-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
lin.pl!news.lublin.pl!not-for-mail
From: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
Date: Mon, 3 Jul 2006 23:40:56 +0200
Organization: lubman
Lines: 217
Message-ID: <e8c2su$jai$1@news.lublin.pl>
References: <e82jtp$m5e$1@nemesis.news.tpi.pl> <e880h0$eg5$3@inews.gazeta.pl>
<Pine.WNT.4.60.0607032125240.1820@athlon>
NNTP-Posting-Host: h238045.net.pulawy.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.lublin.pl 1151962847 19794 82.177.238.45 (3 Jul 2006 21:40:47 GMT)
X-Complaints-To: a...@n...lublin.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 3 Jul 2006 21:40:47 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:165659
[ ukryj nagłówki ]
>
>> Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie
>
> A tu mam pytanie - to istotne.
>
> Co to znaczy "jak każdy"?
> Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?
>
> Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
> podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
> się zarejestrować albo co...
> Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.
>
> Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
> prowadząca DG.
> To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
> tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
> była podatnikiem VAT??
Wątek VATu mnie równierz interesuje i w tym temacie znalazłem taką
interpretację dającą prawo do odliczeń przed zarejestrowaniem:
" Powstanie prawa do odliczenia VAT-naliczonego oraz charakter prawny
formularzy VAT-R i VAT-5
Stosownie do art. 86. ust 1 i rozumianego a contrario1) art. 88 ust 4
p.t.u.U2) zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, co do
zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług w zakresie, w jakim te
towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił w
sposób jednoznaczny momentu, od którego podatnikowi przysługuje prawo do
odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych
przy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Bezsprzecznym pozostaje pogląd,
iż prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT
czynnym, jednakże kontrowersje budziło określenie samego momentu rejestracji
podmiotu jako podatnika VAT. Urzędy skarbowe wypracowały dwa stanowiska
interpretacji powyższego zagadnienia, tj.:
- stanowisko wg którego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
podatnika VAT, wydawane na druku VAT-5, ma charakter deklaratoryjny, a
faktyczna rejestracja następuje z dniem złożenia w urzędzie skarbowym
zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie od podatku i usług na druku VAT-R,
- stanowisko wg którego powyższe potwierdzenie ma charakter konstytutywny,
co skutkuje powstaniem prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie
wcześniej niż z dniem potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu
skarbowego faktu zarejestrowania go jako podatnika VAT czynnego.
Charakter deklaratoryjny druku VAT-5 został potwierdzony m.in. w informacji
Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu w z dnia 29 listopada 2004r. nr
US-VII-443/69/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego3). W
powyższej interpretacji potwierdzono, iż datę rejestracji podmiotu dla
potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia
zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. W w/w piśmie
wskazano również, iż od dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot je
składający nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
towarów lub usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Charakter konstytutywny potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
podatnika VAT (druk VAT-5) został potwierdzony m.in. w postanowieniu
Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 maja 2005r.
nr 1471/NTR2/443-123/05/TK o zakresie i sposobie stosowania prawa
podatkowego. W powyższym postanowieniu wskazano, iż uprawnienie do obniżenia
podatku należnego przysługuje podmiotowi, który zgłosił zgłoszenie
rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (formularz VAT-R),
dopiero od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
(na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego.
Zaznaczyć należy, iż postanowienie to zostało zmienione decyzją Dyrektora
Izby Skarbowej z dnia 27 października 2005r. nr 1401/HTI/4407/14-34/05/BT. W
powyższej decyzji wskazano nieprawidłowość stanowiska Naczelnika Pierwszego
Mazowieckiego Urzędu Skarbowego poprzez podkreślenie, iż rejestracja
podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług następuje w momencie
złożenia przez niego w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego na
druku VAT-R. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, i z chwilą
złożenia powyższego zgłoszenia podmiot je składający nabywa prawo do
obniżania podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur
otrzymanych po dniu dokonania rejestracji.
----------------------------------------------------
----------------------------------------------------
---------------------------------------------------
Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle linii orzecznictwa Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) oba powyżej zaprezentowane stanowiska
są nieprawidłowe.
ETS stoi na stanowisku, iż, mając na uwadze zasadę neutralności podatku od
towarów i usług, wydatki poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia
działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a
przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą
generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI
Dyrektywy4). Możliwość wykonania prawa do odliczenia podatku naliczonego
powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku
naliczonego od nabyć związanych z działalnością opodatkowaną5). Ponadto z
orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do
odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących
inwestycję z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną nawet w przypadku,
gdy nie zostały one wykorzystane, z powodów niezależnych od podatnika, do
prowadzenia działalności opodatkowanej6). W duchu linii orzeczniczej ETS
zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5
stycznia br., sygn. akt I SA/Ol 445/05, w którym wskazano, iż w przypadku
nabycia przez podatnika towarów lub usług przed dniem złożenia zgłoszenia
rejestracyjnego na formularzu VAT-R, przysługuje mu prawo do odliczenia
podatku naliczonego przy tym nabyciu, jeżeli było ono dokonane z zamiarem
wykorzystania tych towarów lub usług w działalności gospodarczej
podlegającej opodatkowaniu. Z powyższej przedstawionej linii orzeczniczej
wynika, iż dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów
lub usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą
podlegającą opodatkowaniu.
Reasumując należy podkreślić, iż na gruncie obecnie obowiązujących w Polsce
przepisów prawa podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie
podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego
przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności
opodatkowanych z dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Przy czym, mając
na uwadze ugruntowane orzecznictwo ETS, podatnikowi przysługuje prawo do
odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług nabytych przed
dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ale z zamiarem wykorzystania ich w
działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług7).
Należy pamiętać, iż powyższe nie narusza przepisów dotyczących instytucji
rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o której mowa w art.
113 ust. 4 p.t.u.U.
Warto zauważyć, iż w w/w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
wskazano, iż potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 p.t.u.U8), ma
charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i następne ustawy -
Ordynacja podatkowa9), wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie
jednak działania podatnika, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na
odpowiednim formularzu, tj. druku VAT-R, i w następstwie którego został
wpisany do stosownego rejestru podatników podatku od towarów i usług.
Moim zdaniem powyższe wskazanie, iż druk VAT-5 ma charakter prawny
zaświadczenia jest jak najbardziej prawidłowe, jednakże nie sposób zgodzić
się z twierdzeniem Dyrektora Izby Skarbowej, iż zgłoszenie rejestracyjne na
druku VAT-R nie stanowi zarazem wniosku o wydanie zaświadczenia, jakim
niewątpliwie jest druk VAT-5. Za powyższym przemawia bowiem wystąpienie obu
przesłanek do wydania zaświadczenia10), gdyż zarazem:
- przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu
prawnego - przepisem tym jest art. 96 ust. 4 p.t.u.U oraz
- podmiot ubiegający się o zaświadczenie ma interes prawny w uzyskaniu
urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego11).
Z powyższego wynika, iż potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
podatnika podatku od towarów i usług powinno być wydane, stosownie do art.
306a § 5 o.p., w terminie do 7 dni licząc od dnia złożenia formularza VAT-R.
W przypadku niewydania w tym terminie potwierdzenia, o którym mowa powyżej,
służy podmiotowi, o którym mowa powyżej, prawo do wniesienia do Dyrektora
właściwej Izby Skarbowej ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie12)
oraz skargi na bezczynność naczelnika skarbowego13). Należy zaznaczyć, iż
prawo do wniesienia skargi, o której mowa powyżej, nie przysługuje w
przypadku, gdy naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyda, stosownie do
art. 306c o.p. postanowienie14) o odmowie wydania potwierdzenia, o którym
mowa powyżej, albo wydania tego potwierdzenia zgodnie z treścią żądaną przez
podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i
usług (VAT-R).
(censca)
podatki.pl 30.01.2006
----------------------------------------------------
----------------------------
1) Z łac. "rozumianego przez przeciwieństwo"
2) Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,
poz. 535 z późn. zm.); dalej: p.t.u.U
3) interpretacje przywołane w niniejszym artykule pochodzą z Systemu
Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl
4) np. orzeczenie z dn. 29.02.1996r.w sprawie C-100/94 Intercommunale voor
Zeewaterontzilting (INZO) vs. Belgian State; Szósta Dyrektywa Rady z 17 maja
1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących
podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej:
ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC)
5) np. orzeczenie z dn. 19.09.2000r. w połączonych sprawach C-177/99 i
C-181/99 Ampafrance SA vs. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire
oraz Sanofi Synthelabo vs. Directeur des services fiscaux de du Val-de-Marne
6) np. orzeczenie z dn. 15.01.1998r. w sprawie C-37/95 pomiędzy Ghent Coal
Terminal NV vs. Belgian State oraz z dn. 08.06.2000r.w sprawie C-396/98
pomiędzy Grundstrückgemeinschaft Schloßstraße GbR a Finanzamt Paderborn
(Niemcy)
7) skorzystanie z tego prawa może jednak narazić polskiego podatnika na spór
z organami podatkowymi, które stoją na stanowisku, iż IV Dyrektywa, w
przeciwieństwie do ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest w Polsce
źródłem prawa i jako taka nie może być stosowana (przyp. autora z praktyki
własnej)
8) potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - formularz
VAT-5
9) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.); dalej: o.p.
10) art. 306a § 2 pkt 1 i 2 o.p.
11) Np. uchylony przez art. 1 pkt 29 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r.
(Dz.U.05.90.756) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 czerwca 2005 r. art. 107
ust. 1 pkt 1 p.t.u.U nakładał na podatników wystawiających fakturę obowiązek
udostępniania nabywcy towaru lub usługi udostępniania do wglądu oryginału
lub uwierzytelnionego notarialnie odpisu potwierdzenia zgłoszenia
rejestracyjnego.
12) Art. 141 w zw. z 306k o.p.
13) Na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
z późn. zm.).
14) Na postanowienie to, stosownie do art. 306c o.p., służy zażalenie. "
Następne wpisy z tego wątku
- 03.07.06 22:13 Tomek O
- 04.07.06 07:58 Gotfryd Smolik news
- 04.07.06 07:37 Gotfryd Smolik news
- 04.07.06 09:38 gonia
- 04.07.06 10:08 Tomek O
- 04.07.06 11:15 gonia
- 04.07.06 19:52 Gotfryd Smolik news
- 05.07.06 07:57 gonia
- 05.07.06 09:29 Gotfryd Smolik news
- 05.07.06 11:05 gonia
- 06.07.06 07:04 Gotfryd Smolik news
- 06.07.06 11:47 Docent
- 06.07.06 12:13 Docent
- 06.07.06 12:51 Gotfryd Smolik news
- 07.07.06 05:55 gonia
Najnowsze wątki z tej grupy
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- Przetwarzanie danych
- KSEF - jakies plusy?
- KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- KSEF demo jakie opinie?
- Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- In-vitro
Najnowsze wątki
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
- 2024-03-05 Przetwarzanie danych
- 2024-01-25 KSEF - jakies plusy?
- 2024-01-18 KSeF czy coś zmieni dla zwykłych ludzi?
- 2024-01-16 KSEF demo jakie opinie?
- 2023-12-11 Jak to jest z PIT-0 dla seniora
- 2023-11-30 In-vitro