eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUsluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia › Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
  • Data: 2010-04-01 14:57:34
    Temat: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Od: glos <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 31 Mar, 09:23, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    Niestety, na szybko, bo koniec miesiaca i w dodatku swieta gonia... :(

> [...]
    > z tytułu sprzedaży,
    >    - i to dotyczy się wirtualnego Przemka a nie jego niemieckiego
    > kontrahenta
    >
    > - Ponieważ wirtualny Przemek podlega pod Polską ustawę o VAT, obowiązuje
    > go art. 106 uptu,
    >    czyli musi potwierdzić sprzedaż zwykłą polską fakturą
    >
    > Gdyby natomiast odbiorcą usługi była centrala w Niemczech, wtedy
    > oczywiście faktura powinna być bez VATu.

    > Wcześniej napisałeś że nigdzie nie twierdziłeś że na terenie Polski
    > obowiązuje
    > austriacka ustawa o VAT - no to teraz już twierdzisz :-)

    bynajmniej. Twierdze jedynie, ze zgodnie z cytowana dyrektywa unijna i
    jej polska implementacja, wobec firm unijnych (czasowo) operujacych na
    terytorium Polski nie stosuje sie czesci polskiego ustawodawstwa ->
    przeczytaj powolany art ustawy o swobodzie DG, jego brzmienie jest
    fascynujace - wprost powolanie sie na regulacje unijne, nie wymienione
    nawet z nazwy otwiera olbrzymie mozliwosci interpretacyjne. Dodatkowo -
    > google: "uslugi transgraniczne/crossboard services". To swoja droga
    esencja unii - swobodny przeplyw ludzi, uslug i towarow w ramach unii.
    Nizej listuje ustawy implementujacych w/w, zapewne tylko czesc.
    Chetnie zapoznalbym sie z caloscia polskiej implementacji, ale czas na
    zdobycie ww jest odstraszajacy. Chyba, ze ktos ma gotowa liste i moze
    pomoc?

    > W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
    >
    > Jaka jest podstawa prawna że Przemka nie obowiązuje Polska ustawa o VAT,
    > skoro wykonuje na terenie Polski działalność gospodarczą w rozumieniu art.
    > 15 tejże ustawy?

    ustawa o swobodzie dzialalnosci gosp art 13 ust 1a (ztcp) + powolywane
    przeze mnie art 17 ust 1 pkt 4 oraz art 17 ust 1a ustawy o PTU - oba
    jasno i precyzyjnie wskazujace, kto jest odpowiedzialny (jest
    podatnikiem!) za naliczenie i odprowadzenie podatku od uslugi
    swiadczonej na terenie Polski oraz rozliczenie sie z tego tytulu przed
    polskim US = polski odbiorca, a nie unijny kontrahent, ktory nie musi
    czynic zadnych urzedowych formalnosci, zeby czasowo operowac na
    terenie Polski.

    > Ale co stanowi? W pierwszym omawianym przypadku (wirtualny Przemek jest
    > fizycznie w Polsce
    > i świadczy usługi dla polskiego oddziału) - nie występuje nigdzie import
    > usług,
    > jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada
    > stałe miejsce
    > wykonywania działalności w Polsce.

    usluga, owszem, jest opodatkowana w Pl, ale to nie Przemek nalicza vat
    i wystawia polska fakture, bo zgodnie z w/w ustawami nie ma powodu
    kontaktowac sie z polskim fiskusem.

    > W drugim przypadku (odbiorcą jest centrala w Niemczech) - import usług
    > występuje u tej centrali,
    > natomiast nie ma to żadnego wpływu na podleganie wirtualnego Przemka pod
    > uptu.

    sprawa z swiadczeniem uslug w Pl, a fakturowaniem w DE jest bardzo
    sliska - najistotniejsza kwestia jest NA RZECZ kogo swiadczone sa
    uslugi. Ja osobiscie unikalbym tego, ew musialbym poglebic wiedze z
    zakresu crossborded services i vatow krajowych wszystkich 3 krajow.

    > Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

    rzuc jakies linki. Osobiscie zadnych min nie widze, tylko dosyc
    skomplikowana materie, ale warto sie zapoznac.

    Na koniec - wszystkim zycze spokojnych, rodzinnych Swiat! :)

    --

    Pozdrawiam,

    glos