  • Data: 2003-09-15 22:56:00
    Temat: Re: kapital wklady itp.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 15 Sep 2003, Andrzej R. wrote:
    [...]
    >+ dochodu....". A co będzie, jeśli wspólnicy nie wnoszą żadnego "kapitału"
    >+ w sensie materialnym i w umowie określają li tylko udział w zyskach
    >+ i stratach ?

    IMHO będzie "w porządku".
    Na początku jedynym źródłem dochodu SC musi wtedy być
    realizacja umów o charakterze zleceń, dzieła czy
    pośrednictwa (agencji nie wyłączając) - i za pieniądze
    z tak wykonanych *usług* zakup ŚT, wyposażenia
    i innych takich. Zakładam że SC zwolniona z VAT,
    bo nie wiem skąd wziąć 152 zł wkładu ;) !

    >+ Nie widzę miesca gdzie "jest gorzej": możesz objaśnić ?
    >+
    >+ Re : Koryguję : jest inaczej (myślę o art. 864 KC) w kontekście owego
    >+ hipotetycznego "kapitału S.C."

    Acha :)

    [...]
    >+ 4. Od w/w wartości odprowadzają PCC
    >+
    >+ Re : I w tym momencie mam pytanie : Od wartości czego ? Jeśli przyjmiemy,
    >+ że "kapitał S.C." istnieje prawnie - to oczywiście tak.

    Nie istnieje :)
    Natomiast - podobnie jak przy "DG 1os.OF" nie istnieje "firma",
    to *da się* wyróżnić "majątek służący działalności gospodarczej".
    Ten majątek się wprowadza i wyprowadza operacjami księgowymi,
    można go ustalić - i w ramach takich "przenosin" rozlicza się
    z tego tytułu zarówno PD jak i VAT, zresztą na zasadach
    różnych dla różnych przypadków (ST, czy "a trakcie" czy
    "przy kończeniu" itp).

    >+ Ale o istnieniu
    >+ takiego bytu prawnego nie jestem do końca przekonany. Wydaje mi się, że
    >+ istnieje tutaj bardziej forma współwłasności ograniczonej (myślę o
    >+ ograniczeniach w dysponowaniu owym "wkładem" np. art. 863 KC). A zatem jeśli
    >+ prawdą jest, że pojęcia "kapitał S.C." i "współwłasność ustanowiona w celu
    >+ osiągania dochodu" są pojęciami tożsamymi, to zgoda.

    Zgoda. Dla jasności: ja nie użyłem pojęcia "kapitał SC",
    mało - pojęcie "kapitał" użyłem wobec sformułowania
    którego użył poprzednik w dyskusji.
    Poprawnie musi być: "majątek", tyle i dokładnie tyle.

    >+ Ale wydaje mi się, że
    >+ stwierdzenie takiej tożsamości pojęć pachnie wykładnią rozszerzającą. W
    >+ przeciwnym wypadku ustawodawca ( podobnie jak Ty) używałby chętniej pojęcia
    >+ "współwłasności", a nie kapitału S.C.

    Przepraszam, a ustawodawca gdzie napisał "kapitał SC" ???
    W całym KC słowo "kapitał" nie występuje, PCC w odniesieniu
    do SC wyraźnie ma "wkładu" !!

    Dla jasności: jest jedna istotna różnica (IMHO) między
    DG-1osOF a SC: ponieważ od "przelewania samemu sobie" PCC
    się NIE płaci, to do "własnej DG" można wprowadzać
    i wyprowadzać majątek (jakikolwiek !) bez wnikania
    w istnienie PCC; jeśli są to "towary materialne"
    to rozliczamy tylko PD i VAT, jeśli PD i VAT zastosowania
    nie mają - nie rozliczamy nic.
    Przy SC - tak dobrze nie ma :(
    Ustanawianie i podwyższanie wkładu SC powoduje konieczność
    dopłacania PCC, i to bez znaczenia *co* wprowadzamy
    do spółki - oprócz tego czegoś co UoPDoOF określa jako
    "pracę właściciela" (niezgodnie z SUS, ale to inna sprawa :>
    że wobec zawłaszczenia "pracy" przez KP brakło polskich
    słów :))

> [...]
    >+ ustawodawca postanowił złupić wspólników...
    >+
    >+ Re : A jak widzisz takie coś: wspólnicy w obliczu swoich nadmiernych potrzeb
    >+ konsumpcyjnych wpędzili S.C. w nadmierne długi (np. przy odroczonych
    >+ terminach płatności za towary). Zaczęło się "dymić" i wspólnicy sprzedali
    >+ mercedesy dla ratowania spółki, a otrzymanymi pieniążkami w kwocie "A"
    >+ zapłacili zaległe faktury.
    >+
    >+ Czy będzie to "podwyższenie wartości współwłasności przez dopłatę" lub jak
    >+ chce fiskus "zwiększenie kapitału S.C." ?

    Ostrzegam: pomawiasz fiskusa o używanie pojęcia "kapitału SC",
    albo wskaż podstawę prawną albo zaraz go przeproś ;) !
    I odpowiadam: sądzę że tak :(

    Dla sp.z o.o. jest dla takich przypadków specjalna procedura,
    nazywa się właśnie "dopłatą" zdefiniowana w KSH. Ponieważ
    nie jest to ani "pożyczka" (też istnieje w KSH !) ani
    "podwyższenie wkładu" (podlega oddaniu po "ustaniu trudności")
    - to IMHO "oczywiście" nie podlega pod PCC.
    Zdaje się że argumentację widziałem w jakiejś mądrej książce,
    to nie mój koncept :)
    No a dla S.C... nie przewidziano :(

    >+ Mylnie zakładasz że "do S.C. należy *cały* majątek obu panów".
    >+
    >+ Re : Wcale tak nie zakładałem

    OK, zasugerowałem się !
    [...]
    >+ >+ Czy zatem
    >+ >+ można mówić o "kapitale SC" jako o kapitale nieistniejącego podmiotu
    >+ >+ gospodarczego ?
    >+
    >+ Absolutnie nie.
    >+
    >+ Re : Czyli w tej sprawie zgadzamy się J

    Niewątpliwie :)
    Chałupa w której mieszkam niewątpliwie osobą prawną nie jest.
    Współwłaściciele tejże tworzą wspólnotę która takoż OP
    nie jest. Ale jednocześnie *są* podmiotem pt. "wspólnota
    mieszkaniowa nieruchomości położonej na działce XYZ"
    która to również majątkiem jakimś jest - tyle że zasady
    *tej* współwłasności są inne niż w S.C. :)
    Np. ma zastosowanie taki wynalazek, jak PCC od zniesienia
    współwłasności :]

    [...]
    >+ dla potrzeb DG) posiłkując się pojęciem odmiennym i niezdefiniowanym
    >+ ("kapitał S.C.") ? Nie twierdzę, że takie pojęcie absolutnie nie istnieje,
    >+ ale nie mogę odszukać jego definicji.

    ...no własnie.
    AFAIK - nie ma.
    Jest "wartość współwłasności", pojęcia "kapitał" użył jeden
    z moich przedmówców, a jak powtórzyłem - mając na myśli
    "majątek" (jako abstrakcyjną wartość) i ty mnie napadłeś.
    Na szczęście byłem na tyle przytomny żeby NIE napisać
    "kapitał SC", bo bym zginął :)

    >+ Umawiając się że zamiast "kapitału S.C." mamy "majtek
    >+ S.C" - to bardzo prosta.

    Tak jest !

    >+ Re : Ale to przypomina trochę teorię Andrieja Wyszyńskiego o czynie podobnym
    >+ do wskazanego... bo pojęcie współwłasności w S.C. jest jakoś intuicyjnie
    >+ podobne do pojęcia "kapitału S.C." ...Ale właśnie musimy się najpierw jak

    Nie ma przepisu, nie ma pojęcia, idziemy spać ;) !
    Reklamacje "pisz we własnym imieniu" przyjmuję, jak najbardziej :)

    pozdrowienia, Gotfryd