eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUsluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia › Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Date: Wed, 31 Mar 2010 09:23:26 +0200

    Dnia 31-03-2010 o 00:11:44 glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > zgadza sie. Co prawda udowodniono juz, ze niezaimplementowana w kraju
    > dyrektywa jednak obowiazuje (sprawa Ursula Becker przeciw RFN przed
    > ETS - warto poczytac konkluzje wyroku), ale to duza bajka i szkoda
    > wysilku.

    O to mi chodziło - zgaduję że Przemek po zagranicznych sądach biegać nie
    ma ochoty.

    > a to racja, warto sprawdzic - niemniej jednak - patrz wyzej.
    >
    > Tyle, ze z niewiadomych przyczyn zakladasz, ze reverse charge kloci

    Skończmy filozofować i skupmy się na przepisach.

    > patrz pkt 7 preambuly dyrektywy:
    >
    > "7. Gdy podatnik jest odbiorcą usługi świadczonej przez
    > osobę niemającą siedziby w tym samym państwie członkowskim,
    > obowiązkowo w określonych przypadkach
    > powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego
    > obciążenia, co oznacza, że podatnik powinien sam naliczyć
    > odpowiednią kwotę VAT z tytułu nabytej usługi."

    Tego akurat nie doczytałem, natomiast preambuła dyrektywy jest preambułą
    dyrektywy
    - daje wskazówki interpretacyjne przy sporze przed ETS i innego znaczenia
    nie ma.

    Ale skupmy się na przepisach bezpośrednio obowiązujących - wskaż miejsce w
    którym wg Ciebie robię błąd:

    - Ponieważ wirtualny Przemek fizycznie znajduje się na terenie Polski,
    a miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 28b jest na terenie Polski
    (zakładając że odbiorcą jest polski oddział firmy niemieckiej)
    to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1. uptu usługa ta jest opodatkowana na
    terenie Polski.

    - Innymi słowy - wirtualny Przemek świadczy, będą fizycznie na terenie
    Polski,
    usługę której miejscem świadczenia jest teren Polski.
    Zgodnie z art. 2 pkt 22 uptu, odpłatne świadczenie usług to jest
    sprzedaż, zgodnie
    art. 5 ust. 1 pkt 1. podlega ono opodatkowaniu na terenie Polski, a
    zgodnie
    z art. 29 ust.1 podstawą opodatkowania jest obrót - czyli kwota należna
    z tytułu sprzedaży,
    - i to dotyczy się wirtualnego Przemka a nie jego niemieckiego
    kontrahenta

    - Ponieważ wirtualny Przemek podlega pod Polską ustawę o VAT, obowiązuje
    go art. 106 uptu,
    czyli musi potwierdzić sprzedaż zwykłą polską fakturą

    Gdyby natomiast odbiorcą usługi była centrala w Niemczech, wtedy
    oczywiście faktura powinna być bez VATu.

    > Co do ustalania wlasciwosci miejscowej przy oddziale polskim - 100%
    > zgody. Co to metody naliczenia i odprowadzenia VAT - nie. Przemek
    > wystawia zgodna z jego wlasnymi austriackimi przepisami zwykla
    > austriacka fa VAT, nie nalicza VAT i dodaje klauzule, ze VAT rozliczy
    > nabywca.

    Wcześniej napisałeś że nigdzie nie twierdziłeś że na terenie Polski
    obowiązuje
    austriacka ustawa o VAT - no to teraz już twierdzisz :-)

    > W PL, wg polskich stawek i wg polskiej ustawy VAT rozlicza
    > nabywca. Przemek nie musi rejestrowac sie jako podatnik VAT w PL ani
    > wchodzic w jakiekolwiek blizsze interakcje z polskim US.

    Jaka jest podstawa prawna że Przemka nie obowiązuje Polska ustawa o VAT,
    skoro wykonuje na terenie Polski działalność gospodarczą w rozumieniu art.
    15 tejże ustawy?

    > Ba, Przemek
    > moze nawet oficjalnie oglosic, ze mieszka w Polsce, byle w innym
    > miejscu niz polski odbiorca i dalej moze olewac cieplym moczem polski
    > US. Dlaczego? Bo ustawa o PTU art. 17 ust 1 pkt 4 oraz art. 17 ust 1a
    > tak stanowi

    Ale co stanowi? W pierwszym omawianym przypadku (wirtualny Przemek jest
    fizycznie w Polsce
    i świadczy usługi dla polskiego oddziału) - nie występuje nigdzie import
    usług,
    jest to normalna transakcja krajowa - bowiem wirtualny Przemek posiada
    stałe miejsce
    wykonywania działalności w Polsce.
    W drugim przypadku (odbiorcą jest centrala w Niemczech) - import usług
    występuje u tej centrali,
    natomiast nie ma to żadnego wpływu na podleganie wirtualnego Przemka pod
    uptu.

    Czego nie rozumiesz? Podłożyli nam minę i trzeba uważać.

    --
    Tomek