  • Data: 2012-04-07 23:32:09
    Temat: Re: pieniądze ze sprzedaży mieszkania na rachunek wspólny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 7 Apr 2012, fotd wrote:

    > Witam,
    > Odziedziczyłem mieszkanie przed zawarciem związku małżeńskiego (ale to
    > w przypadku mieszkania nie ma znaczenia,bo i tak pozostaje moim osobistym
    > majątkiem).

    W przypadku pieniędzy również.
    I bez znaczenia czy przed zawarciem zwiazku czy "osobiscie" (np. w formie
    darowizny lub spadku) w trakcie.

    > 1. Sprzedaję mieszkaniem,
    > 2. środki od kupującego otrzymam na rachunek wspólny.
    >
    > Pytanie :
    >
    > czy można to zrobić w ten sposób (otrzymac pieniądze na rachunek wspólny),

    Można, ale to sa *dwie* "czynnosci nazwane", przeprowadzone tak że
    efektywnie transfer pieniędzy jest jeden.

    > a żona nie będzie zmuszona do złożenia deklaracji o rzekomej darowiźnie (bo nie
    > będzie to darowizna),

    Nie będzie. Nie możesz darować samemu sobie ;)

    > a w przypadku, gdy nie złoży jej w ciągu 6 m-cy, zostanie
    > nałożony na nią podatek zgodnie z ustawą i naliczona stawka wg. I grupy od
    > połowy środków ?

    Opis tego, co na 99,97% *chcesz* zrobić, prowadzi do hintu "intercyza".
    Pogooglaj, dobrze Ci zrobi.
    Przykładowe streszczenie:
    http://www.pit.pl/1701_intercyza_rozszerzenie_wspoln
    osci_majatkowej_9061.php

    Pamiętaj, że wyjatkowo złosliwe próby interpretacji okreslenia "bez
    odpłatnosci ale nie darowizna" maja wersję "nieodpłatne swiadczenie",
    kończaca się wrednie podatkowo (dochodowy jest wyższy niż od darowizn).
    Nie sugeruję, że w tym co opisujesz taka manipulacja by przeszła,
    ale miej na uwadze przy "niedarowiznach" :)

    > Chciałbym,aby żona miała dostęp do tych pieniędzy na wspólnym rachunku.

    No to patrz wyżej - "intercyza".

    > Jak takie sytuacje interpretowane są przez US ?

    - nie sadzę, żeby w opisywanym przypadku dało się "naciagnac" poza
    intercyzę
    - ale co do zasady zawsze trzeba się liczyć z tym, że ew. kiks
    podatnika w zeznaniu lub wypowiedzi zostanie wykorzystany przeciw
    niemu
    - a i sporawa niekompetencja się trafi czasem, jak dowodzi np. sprawa
    "podatku od freeware" (acz kiks podatnika też był, co postępowania
    US nie uzasadnia).

    pzdr, Gotfryd