    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT od sam.os.
    Date: Thu, 6 Jan 2005 13:37:42 +0100
    <Pine.WNT.4.61.0412300013070.768@athlon> <cr0f3n$101$1@news.onet.pl>
    <cr0f9m$6s3$4@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0412301305210.2044@athlon>
    <cr0sn1$pl1$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0412301356300.2044@athlon>
    <crbei4$ee2$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501040036080.1552@athlon>
    <cre3m6$be$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501041800510.1440@athlon>
    <crgp67$8t8$2@galaxy.uci.agh.edu.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501060002450.1252@athlon>
    <crj1l8$ko8$3@galaxy.uci.agh.edu.pl> <crj56c$oqp$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <crj645$moo$5@galaxy.uci.agh.edu.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, bo wrote:
    >+ du hast mich gefragt wrote:
    >+ > Dnia 1/6/2005 10:50 AM, Użytkownik bo napisał:
    >+ >> Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ >>>On Wed, 5 Jan 2005, bo wrote:
    [...]
    >+ >>>>+ > A ST nie wpływają na proporcję :)
    >+ >>>>+ Sprzedarz ST... tak ?
    >+ >>> Tak. Przepraszam za łykanie słów :)
    [...]
    >+ >> Co korygowac ?
    >+ >> (jesli jest ta sama proporcja)
    >+ > Konieczność korekty wynika z zasady ogólnej, ewentualna proporcja
    >+ > pojawia się później. Przypominam zasadę ogólną: naliczony od towarów
    >+ > służących sprzedaży opod. odlicza się w całości, służący sprzedaży
    >+ > zwolnionej nie odlicza się w całości, a służący tej i tej odlicza się
    >+ > proporcją.
    >+
    >+ Tylko ze pytanie bylo..
    >+ CO zmienia sprzedaz ST..

    No weź ty i zmień sposób myślenia :)
    *USTAWA SIĘ ZMINIŁA*. I VAT rozlicza się INACZEJ.
    Dla ST liczy się tak, że:

    ***
    w pierwszym przybliżeniu (to jest BARDZO zgrubne przybliżenie
    mające uświadomić nową ZASADĘ !) - przez 5 lat (dla "ruchomości")
    od momentu nabycia podatnikowi przysługuje 1/5 odliczenia VAT.

    Koniec.

    Nie ma tak dobrze że VAT "przysługuje wg tego co było".
    VAT przysługuje od tego co *będzie* jak podatnik *będzie* wykorzystywał
    nowo nabyty ST do działalności !

    ***
    w drugim przybliżeniu:
    - podatnik w momencie zakupu odlicza VAT naliczony w formie ZALICZKI.
    Owa zaliczka jest wyznaczana w wysokości wynikającej z *aktualnej*
    proporcji sprzedaży
    - po zakończeniu każdego z owych 5 lat podanik liczy *rzeczywistą*
    proporcję sprzedaży. I dla ST "wchodzącego w proporcję" koryguje
    VAT naliczony do *rzeczywistego* udziału - w wysokości 1/5
    przysługującej na ten rok !
    == uzupełnienie przybliżenia drugiego ==
    - sprzedaż ST przed upływem okresu 5 lat jest traktowana jako zdarzenie
    szczególne: jako "przeznaczenie ST w określonym celu podatkowym".
    Sprzedaż ta NIE WPŁYWA na *już* dokonane rozliczenia opisane wyżej.
    Natomiast uważa się że ona "zastępuje" domniemane "będzie" dla tego
    ST - i jest to logiczne, bo owa sprzedaż określa jaki JEST udział
    VAT w owej sprzedaży ! Gro znanych przypadków sprowadza się do
    tego że taka sprzedaż jest albo *w całości* zwolniona (np. samochód)
    albo *w całości* opodatkowana (np. większość maszyn "produkcyjnych"),
    co jednak *nie wyklucza* że sprzedaż może (!) zostać "częściowo
    zwolniona" - mi z treści ustawy wychodzi że minister ma prawo tak
    postanowić w rozporządzaniu :)
    NIEMNIEJ:
    - sprzedaż ma JAKIŚ VAT. Najczęściej - albo "cały" albo "zwolniony".
    I w momencie sprzedaży *jest już znany* 'efekt korzystania z ST
    z p. widzenia VAT'.
    No to nie ma sensu *czekać* i w kolejnych latach coś tam wirtualnie
    przeliczać :)
    *w roku sprzedaży* (np, "po zakończeniu") liczy się RAZ korektę
    zaliczki pobranej na początku - dla *całego* pozostałego do końca
    5 lat okresu :)
    ***

    Co ci nie pasuje ??
    Toż to jest proste jak drut.