie" i kto
    ponosi odpowiedzialnosc za zastosowanie sie do nich.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 14. Data: 2010-03-30 19:01:35
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Mar, 14:11, Przemek <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > Prace wykonuje u jej klienta w Austrii lub w biurze austryjackiej
    > firmy corki/odnogi (nazwa Tralala Austria GMBH - siedziba w Austrii)

    a tu widze potencjalna mine - imo lepiej byloby wystawiac fa firmie
    corce - sprawa bylaby czystsza.

    Tak czy inaczej, zgodnie z dyrektywa 2008/8/W art. 44, VAT powinien
    byc placony w kraju siedziby klienta lub stalym miejscu prowadzenia
    dzialalnosci. Pytanie - czy firma-matka = klient przypadkiem nie
    prowadzi stalej dzialalnosci w Austrii? Osobiscie watpie, skoro ma tu
    osobna firme-corke, zapewne stworzona do operowania na tym rynku
    (lepiej sprawdz!) i bedaca osobnym bytem prawnym (lepiej sprawdz!),
    ale lepiej sprawdzic.

    Anyway, imo w obu przypadkach mozesz zastosowac reverse charge vat,
    przerzucajac na odbiorce obowiazek rozliczenia z podatku vat - badz w
    DE, badz (duzo mniej prawdopodobne - w Austrii). Po to wlasnie ten
    mechanizm zostal stworzony...

> [...]
    > hotelowe w AT wiec rozliczam sie w AT z vatem od "hoteli"?
    > Jak jest z refakturowaniem kosztow i vatem?

    Zastanow sie, jak pisalem, nad wystawianiem fa z jedna pozycja pt
    "doradztwo/programowanie/whatever" i jedna kwota. Klientowi wysylaj
    osobny dokument wyliczenia wysokosci faktury, nie bedacy czescia
    faktury (jak i timesheet, jesli je masz). W przeciwnym razie
    oswiadczasz, ze swiadczysz uslugi hotelowe i inne (a masz je w
    zakresie swiadczonych uslug) i dodatkowo wpakowujesz sie na mine
    podatkowa". Fiskusa naprawde nie interesuje, skad wziela sie kwota fa,
    zainteresuje natomiast, jakie uslugi, z jaka stawka i gdzie
    opodatkowane swiadczysz.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 15. Data: 2010-03-30 19:01:57
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Mar, 14:03, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > I co mówi ta dyrektywa? Konkretnie - link, artykuł, punkt.
    > Bo rozumiem że twierdzisz że nabywca dokonuje importu usług :-)

    Zacytowalem juz wczesniej w tym watku, jak rowniez podalem haslo do
    wygooglania. Jesli podejmujesz polemike bez elementarnej znajomosci
    tematu i ignorujac podawane zrodla informacji... No coz...

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 16. Data: 2010-03-30 20:52:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-03-2010 o 21:01:35 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > osobna firme-corke, zapewne stworzona do operowania na tym rynku
    > (lepiej sprawdz!) i bedaca osobnym bytem prawnym (lepiej sprawdz!),

    Robisz tutaj kilka błędnych założeń:
    - na terenie Austrii nie obowiązuje ani polska ustawa o VAT
    - dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektywą 2008/8/WE pozostaje tylko
    dyrektywą
    - obowiązuje austriacka ustawa o VAT.
    - nie wiemy czy Austria nie ma niezgodnych z dyrektywą przepisów odnośnie
    miejsca świadczenia usług,
    np. na zasadzie protokołu do dyrektywy albo błędnej implementacji tejże.

    Ale konkluzja jest słusza - lepiej to wszystko posprawdzać.

> [...]
    > DE, badz (duzo mniej prawdopodobne - w Austrii).

    > Po to wlasnie ten mechanizm zostal stworzony...

    Nie, ten mechanizm nie został stworzony po to, żeby przerzucać VAT na
    obiorcę
    (swoją drogą to byłby nonsens: reverse charge został stworzony żeby
    przerzucać VAT na odbiorcę..)
    tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

    Z niewyjaśnionych przyczyn zakładasz że poza granicami Polski istnieje
    tylko
    reverse charge i że polski podatnik VAT może być tylko polskim podatnikiem
    VAT.

    Założmy więc że akcja dzieje się w Polsce - a Przemek jest austriakiem.

    Ponieważ Przemek fizycznie wykonuje swoje usługi na terenie Polski,
    obowiązuje go ustawa o podatku od towarów i usług, której art. 5 mówi,
    że opodatkowaniu podlegają usługi wykonywane na terenie Polski
    (a że w art. 113 nie ma nic o zwolnieniu podmiotowym Austriaków....).

    I teraz trzeba sprawdzić czy te miejscem świadczenia jest Polska, czy może
    Niemcy.
    Wg art. 28b (w skrócie) miejscem świadczenia jest siedziba nabywcy lub
    miejsce wykonywania
    działalności, jeśli usługa jest świadczona dla tegoż miejsca.
    Jeśli więc usługa jest świadczona dla centrali w Niemczech, wtedy
    pradopodobnie(*)
    ma zastosowanie reverse charge. Jeśli usługa jest świadczone dla oddziału
    w Polsce,
    wtedy Przemek powinien wystawić zwykłą Polską fakturę z naliczonym VATem
    22%.

    (*) prawdopodobnie, ponieważ wg art. 28b ust. 4, możliwa jest sytuacja w
    której
    usługi świadczone na rzecz podatnika nie dotyczą działalności tego
    podatnika, wtedy
    sprzedaż jest traktowana jak krajowa - czyli zwykła polska fakturka ze
    stawką 22%.
    Ktoś powie że przecież tutaj taka sytuacja nie ma miejsca - a ja na to
    odrzeknę: możliwe,
    ale to na podatniku ciąży dowód, a nie na fiskusie.

    W necie jest już kilka artykułów ostrzegających przed tą miną - zwłaszcza
    że do końca 2009r.
    do zastosowania reverse charge wystarczyło, żeby nabywca był podatnikiem.
    Tyle że wtedy
    to ten nabywca musiał naliczać VAT fakturą wewętrzną, a teraz ten
    obowiązek został
    przeniesiony na sprzedawcę.

> [...]
    > osobny dokument wyliczenia wysokosci faktury, nie bedacy czescia
    > faktury (jak i timesheet, jesli je masz).

    A tutaj się zgadzam - Przemek świadczy na rzecz klienta usługi
    informatyczne,
    czyli sprzedaje te usługi w rozumieniu przepisów o VAT.
    A na fakturze powinnien znaleźć się przedmiot sprzedaży.

    Patrząc z innej strony - na cenę usługi składają się koszty + marża.
    Fakt że Przemek ujawia klientowi część kosztów nie ma związku z faktem,
    że zgodnie z przepisami na fakturze powinny się znaleźć określenie i cena
    usługi.
    Wszak świadczoną usługą jest np. programowanie, a nie nocleg hotelowy.

    Analogicznie, hydraulik na rachunku (jeśli wogóle wystawi :))
    wpisuje "naprawa kranu - 100zl", a nie "2x2zł bilety MPK, 1,5zł pączek,
    20zł - Bols".
    Gdyby wpisał tego Bolsa jako pozycja na rachunku, to by oznaczało że
    handluje alkoholem
    bez zezwolenia a dotego ma nierzetelną KPiR bo nie ma zaksięgowanej
    faktury zakupu towaru :-)

    --
    Tomek

  • 17. Data: 2010-03-30 22:11:44
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 30 Mar, 22:52, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Robisz tutaj kilka błędnych założeń:
    > - na terenie Austrii nie obowiązuje ani polska ustawa o VAT

    nigdzie tego nie pisalem, ani nawet nie dawalem do zrozumienia

    > - dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektywą 2008/8/WE pozostaje tylko
    > dyrektywą

    zgadza sie. Co prawda udowodniono juz, ze niezaimplementowana w kraju
    dyrektywa jednak obowiazuje (sprawa Ursula Becker przeciw RFN przed
    ETS - warto poczytac konkluzje wyroku), ale to duza bajka i szkoda
    wysilku.

> [...]
    > miejsca świadczenia usług,
    >    np. na zasadzie protokołu do dyrektywy albo błędnej implementacji tejże.
    a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.

    Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci
    sie z austriacka (czy jakakolwiek inna) ustawa VAT. Mam wrazenie, ze
    blednie rozumiesz idee RC? Tymczasem sprzecznosci zadnej NIE MA -
    ZAWSZE stosuje sie ustawe VAT wlasciwa dla kraju miejsca swiadczenia
    (oczywiscie, ze wspomnianymi zastrzezeniami). Reverse charge jest
    tylko narzedziem do ulatwienia odprowadzenia tego podatku, a nie
    alternatywa wobec ustaw. RC to wylacznie metoda (=narzedzie)
    pozwalajaca na przerzucenie obowiazku naliczenia i odprowadzenia
    podatku ze sprzedawcy na nabywce - i nic wiecej - patrz pkt 7
    preambuly dyrektywy:

    "7. Gdy podatnik jest odbiorcą usługi świadczonej przez
    osobę niemającą siedziby w tym samym państwie członkowskim,
    obowiązkowo w określonych przypadkach
    powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego
    obciążenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
    odpowiednią kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

> [...]
    > przerzucać VAT na odbiorcę..)
    > tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

    Znow - majac racje co do idei zmiany miejsca opodatkowania uslug,
    mylisz mechanizm reverse charge z ustalaniem miejsca swiadczenia
    uslug. Zupelnie rozne plaszczyzny. Reverse charge zostal wprowadzony
    wlasnie po to, zeby uproscic zycie sprzedawcom i nabywcom uslug (a tak
    naprawde, zeby zmniejszyc ilosc oszustw przy dotychczasowym
    rozwiazaniu, ale to inna bajka - zainteresowanym polecam: http://tinyurl.com/ycglgod
    ).

> [...]
    > w Polsce,
    > wtedy Przemek powinien wystawić zwykłą Polską fakturę z naliczonym VATem

    Co do ustalania wlasciwosci miejscowej przy oddziale polskim - 100%
    zgody. Co to metody naliczenia i odprowadzenia VAT - nie. Przemek
    wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
    austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy
    nabywca. W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
    nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
    wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US. Ba, Przemek
    moze nawet oficjalnie oglosic, ze mieszka w Polsce, byle w innym
    miejscu niz polski odbiorca i dalej moze olewac cieplym moczem polski
    US. Dlaczego? Bo ustawa o PTU art. 17 ust 1 pkt 4 oraz art. 17 ust 1a
    tak stanowi (przy okazji rowniez pkt 7 preambuly i art 44 (i dalsze)
    dyrektywy).

    Przy odbiorcy = centrali niemieckiej firmy sprawa sie komplikuje
    (kopia sytuacji oryginalnej a rebous), ale wciaz Przemek nie musi sam
    bawic sie w odprowadzanie podatku do DE (niemiecka ustawa VAT jest
    normalna, mniej wiecej).

> [...]

    > Tyle że wtedy
    > to ten nabywca musiał naliczać VAT fakturą wewętrzną, a teraz ten

    ???

> [...]
    > handluje alkoholem
    > bez zezwolenia a dotego ma nierzetelną KPiR bo nie ma zaksięgowanej

    a tu jestesmy 100% zgodni :)

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 18. Data: 2010-03-31 07:23:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 31-03-2010 o 00:11:44 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > dyrektywa jednak obowiazuje (sprawa Ursula Becker przeciw RFN przed
    > ETS - warto poczytac konkluzje wyroku), ale to duza bajka i szkoda

    O to mi chodziło - zgaduję że Przemek po zagranicznych sądach biegać nie
    ma ochoty.

    > a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.
    >
    > Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci

    Skończmy filozofować i skupmy się na przepisach.

> [...]
    > obciążenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
    > odpowiednią kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

    Tego akurat nie doczytałem, natomiast preambuła dyrektywy jest preambułą
    dyrektywy
    - daje wskazówki interpretacyjne przy sporze przed ETS i innego znaczenia
    nie ma.

    Ale skupmy się na przepisach bezpośrednio obowiązujących - wskaż miejsce w
    którym wg Ciebie robię błąd:

    - Ponieważ wirtualny Przemek fizycznie znajduje się na terenie Polski,
    a miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 28b jest na terenie Polski
    (zakładając że odbiorcą jest polski oddział firmy niemieckiej)
    to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1. uptu usługa ta jest opodatkowana na
    terenie Polski.

    - Innymi słowy - wirtualny Przemek świadczy, będą fizycznie na terenie
    Polski,
    usługę której miejscem świadczenia jest teren Polski.
    Zgodnie z art. 2 pkt 22 uptu, odpłatne świadczenie usług to jest
    sprzedaż, zgodnie
    art. 5 ust. 1 pkt 1. podlega ono opodatkowaniu na terenie Polski, a
    zgodnie
    z art. 29 ust.1 podstawą opodatkowania jest obrót - czyli kwota należna
    z tytułu sprzedaży,
    - i to dotyczy się wirtualnego Przemka a nie jego niemieckiego
    kontrahenta

    - Ponieważ wirtualny Przemek podlega pod Polską ustawę o VAT, obowiązuje
    go art. 106 uptu,
    czyli musi potwierdzić sprzedaż zwykłą polską fakturą

    Gdyby natomiast odbiorcą usługi była centrala w Niemczech, wtedy
    oczywiście faktura powinna być bez VATu.

> [...]
    > wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
    > austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy

    Wcześniej napisałeś że nigdzie nie twierdziłeś że na terenie Polski
    obowiązuje
    austriacka ustawa o VAT - no to teraz już twierdzisz :-)

    > W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
    > nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
    > wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US.

    Jaka jest podstawa prawna że Przemka nie obowiązuje Polska ustawa o VAT,
    skoro wykonuje na terenie Polski działalność gospodarczą w rozumieniu art.
    15 tejże ustawy?

> [...]
    > miejscu niz polski odbiorca i dalej moze olewac cieplym moczem polski
    > US. Dlaczego? Bo ustawa o PTU art. 17 ust 1 pkt 4 oraz art. 17 ust 1a

    Ale co stanowi? W pierwszym omawianym przypadku (wirtualny Przemek jest
    fizycznie w Polsce
    i świadczy usługi dla polskiego oddziału) - nie występuje nigdzie import
    usług,
    jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada
    stałe miejsce
    wykonywania działalności w Polsce.
    W drugim przypadku (odbiorcą jest centrala w Niemczech) - import usług
    występuje u tej centrali,
    natomiast nie ma to żadnego wpływu na podleganie wirtualnego Przemka pod
    uptu.

    Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

    --
    Tomek

  • 19. Data: 2010-04-01 14:57:34
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 31 Mar, 09:23, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    Niestety, na szybko, bo koniec miesiaca i w dodatku swieta gonia... :(

> [...]
    > obowiązuje
    > austriacka ustawa o VAT - no to teraz już twierdzisz :-)

    bynajmniej. Twierdze jedynie, ze zgodnie z cytowana dyrektywa unijna i
    jej polska implementacja, wobec firm unijnych (czasowo) operujacych na
    terytorium Polski nie stosuje sie czesci polskiego ustawodawstwa ->
    przeczytaj powolany art ustawy o swobodzie DG, jego brzmienie jest
    fascynujace - wprost powolanie sie na regulacje unijne, nie wymienione
    nawet z nazwy otwiera olbrzymie mozliwosci interpretacyjne. Dodatkowo -
    > google: "uslugi transgraniczne/crossboard services". To swoja droga
    esencja unii - swobodny przeplyw ludzi, uslug i towarow w ramach unii.
    Nizej listuje ustawy implementujacych w/w, zapewne tylko czesc.
    Chetnie zapoznalbym sie z caloscia polskiej implementacji, ale czas na
    zdobycie ww jest odstraszajacy. Chyba, ze ktos ma gotowa liste i moze
    pomoc?

> [...]
    > skoro wykonuje na terenie Polski działalność gospodarczą w rozumieniu art.

    ustawa o swobodzie dzialalnosci gosp art 13 ust 1a (ztcp) + powolywane
    przeze mnie art 17 ust 1 pkt 4 oraz art 17 ust 1a ustawy o PTU - oba
    jasno i precyzyjnie wskazujace, kto jest odpowiedzialny (jest
    podatnikiem!) za naliczenie i odprowadzenie podatku od uslugi
    swiadczonej na terenie Polski oraz rozliczenie sie z tego tytulu przed
    polskim US = polski odbiorca, a nie unijny kontrahent, ktory nie musi
    czynic zadnych urzedowych formalnosci, zeby czasowo operowac na
    terenie Polski.

> [...]
    > usług,
    > jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada

    usluga, owszem, jest opodatkowana w Pl, ale to nie Przemek nalicza vat
    i wystawia polska fakture, bo zgodnie z w/w ustawami nie ma powodu
    kontaktowac sie z polskim fiskusem.

    > W drugim przypadku (odbiorcą jest centrala w Niemczech) - import usług
    > występuje u tej centrali,
    > natomiast nie ma to żadnego wpływu na podleganie wirtualnego Przemka pod
    > uptu.

    sprawa z swiadczeniem uslug w Pl, a fakturowaniem w DE jest bardzo
    sliska - najistotniejsza kwestia jest NA RZECZ kogo swiadczone sa
    uslugi. Ja osobiscie unikalbym tego, ew musialbym poglebic wiedze z
    zakresu crossborded services i vatow krajowych wszystkich 3 krajow.

    > Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

    rzuc jakies linki. Osobiscie zadnych min nie widze, tylko dosyc
    skomplikowana materie, ale warto sie zapoznac.

    Na koniec - wszystkim zycze spokojnych, rodzinnych Swiat! :)

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 20. Data: 2010-04-02 10:13:46
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 01-04-2010 o 16:57:34 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Chetnie zapoznalbym sie z caloscia polskiej implementacji, ale czas na
    > zdobycie ww jest odstraszajacy. Chyba, ze ktos ma gotowa liste i moze

    IMHO mylisz brak potrzeby rejestracji działalności gospodarczej z
    podatkami.

    > ustawa o swobodzie dzialalnosci gosp art 13 ust 1a (ztcp) + powolywane

    To dotyczy rejestracji DG, a nie podatków

    > przeze mnie art 17 ust 1 pkt 4 oraz art 17 ust 1a ustawy o PTU - oba
    > jasno i precyzyjnie wskazujace, kto jest odpowiedzialny (jest

    Z art. 17 ust 1a wynika dla mnie, że jeśli wirtualny Przemek świadczy
    usługi dla stałej placówki niemieckiego kontrahenta, która to placówka
    znajduje się w Polsce, to miejscem świadczenia jest Polska.

    Im dłużej to czytam tym większy mam zgryz, czy w związku z tym niemiecki
    kontrahent
    ma się rejestrować do VATu PL, czy ma to rozliczyć w DE, ale IMHO to
    jest problem podatkowy i dyrektywa usługowa czy uosdg nie mają z tym za
    wiele wspólnego.

    Może się mylę - i z chęcią się o tym dowiem, ale wolałbym bardzo konkretny
    wywód prawny,
    oparty o logiczny ciąg przepisów, bo jak dla mnie to za dużo emocji jest w
    tym co piszesz,
    rzucasz paragrafami na lewo i prawo jakbyś chciał mnie przytłoczyć ich
    ilością.

    --
    Tomek