eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUsluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia › Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Date: Tue, 30 Mar 2010 22:52:38 +0200

    Dnia 30-03-2010 o 21:01:35 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > a tu widze potencjalna mine - imo lepiej byloby wystawiac fa firmie
    > corce - sprawa bylaby czystsza.
    >
    > Tak czy inaczej, zgodnie z dyrektywa 2008/8/W art. 44, VAT powinien
    > byc placony w kraju siedziby klienta lub stalym miejscu prowadzenia
    > dzialalnosci. Pytanie - czy firma-matka = klient przypadkiem nie
    > prowadzi stalej dzialalnosci w Austrii? Osobiscie watpie, skoro ma tu
    > osobna firme-corke, zapewne stworzona do operowania na tym rynku
    > (lepiej sprawdz!) i bedaca osobnym bytem prawnym (lepiej sprawdz!),
    > ale lepiej sprawdzic.

    Robisz tutaj kilka błędnych założeń:
    - na terenie Austrii nie obowiązuje ani polska ustawa o VAT
    - dyrektywa 2006/112/WE znowelizowana dyrektywą 2008/8/WE pozostaje tylko
    dyrektywą
    - obowiązuje austriacka ustawa o VAT.
    - nie wiemy czy Austria nie ma niezgodnych z dyrektywą przepisów odnośnie
    miejsca świadczenia usług,
    np. na zasadzie protokołu do dyrektywy albo błędnej implementacji tejże.

    Ale konkluzja jest słusza - lepiej to wszystko posprawdzać.

    > Anyway, imo w obu przypadkach mozesz zastosowac reverse charge vat,
    > przerzucajac na odbiorce obowiazek rozliczenia z podatku vat - badz w
    > DE, badz (duzo mniej prawdopodobne - w Austrii).

    > Po to wlasnie ten mechanizm zostal stworzony...

    Nie, ten mechanizm nie został stworzony po to, żeby przerzucać VAT na
    obiorcę
    (swoją drogą to byłby nonsens: reverse charge został stworzony żeby
    przerzucać VAT na odbiorcę..)
    tylko po to, żeby usługi były opodatkowywane w miejscu ich konsumpcji.

    Z niewyjaśnionych przyczyn zakładasz że poza granicami Polski istnieje
    tylko
    reverse charge i że polski podatnik VAT może być tylko polskim podatnikiem
    VAT.

    Założmy więc że akcja dzieje się w Polsce - a Przemek jest austriakiem.

    Ponieważ Przemek fizycznie wykonuje swoje usługi na terenie Polski,
    obowiązuje go ustawa o podatku od towarów i usług, której art. 5 mówi,
    że opodatkowaniu podlegają usługi wykonywane na terenie Polski
    (a że w art. 113 nie ma nic o zwolnieniu podmiotowym Austriaków....).

    I teraz trzeba sprawdzić czy te miejscem świadczenia jest Polska, czy może
    Niemcy.
    Wg art. 28b (w skrócie) miejscem świadczenia jest siedziba nabywcy lub
    miejsce wykonywania
    działalności, jeśli usługa jest świadczona dla tegoż miejsca.
    Jeśli więc usługa jest świadczona dla centrali w Niemczech, wtedy
    pradopodobnie(*)
    ma zastosowanie reverse charge. Jeśli usługa jest świadczone dla oddziału
    w Polsce,
    wtedy Przemek powinien wystawić zwykłą Polską fakturę z naliczonym VATem
    22%.

    (*) prawdopodobnie, ponieważ wg art. 28b ust. 4, możliwa jest sytuacja w
    której
    usługi świadczone na rzecz podatnika nie dotyczą działalności tego
    podatnika, wtedy
    sprzedaż jest traktowana jak krajowa - czyli zwykła polska fakturka ze
    stawką 22%.
    Ktoś powie że przecież tutaj taka sytuacja nie ma miejsca - a ja na to
    odrzeknę: możliwe,
    ale to na podatniku ciąży dowód, a nie na fiskusie.

    W necie jest już kilka artykułów ostrzegających przed tą miną - zwłaszcza
    że do końca 2009r.
    do zastosowania reverse charge wystarczyło, żeby nabywca był podatnikiem.
    Tyle że wtedy
    to ten nabywca musiał naliczać VAT fakturą wewętrzną, a teraz ten
    obowiązek został
    przeniesiony na sprzedawcę.

    > Zastanow sie, jak pisalem, nad wystawianiem fa z jedna pozycja pt
    > "doradztwo/programowanie/whatever" i jedna kwota. Klientowi wysylaj
    > osobny dokument wyliczenia wysokosci faktury, nie bedacy czescia
    > faktury (jak i timesheet, jesli je masz).

    A tutaj się zgadzam - Przemek świadczy na rzecz klienta usługi
    informatyczne,
    czyli sprzedaje te usługi w rozumieniu przepisów o VAT.
    A na fakturze powinnien znaleźć się przedmiot sprzedaży.

    Patrząc z innej strony - na cenę usługi składają się koszty + marża.
    Fakt że Przemek ujawia klientowi część kosztów nie ma związku z faktem,
    że zgodnie z przepisami na fakturze powinny się znaleźć określenie i cena
    usługi.
    Wszak świadczoną usługą jest np. programowanie, a nie nocleg hotelowy.

    Analogicznie, hydraulik na rachunku (jeśli wogóle wystawi :))
    wpisuje "naprawa kranu - 100zl", a nie "2x2zł bilety MPK, 1,5zł pączek,
    20zł - Bols".
    Gdyby wpisał tego Bolsa jako pozycja na rachunku, to by oznaczało że
    handluje alkoholem
    bez zezwolenia a dotego ma nierzetelną KPiR bo nie ma zaksięgowanej
    faktury zakupu towaru :-)

    --
    Tomek