eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUsluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia › Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    From: glos <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Date: Tue, 30 Mar 2010 15:11:44 -0700 (PDT)

    On 30 Mar, 22:52, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Robisz tutaj kilka błędnych założeń:
    > - na terenie Austrii nie obowiązuje ani polska ustawa o VAT

    nigdzie tego nie pisalem, ani nawet nie dawalem do zrozumienia

    > - dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektywą 2008/8/WE pozostaje tylko
    > dyrektywą

    zgadza sie. Co prawda udowodniono juz, ze niezaimplementowana w kraju
    dyrektywa jednak obowiazuje (sprawa Ursula Becker przeciw RFN przed
    ETS - warto poczytac konkluzje wyroku), ale to duza bajka i szkoda
    wysilku.

    > - obowiązuje austriacka ustawa o VAT.
    > - nie wiemy czy Austria nie ma niezgodnych z dyrektywą przepisów odnośnie
    > miejsca świadczenia usług,
    >    np. na zasadzie protokołu do dyrektywy albo błędnej implementacji tejże.
    a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.

    Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci
    sie z austriacka (czy jakakolwiek inna) ustawa VAT. Mam wrazenie, ze
    blednie rozumiesz idee RC? Tymczasem sprzecznosci zadnej NIE MA -
    ZAWSZE stosuje sie ustawe VAT wlasciwa dla kraju miejsca swiadczenia
    (oczywiscie, ze wspomnianymi zastrzezeniami). Reverse charge jest
    tylko narzedziem do ulatwienia odprowadzenia tego podatku, a nie
    alternatywa wobec ustaw. RC to wylacznie metoda (=narzedzie)
    pozwalajaca na przerzucenie obowiazku naliczenia i odprowadzenia
    podatku ze sprzedawcy na nabywce - i nic wiecej - patrz pkt 7
    preambuly dyrektywy:

    "7. Gdy podatnik jest odbiorcą usługi świadczonej przez
    osobę niemającą siedziby w tym samym państwie członkowskim,
    obowiązkowo w określonych przypadkach
    powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego
    obciążenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
    odpowiednią kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

    > Nie, ten mechanizm nie został stworzony po to, żeby przerzucać VAT na
    > obiorcę
    > (swoją drogą to byłby nonsens: reverse charge został stworzony żeby
    > przerzucać VAT na odbiorcę..)
    > tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

    Znow - majac racje co do idei zmiany miejsca opodatkowania uslug,
    mylisz mechanizm reverse charge z ustalaniem miejsca swiadczenia
    uslug. Zupelnie rozne plaszczyzny. Reverse charge zostal wprowadzony
    wlasnie po to, zeby uproscic zycie sprzedawcom i nabywcom uslug (a tak
    naprawde, zeby zmniejszyc ilosc oszustw przy dotychczasowym
    rozwiazaniu, ale to inna bajka - zainteresowanym polecam: http://tinyurl.com/ycglgod
    ).

> [...]
    >
    > I teraz trzeba sprawdzić czy te miejscem świadczenia jest Polska, czy może
    > Niemcy.
    > Wg art. 28b (w skrócie) miejscem świadczenia jest siedziba nabywcy lub
    > miejsce wykonywania
    > działalności, jeśli usługa jest świadczona dla tegoż miejsca.
    > Jeśli więc usługa jest świadczona dla centrali w Niemczech, wtedy
    > pradopodobnie(*)
    > ma zastosowanie reverse charge. Jeśli usługa jest świadczone dla oddziału
    > w Polsce,
    > wtedy Przemek powinien wystawić zwykłą Polską fakturę z naliczonym VATem

    Co do ustalania wlasciwosci miejscowej przy oddziale polskim - 100%
    zgody. Co to metody naliczenia i odprowadzenia VAT - nie. Przemek
    wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
    austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy
    nabywca. W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
    nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
    wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US. Ba, Przemek
    moze nawet oficjalnie oglosic, ze mieszka w Polsce, byle w innym
    miejscu niz polski odbiorca i dalej moze olewac cieplym moczem polski
    US. Dlaczego? Bo ustawa o PTU art. 17 ust 1 pkt 4 oraz art. 17 ust 1a
    tak stanowi (przy okazji rowniez pkt 7 preambuly i art 44 (i dalsze)
    dyrektywy).

    Przy odbiorcy = centrali niemieckiej firmy sprawa sie komplikuje
    (kopia sytuacji oryginalnej a rebous), ale wciaz Przemek nie musi sam
    bawic sie w odprowadzanie podatku do DE (niemiecka ustawa VAT jest
    normalna, mniej wiecej).

    > (*) prawdopodobnie, ponieważ wg art. 28b ust. 4, możliwa jest sytuacja w
    > której
    > usługi świadczone na rzecz podatnika nie dotyczą działalności tego
    > podatnika, wtedy
    > sprzedaż jest traktowana jak krajowa - czyli zwykła polska fakturka ze
    > stawką 22%.
    > Ktoś powie że przecież tutaj taka sytuacja nie ma miejsca - a ja na to
    > odrzeknę: możliwe,
    > ale to na podatniku ciąży dowód, a nie na fiskusie.

    jw.

    > W necie jest już kilka artykułów ostrzegających przed tą miną - zwłaszcza
    > że do końca 2009r.
    > do zastosowania reverse charge wystarczyło, żeby nabywca był podatnikiem.
    > Tyle że wtedy
    > to ten nabywca musiał naliczać VAT fakturą wewętrzną, a teraz ten
    > obowiązek został
    > przeniesiony na sprzedawcę.

    ???

> [...]
    > że zgodnie z przepisami na fakturze powinny się znaleźć określenie i cena
    > usługi.
    > Wszak świadczoną usługą jest np. programowanie, a nie nocleg hotelowy.
    >
    > Analogicznie, hydraulik na rachunku (jeśli wogóle wystawi :))
    > wpisuje "naprawa kranu - 100zl", a nie "2x2zł bilety MPK, 1,5zł pączek,
    > 20zł - Bols".
    > Gdyby wpisał tego Bolsa jako pozycja na rachunku, to by oznaczało że
    > handluje alkoholem
    > bez zezwolenia a dotego ma nierzetelną KPiR bo nie ma zaksięgowanej

    a tu jestesmy 100% zgodni :)

    --

    Pozdrawiam,

    glos