    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: SD-3 podatek od darowizny - co dołączyć?
    Date: Wed, 25 Nov 2009 21:51:34 -0600

    Rem wrote:

    tytulem wstepu.
    Umowa darowizny co do zasady mam miec forme notarialna.
    Wowczas zalatwia sie wszytko jednym drukiem od razu od calosci, a
    przekazywanie pieniedzy mam wowczas drugorzedne znaczenie, bo data
    wykonania darowizny jest data aktu notarialnego.

    Bez aktu notarialnego darowizna jest skuteczna dopiero w momencie jej
    wykonanaia czyli z dniem przelewu. I kazdy taki przelew to oddzielna
    darowizna i oddzielny druczek.

    > Osoba obdarowana otrzymuje darowiznę jakby w transzach (co miesiąc coś)
    > i gdy złoży teraz takie zeznanie to potem kiedy? Gdy przekroczy znów
    > 4902zł? (chyba nie bo limit jest jeden)

    ale smiesznie wedrujacy, bo liczony jako suma darowizn z ostatnich 5 lat.

    podatek liczy sie tak:
    sumuje sie wszystkie darowizny od danej osoby z ostatnich 5 lat liczac
    wstecz od dnia biezacej darowizny, oblicza podatek do zaplacenia i
    odejmuje podatek do tej pory zaplacony.

    przyklad:
    darowizna nr 1: 1000 zl = 0 zl podatku (zwolnione, nic nei trzeba robic)
    darwizna nr 5: 1000 zl -> razem 5000 zl -> po raz pierwszy podatek
    powiedzmy 3 zl i po raz pierwszy druczek do US

    darowizna nr 6: 1000 zl, razem 6000 zl -> podatek od 6 tys p. 10 zl
    ; podatek do "doplacenia" 10 - 3 juz zaplacone = 7 zl.

    > Czy po każdej kwocie? (brak pokrewieństwa)

    j.w.
    albo akt notarialny i raz od calosci, albo po kazdej kwocie

    > I za każdym razem spisywać umowę?

    j.w. jak nie ma aktu notarialnego to liczy sie fakt. Umowa sie przyda,
    ale sama w sobie nie ma zadnej wartosci.
    Jak w przelewie bedzie "darowizna" to tez wystarczy.

    jak w przelewie nie ma nic, to wystarczy rowniez np. oswiadczenie
    darczyncy, ze to byla darowizna.

    Ludzie tak czesto wpadaja w US.
    Cos tam sobie 5 lat temu darowali, teraz US sie czepia, wiec na szybko w
    panice pisza umowe darowizny, na nowiutkim papierze z data 2000 rok.
    I jak US ma uwierzyc, ze ten dokument byl sporzadzony 5 lat temu, jak
    papier jeszcze drukarnia pachnie?
    Pisze sie z dzisiejsza data proste oswiadczenie, ze ja Jan kowalski
    podarwalem nowakowi 20 tys zl, 5 lat temu. I po sprawie.
    Po co sie narazac na zarzut antydatowania pisma.
    Byleby tylko darczynca jeszcze chodzil po tym swiecie. Dlatego
    jakikolwiek papierek teraz jest lepszy niz zaden.

    > I pieniądze są przelewane na konto banku w którym obdarowany ma dług -
    > zatem nie może mieć potwierdzeń

    ???

    chyba że dostanie potwierdzenia od
    > darczyńcy. (albo może jakiś wykaz z tego banku?)

    a wyciagi z konta nie dostaje?