  • Data: 2002-07-02 19:55:40
    Temat: Re: Umowa o dzieło w formie zaliczki
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 2 Jul 2002, Stootch wrote:

    >+ Użytkownik Maddy napisał:
    >+
    >+ > Nie rozumiesz - nie można zawrzec umowy o dzieło na jakis okres.
    >+ > Jedyną datą obowiązującą w umowie o dzieło jest data oddania "dzieła"
    >+ > zleceniodawcy.
    >+
    >+ A ja uparcie twierdzę, że znaczenie większe niż termin oddania dzieła
    >+ czy też okres wykonywania czynności ma _przedmiot umowy_.

    IMO chodzi nie tyle o "termin oddania" co formę:
    [...]
    >+ gospodarczym. Określiłem minimalną liczbę tych umów, określiłem czas -
    >+ jeden miesiąc.

    IMHO wedle uznania - ale to jest jednak cecha zlecenia. Oczywiście
    można się uprzeć że zamiarem stron było "do 31." :)

    >+ Rozliczenie za każdy przygotowany wzór.

    Hm... Trzeba naciagać żeby uznać że to jest "określone dzieło",
    acz na upartego można twierdzić że jest to wstępna zgoda na
    aneksowanie cięgiem ;)
    Niemniej - można by nastawić się na wykłócanie w razie
    czego...

    >+ Opracowanie jest autorskie jak najbardziej

    A to IMO zdecydowanie bez znaczenia: "zakup" praw autorskich
    w formie "osobistej" (tj. jeśli nie jest to umowa o pracę
    ani DG) z punktu widzenia podatkowego "ląduje w *innej* rubryce"
    niż UoD i UZ, co tylko unaocznia że nie ma związku między
    rodzajem umowy (z p. widzenia KC) a sposobem opodatkowania.
    Inaczej mówiąc - nie widzę powodu żeby jakiś artysta nie miał
    zawrzeć umowy na *pisanie/malowanie/...* (w odróżnieniu od
    *napisania/namalowania/...* konkretnego utworu), czyli
    autorskiej umowy zlecenia ! Prawda - autorską umowę ajencyjną
    jest mi trudno sobie wyobrazić ;)

    Krótko:
    Sprzeciwiam się sugestii jakoby umowa autorska była równoważna
    umowie o dzieło !

    [...]
    >+ materiały w dowolnym momencie przed upływem terminu, byleby były
    >+ spełnione warunki minimum.

    A to prawda: ustawowego zakazu oddania dzieła przed terminem (po
    terminie zresztą też :>) AFAIK nie ma :)
    Tylko że teraz użyłeś "upływu terminu" :) a nie "okresu" !

    Jak dla mnie Maddy użyła dobrego określenia: zawieranie umowy
    o dzieło "na okres" jest podkładaniem się (niepotrzebnym).

    Pozdrowienia, Gotfryd