    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura VAT
    Date: Fri, 11 Nov 2005 10:37:49 +0100

    On Fri, 11 Nov 2005, Kaja wrote:

    > Lepiej nie niszczyć, tylko podpiąć

    Przepraszam ci ja was bardzo.
    Ale widzę że proponujecie dwie różne rzeczy (każda inną), moim zdaniem
    obie niezdrowe. W tym poście zajmijmy się twoją wersją ;)

    *CZYM* ja się pytam twoim zdaniem jest to coś co wyszło z drukarki ?
    IMO kwestię rozważań "czy jak wyszło z faxu to też dobrze" zostawmy
    sobie na później: żebym nie musiał sam przedstawiać argumentów
    przeciw przyjmijmy że faks pełni rolę drukarki :)

    Przypomnę iż polskie przepisy traktują fakturę niemal jak papier
    wartościowy - oryginał jest w jednym egzemplarzu.
    A przynajmniej z takimi interpretacjami spotykałem się dotąd w sieci.

    Jak oryginał zaginie to należy wystawić duplikat.
    I tak jest dobrze - bo za "starych" przepisów istniała interpretacja
    że jak się wystawi dwie sztuki oryginału to VAT trzeba odprowadzić
    dwa razy :]
    Tak, mamy porąbane przepisy - w "normalnych" krajach istnieje
    pojęcie "faktura VAT" i koniec listy - drukuje się ją w dwu,
    trzech albo pięciu egzemplarzach (przypomnę iż u nas KOPIE również
    można wystawić w dowolnej ilości sztuk !) i rozdaje komu tam
    trzeba (a prawo odliczania ma ten co jest wskazany jako
    odbiorca - nie ma wymogu aby tam pisało "oryginał" !).
    Niemniej przepisy *u nas* właśnie takie są: "oryginał jest TYLKO JEDEN" !
    Przesądza IMO o tym zapis:
    +++
    2. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo
    zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.
    ---

    I do tego zmierzam.
    Jeśli to co drukujemy JEST oryginałem - to jakim prawem mamy później
    DWA oryginały ?
    Jeśli to co otrzymujemy NIE jest oryginałem - to jakim prawem
    dokonano odliczenia nie mając oryginału ?
    Mając "w papierach" dwie sztuki 'oryginału faktury" IMO
    można się narazić na paczkę niewygodnych pytań :]

    Inaczej mówiąc: czy dopuszczasz że można wydrukować dwa
    oryginały faktury VAT ? Tak w przypadku ogólnym: bez rozważania
    internetu i maili - czy wystawca faktury korzystając z:
    § 21.
    1. Faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch
    egzemplarzach [...]

    ...może wydrukować dwa egzemplarze oznaczone "ORYGINAŁ" ?

    Bo wtedy i tylko wtedy można zostawiać "dwa oryginały" !

    Zaznaczam że IMO nie ma przeszkód do drukowania oryginału f-ry
    po stronie otrzymującego.... bo nakazu żeby faktura była
    wystawiana osobiście przez podatnika nie ma !

    A że post długi się robi to do Nixe zapodam pytania osobno :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)