    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dostarczenie faktury
    Date: Tue, 17 Jun 2008 17:27:03 +0200
    <g300rn$qku$3@inews.gazeta.pl> <g301re$j29$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g3124o$4ns$1@news.onet.pl> <g350pu$i5s$2@news.onet.pl>
    <g355q7$354$1@news.onet.pl> <g359fe$qs5$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g35aid$h66$2@news.onet.pl> <g35chq$57l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <g35k3r$hgk$1@news.onet.pl> <g35ml1$1ru$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <g36ffh$7f5$2@news.onet.pl> <g36ijn$49v$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g36jlu$nlh$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.64.0806162303170.112@quad>
    <g37oh1$c9$2@news.onet.pl>

    On Tue, 17 Jun 2008, Tristan wrote:

    > Wciąż nie odpowiedzieliście jak się ma brak faktury do dokonania przelewu
    > i prowadzenia pełnej księgowości i konieczności zgadzania się sald. Zakładam,
    > że z tym będzie problem.

    To przejdź na PK i powiedz jak było ;)
    IMO po prostu: trzeba mieć *dowód* zawarcia umowy.
    Inaczej równie dobrze może Cię ktoś wyrolować biorąc przedpłate i nie
    wywiązując się z umowy. Różnica taka, że przy DG OF "kasę wcięło"
    i do widzenia, a przy PK jest problem z objaśnieniem co się z nią
    stało.

    > No i co wtedy?

    Sugerujesz że nie znasz rozporządzenia o KPiR? :O

    > Ano właśnie.

    Równie dobrze może Cię spotkać zarzut w stylu "VAT od freeware się
    należy". Mityczny jak to Maddy mawia. Ale praktycznie choć raz
    w skali Polski się zdarzył :|

    > No nie. Właśnie o to chodzi, żeby tak działało, żeby stado dobrze
    > funkcjonowało.

    Warunkiem żeby dobrze funkcjonowało jest prawo pięści.
    Niestety.

    > A) Faktura proforma nie ma żadnego znaczenia księgowego

    Nie tytuł się liczy, a treść. Podpisane cokolwiek jest dowodem
    ZAWARCIA UMOWY. Można egzekwować (sądownie). Albo uzasadnić, że
    sądownie nie warto dochodzić swojej racji, bo drożej wyjdzie.
    Przepis jak rozumiem znasz. Dla podatku - jakbyś jednak nie
    znał i wrzeszczał bez podstawy prawnej ;> - art.23.2.3 PDoOF,
    ustawy o rachunkowości specjalnie czytał z tego powodu nie
    będę :O

    > B) Uważasz, że sensowniej jest słać listy i podnosić koszty niż mieć
    > sensowne prawo?

    Kiedy to JEST sensowne prawo...
    Jak ustawodawca postanowi "skutecznie" zająć się obowiązkiem dostarczania
    f-r, to już Ci pisałem: skończy się tak jak z "fakturami elektronicznymi".
    Będziesz płakał że drogo. Drożej niż raz na 70 zakupów posłać gońca
    (lub machnąć ręką na VAT) :>

    > jasne.,... na rzeczy za 50 czy 100zł?

    Oczywiście. I w związku z nieskutecznością wpisuje protokół
    nieopłacalności windykacji :>

    pzdr, Gotfryd