  • Data: 2005-11-11 09:54:11
    Temat: Re: faktura VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 11 Nov 2005, Nixe wrote:

> [...]

    Dla ścisłości i dobrego rozumienia: nie zgadzam się nijak z pierwszą
    częscią twierdzenia Kai (Kaji ?? :)) natomiast jak najbardziej
    uważam za słuszny wniosek z drugiej częsci zdania.

    [...]
    > I u nas robi się to tak, że po dojściu oryginału po prostu wymienia się te
    > dokumenty (fax na fakturę), a fax niszczy, bo jego podpięcie pod fakturę nie
    > ma już żadnego znaczenia.

    Moim zdaniem MA znaczenie - przeczytaj proszę mój sąsiedni post
    i powiedz jak ci się podoba "drukowanie dwu oryginałów".

    Czego się wobec tego czepiam ?

    Ano tego że jeśli faktura dojdzie pocztą to istnieje dowód KIEDY
    ona doszła !
    Czy jest ci znany (omawiany kiedyś na grupie) przypadek wygrania
    przez US sprawy z podatnikiem, przed NSA, na podstawie takiego
    właśnie dowodu ?
    US na podstawie dokumentów firmy (księgi przyjęć pism pocztowych
    czy jak jej tam było) potwierdzonej na poczcie (znaczy US sprawdził
    że w tym dniu dotarła przesyłka polecona) zarzucił podatnikowi
    przedwczesne odliczenie VAT i sprawę wygrał !
    Po prawdzie przepisy wtedy były bardziej restrykcyjne, konkretnie
    nie było jasnej regulacji czy wolno dokonywać wstecz korekty VAT
    naliczonego na korzyść podatnika - więc takie wykazanie za
    wczesnego odliczenia groziło PRZEPADKIEM VAT naliczonego.
    Niemniej... niemniej idea IMHO się nie zmieniła.

    I jeśli klient np. ma u siebie dowód nadania (wpisują do
    książki datę wysłania f-ry) z którego wyniknie że faktura
    (oryginał) *nie mogła* dojść tak żeby ją w danym miesiacu
    odliczyć to IMHO *może* byc pewien problem.

    Czego w moich wywodach można się czepiać ?
    Tylko poproszę nie zdroworozsądkowo... nasze przepisy ds. podatków
    NIE są zdroworozsądkowe... więc podstawę prawną proszę :(

    BTW:
    IMO jak nowy rząd chce pokazać że COKOLWIEK w prawie sensownego
    umie zrobić to powinien zacząć od skreślenia kilkuset zbędnych
    zapisów w podatkach. Zniesienie konieczności oznaczania oraz
    istnienia "oryginału" i "kopii" faktury VAT powinno być gdzieś na
    czele tej listy...
    +++ jak ma być :) +++
    § 21.
    1. Faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch
    egzemplarzach, przy czym co najmniej jeden egzemplarz otrzymuje
    nabywca i co najmniej jeden egzemplarz zatrzymuje sprzedawca.
    2. [skreślony]
    ---

    Bodaj w GB (Wlk Bryt. znaczy) mają tak od wiekow i taaaakie oczy
    robią na hasło "napisać że oryginał" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)