    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kapital wklady itp.
    Date: Tue, 16 Sep 2003 00:24:14 +0200

    On Mon, 15 Sep 2003, Slayer wrote:

> [...]
    >+ > Sprzeciw :), przynajmniej w zakresie wałkowanej kwestii :)
    >+ > Co jest opodatkowane powiedziano jasno i wyraźnie:
    >+ > - wkład majątkowy (zadeklarowany w umowie)
    >+ > - każde podwyższenie wkładu (bo obniżenie nie spowoduje
    >+ > "podwyższenia podatku) - o różnicę właśnie...
    >+
    >+ sprzeciw, IMHO ustawa o PCC jest całkowicie "niespójna" (np. KC), ale jak
    >+ tobie wydaje się to proste to może odpowiedz na kilka pytań odnośnie
    >+ kapitału, dopłat, pożyczek ?
    >+ 1.) czy można przystąpić do istniejącej SC i wnieść jakiś kapitał?

    Mam dylemat - jeszcze nie wiem który zapis zabrania :)
    Podejrzany jest art. 864 KC: nie wiem czy "zmuszenie kogoś
    do odpowiedzialności za przeszłe winy" (a odpowiedzialność
    dotyczy *osoby* - fizycznej lub prawnej, ponieważ SC nie
    jest osobą a są nią wspólnicy) nie narusza prawa: - mielibyśmy
    do czynienia z rzeczą niemożliwą [bo zaprzeczającą "społecznym
    coś tam"] (bez urazy, jako rzekłem nie poukładałem sobie :))

    >+ 2.) czy wspólnik SC może udzielić swojej spółce pożyczki i jak od tego
    >+ policzyć podatek?

    IMO to nie jest "pożyczka spółce" a podniesienie jego
    wkładu. Patrz cytat z ustawy... To tak jak z depozytem
    nieprawidłowym (kiedyś nie był pod PCC choć był w KC):
    zostawiasz pieniądze u rodziców...i przychodzisz po nie
    za 2 lata z zastrzeżeniem jak niżej (po portfelu :),
    o "rozporządzaniu"). To nie jest pożyczka :)

    >+ 3.) czy pożyczka udzielona przez wspólnika do sc (o ile to możliwe) na

    IMO niemożliwe - inaczej się nazywa :)
    Jeśliby była możliwa - to oczywiście również podlegałaby,
    ale nie ma osoby której można by jej udzielić :)

    >+ 4.) jak jest z wniesieniem nieruchomości w formie aportu rzeczowego do SC ?

    ++++
    Art. 861. § 1. Wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki
    własności lub innych praw albo na świadczeniu usług.
    ----

    Z p. widzenia podatkowego - robi się wycenę.

    >+ a teraz może rozszerzmy te dywagacje o sp. z o.o.

    ...o powoli, ja chcę iść spać !!!!
    I w osobach prawnych to słaby jestem, zaraz mnie czymś
    podejdziesz i tyle będę z tego miał ;)

    >+ i spójność ustawy o PCC z
    >+ innymi przepisami, znowu parę pytań ;-)))
    >+ 1.)sp. z o.o. zakłada isniejąca sp. z o.o. i Agencja Mienia Wojskowego,
    >+ sprawa jasna PCC się nie należy, ale jak jest w przypadku podwyższenia
    >+ kapitału przez Agencję, jest PCC czy nie?

    A skąd ja mam wiedzieć jakim podmiotem jest AMW ??
    Pomijając kwestię że nie znam powodu dla którego testujesz
    mnie z PCC :) to ja polityką gospodarczą się nie zajmuję :)
    Czy chodzi może o coś z:
    Art. 8. Zwalnia się od podatku następujące strony czynności
    cywilnoprawnych:
    2) jednostki budżetowe,
    3) osoby prawne, których celem statutowym jest działalność
    [...] w zakresie [...] obrony narodowej, ochrony środowiska,
    [...] jeżeli ich dochody korzystały z całkowitego zwolnienia
    od podatku dochodowego
    5) Skarb Państwa,
    -----

    ...a może coś z art.9.3 ??

    >+ 2.) istniejąca sp. z o.o. w której udziałowcem jest Skarb Państwa (i przy
    >+ założeniu sp.tylko on wnosił kapitał, od czego oczywiście PCC się nie
    >+ należało) podwyższa kapitał, dopłat dokonuje 2-gi udziałowiec, jak policzyć
    >+ PCC?

    A to na zasadzie jak wyżej - nie wiem czy sp. z o.o. będąca
    w 100 % własnościa Skarbu jest Skarbem (wtedy by podlegała
    pod art.7.4) - jak mniemam nie jest, i podatek należy się
    cały. Ale nie będę szukał :>, jak jeszcze wyżej ! (już
    jest "jutro" ;>)

    [...]
    >+ mylisz się to depozyt prawidłowy i nie podlega PCC (oddadzą ten sam portfel

    ...portfela się nie czepiałem :)

    >+ i te same pieniądze, a nie tyle samo pieniędy...)

    No, tu mnie chyba zażyłeś :), w KC jest "przechowawca może
    rozporządzać" - a zgody nie udzieliłeś.
    Odszczekuję !

    pozdrowienia, Gotfryd