eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkidotacja z UP a koszty uzysk.Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
    lin.pl!news.lublin.pl!not-for-mail
    From: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Mon, 3 Jul 2006 23:40:56 +0200
    Organization: lubman
    Lines: 217
    Message-ID: <e8c2su$jai$1@news.lublin.pl>
    References: <e82jtp$m5e$1@nemesis.news.tpi.pl> <e880h0$eg5$3@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607032125240.1820@athlon>
    NNTP-Posting-Host: h238045.net.pulawy.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.lublin.pl 1151962847 19794 82.177.238.45 (3 Jul 2006 21:40:47 GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...lublin.pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 3 Jul 2006 21:40:47 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:165659
    [ ukryj nagłówki ]


    >
    >> Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie
    >
    > A tu mam pytanie - to istotne.
    >
    > Co to znaczy "jak każdy"?
    > Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?
    >
    > Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
    > podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
    > się zarejestrować albo co...
    > Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.
    >
    > Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
    > prowadząca DG.
    > To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
    > tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
    > była podatnikiem VAT??

    Wątek VATu mnie równierz interesuje i w tym temacie znalazłem taką
    interpretację dającą prawo do odliczeń przed zarejestrowaniem:

    " Powstanie prawa do odliczenia VAT-naliczonego oraz charakter prawny
    formularzy VAT-R i VAT-5

    Stosownie do art. 86. ust 1 i rozumianego a contrario1) art. 88 ust 4
    p.t.u.U2) zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, co do
    zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług w zakresie, w jakim te
    towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił w
    sposób jednoznaczny momentu, od którego podatnikowi przysługuje prawo do
    odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych
    przy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Bezsprzecznym pozostaje pogląd,
    iż prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT
    czynnym, jednakże kontrowersje budziło określenie samego momentu rejestracji
    podmiotu jako podatnika VAT. Urzędy skarbowe wypracowały dwa stanowiska
    interpretacji powyższego zagadnienia, tj.:

    - stanowisko wg którego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika VAT, wydawane na druku VAT-5, ma charakter deklaratoryjny, a
    faktyczna rejestracja następuje z dniem złożenia w urzędzie skarbowym
    zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie od podatku i usług na druku VAT-R,

    - stanowisko wg którego powyższe potwierdzenie ma charakter konstytutywny,
    co skutkuje powstaniem prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie
    wcześniej niż z dniem potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu
    skarbowego faktu zarejestrowania go jako podatnika VAT czynnego.

    Charakter deklaratoryjny druku VAT-5 został potwierdzony m.in. w informacji
    Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu w z dnia 29 listopada 2004r. nr
    US-VII-443/69/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego3). W
    powyższej interpretacji potwierdzono, iż datę rejestracji podmiotu dla
    potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia
    rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia
    zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. W w/w piśmie
    wskazano również, iż od dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot je
    składający nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
    towarów lub usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

    Charakter konstytutywny potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika VAT (druk VAT-5) został potwierdzony m.in. w postanowieniu
    Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 maja 2005r.
    nr 1471/NTR2/443-123/05/TK o zakresie i sposobie stosowania prawa
    podatkowego. W powyższym postanowieniu wskazano, iż uprawnienie do obniżenia
    podatku należnego przysługuje podmiotowi, który zgłosił zgłoszenie
    rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (formularz VAT-R),
    dopiero od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
    (na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego.
    Zaznaczyć należy, iż postanowienie to zostało zmienione decyzją Dyrektora
    Izby Skarbowej z dnia 27 października 2005r. nr 1401/HTI/4407/14-34/05/BT. W
    powyższej decyzji wskazano nieprawidłowość stanowiska Naczelnika Pierwszego
    Mazowieckiego Urzędu Skarbowego poprzez podkreślenie, iż rejestracja
    podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług następuje w momencie
    złożenia przez niego w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego na
    druku VAT-R. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, i z chwilą
    złożenia powyższego zgłoszenia podmiot je składający nabywa prawo do
    obniżania podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur
    otrzymanych po dniu dokonania rejestracji.
    ----------------------------------------------------
    ----------------------------------------------------
    ---------------------------------------------------
    Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle linii orzecznictwa Europejskiego
    Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) oba powyżej zaprezentowane stanowiska
    są nieprawidłowe.

    ETS stoi na stanowisku, iż, mając na uwadze zasadę neutralności podatku od
    towarów i usług, wydatki poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia
    działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a
    przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą
    generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI
    Dyrektywy4). Możliwość wykonania prawa do odliczenia podatku naliczonego
    powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku
    naliczonego od nabyć związanych z działalnością opodatkowaną5). Ponadto z
    orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do
    odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących
    inwestycję z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną nawet w przypadku,
    gdy nie zostały one wykorzystane, z powodów niezależnych od podatnika, do
    prowadzenia działalności opodatkowanej6). W duchu linii orzeczniczej ETS
    zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5
    stycznia br., sygn. akt I SA/Ol 445/05, w którym wskazano, iż w przypadku
    nabycia przez podatnika towarów lub usług przed dniem złożenia zgłoszenia
    rejestracyjnego na formularzu VAT-R, przysługuje mu prawo do odliczenia
    podatku naliczonego przy tym nabyciu, jeżeli było ono dokonane z zamiarem
    wykorzystania tych towarów lub usług w działalności gospodarczej
    podlegającej opodatkowaniu. Z powyższej przedstawionej linii orzeczniczej
    wynika, iż dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów
    lub usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą
    podlegającą opodatkowaniu.

    Reasumując należy podkreślić, iż na gruncie obecnie obowiązujących w Polsce
    przepisów prawa podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie
    podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego
    przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności
    opodatkowanych z dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Przy czym, mając
    na uwadze ugruntowane orzecznictwo ETS, podatnikowi przysługuje prawo do
    odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług nabytych przed
    dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ale z zamiarem wykorzystania ich w
    działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług7).

    Należy pamiętać, iż powyższe nie narusza przepisów dotyczących instytucji
    rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o której mowa w art.
    113 ust. 4 p.t.u.U.

    Warto zauważyć, iż w w/w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
    wskazano, iż potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 p.t.u.U8), ma
    charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i następne ustawy -
    Ordynacja podatkowa9), wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie
    jednak działania podatnika, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na
    odpowiednim formularzu, tj. druku VAT-R, i w następstwie którego został
    wpisany do stosownego rejestru podatników podatku od towarów i usług.

    Moim zdaniem powyższe wskazanie, iż druk VAT-5 ma charakter prawny
    zaświadczenia jest jak najbardziej prawidłowe, jednakże nie sposób zgodzić
    się z twierdzeniem Dyrektora Izby Skarbowej, iż zgłoszenie rejestracyjne na
    druku VAT-R nie stanowi zarazem wniosku o wydanie zaświadczenia, jakim
    niewątpliwie jest druk VAT-5. Za powyższym przemawia bowiem wystąpienie obu
    przesłanek do wydania zaświadczenia10), gdyż zarazem:

    - przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu
    prawnego - przepisem tym jest art. 96 ust. 4 p.t.u.U oraz

    - podmiot ubiegający się o zaświadczenie ma interes prawny w uzyskaniu
    urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego11).

    Z powyższego wynika, iż potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika podatku od towarów i usług powinno być wydane, stosownie do art.
    306a § 5 o.p., w terminie do 7 dni licząc od dnia złożenia formularza VAT-R.
    W przypadku niewydania w tym terminie potwierdzenia, o którym mowa powyżej,
    służy podmiotowi, o którym mowa powyżej, prawo do wniesienia do Dyrektora
    właściwej Izby Skarbowej ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie12)
    oraz skargi na bezczynność naczelnika skarbowego13). Należy zaznaczyć, iż
    prawo do wniesienia skargi, o której mowa powyżej, nie przysługuje w
    przypadku, gdy naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyda, stosownie do
    art. 306c o.p. postanowienie14) o odmowie wydania potwierdzenia, o którym
    mowa powyżej, albo wydania tego potwierdzenia zgodnie z treścią żądaną przez
    podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i
    usług (VAT-R).

    (censca)
    podatki.pl 30.01.2006


    ----------------------------------------------------
    ----------------------------

    1) Z łac. "rozumianego przez przeciwieństwo"

    2) Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,
    poz. 535 z późn. zm.); dalej: p.t.u.U

    3) interpretacje przywołane w niniejszym artykule pochodzą z Systemu
    Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl

    4) np. orzeczenie z dn. 29.02.1996r.w sprawie C-100/94 Intercommunale voor
    Zeewaterontzilting (INZO) vs. Belgian State; Szósta Dyrektywa Rady z 17 maja
    1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących
    podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej:
    ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC)

    5) np. orzeczenie z dn. 19.09.2000r. w połączonych sprawach C-177/99 i
    C-181/99 Ampafrance SA vs. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire
    oraz Sanofi Synthelabo vs. Directeur des services fiscaux de du Val-de-Marne

    6) np. orzeczenie z dn. 15.01.1998r. w sprawie C-37/95 pomiędzy Ghent Coal
    Terminal NV vs. Belgian State oraz z dn. 08.06.2000r.w sprawie C-396/98
    pomiędzy Grundstrückgemeinschaft Schloßstraße GbR a Finanzamt Paderborn
    (Niemcy)

    7) skorzystanie z tego prawa może jednak narazić polskiego podatnika na spór
    z organami podatkowymi, które stoją na stanowisku, iż IV Dyrektywa, w
    przeciwieństwie do ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest w Polsce
    źródłem prawa i jako taka nie może być stosowana (przyp. autora z praktyki
    własnej)

    8) potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - formularz
    VAT-5

    9) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
    2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.); dalej: o.p.

    10) art. 306a § 2 pkt 1 i 2 o.p.

    11) Np. uchylony przez art. 1 pkt 29 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r.
    (Dz.U.05.90.756) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 czerwca 2005 r. art. 107
    ust. 1 pkt 1 p.t.u.U nakładał na podatników wystawiających fakturę obowiązek
    udostępniania nabywcy towaru lub usługi udostępniania do wglądu oryginału
    lub uwierzytelnionego notarialnie odpisu potwierdzenia zgłoszenia
    rejestracyjnego.

    12) Art. 141 w zw. z 306k o.p.

    13) Na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
    Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
    z późn. zm.).

    14) Na postanowienie to, stosownie do art. 306c o.p., służy zażalenie. "

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1