    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: rachunek bankowy
    Date: Thu, 14 Dec 2006 14:32:23 +0100

    On Thu, 14 Dec 2006, m...@g...com wrote:

    > Hmm, z dyskusji jakiś rok temu tutaj pamiętam że PIT owszem, jest osobisty,
    > ale już VAT nie. Źle pamiętam?

    Trochę nieściśle :)
    Lat temu kilka (prędzej 3-4 niż dwa) kiedy sprawa była "w prasie" zajmowałem
    początkowo takie stanowisko - ale zostałem szybko utemperowany pytaniem
    kto jest podatnikiem, i jak ktoś płaci podatek np. z najmu to niby dlaczego
    jest "innym" rodzajem podatnika *dla VAT*?

    Wyszło że VAT płacony osobiście jest.... płacony osobiście :)
    Czyli "związek z DG" występuje tylko przy prowadzeniu DG w formie
    spółki (w tym cywilnej, będącej samodzielnym podatnikiem VAT).

    Inaczej mówiąc, rodzaju konta z ktorego się wpłaca można się czepiać
    przy:
    - wpłacaniu zaliczek w roli płatnika (PIT-4)
    - płaceniu VAT z S.C.

    Do tego kilka razy wskazywano, ze przepisy podatkowe nie powołują się
    wprost na "konto bankowe o przeznaczeniu gospodarczym", jedynie wskazują
    na konieczność zapodawania (do US, ZUS...) kont "związanych z prowadzoną
    działalnością", z czego można dedukować iż również gospodarcze operacje
    z konta osobistego będą mieściły się w tym ujęciu: raczej oznacza to
    skomplikowanie sobie życia, choćby zagwozdkami z KUP i przychodami,
    niż złamanie przepisu przez sam fakt korzystania z konta osobistego.
    A przynajmniej nikt nie zapodał przepisu "kto wykorzystuje konto
    osobiste w celu gospodarczym..." :)

    pzdr, Gotfryd