    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Poniesienie a potrącenie, było: Koszty w dacie faktury
    Date: Tue, 02 Oct 2007 08:14:29 +0200

    Dnia 01-10-2007 o 23:38:40 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > 6. Zasady okreœlone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, majš
    > zastosowanie również do podatników prowadzšcych podatkowe
    > księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym
    > roku podatkowym księgi te będš prowadzone w sposób umożliwiajšcy
    > wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszšcych się tylko
    > do tego roku podatkowego.
    >
    > Wyciągam z zanadrza zasadę ratio legis i trzymam w pogotowiu ;)
    > Mamy czerwony alarm....
    > (nie zaglądającym do "słowniczków łaciny" streszczam: ratio legis
    > oznacza m.in. że ten przepis COŚ ZNACZY, wynika to z samego faktu

    Luźne myśli:
    1) warunek wyodrębnienia kosztów danego roku nie tyczy się IMHO memoriału,
    bo przecież przy kasie też trzeba te koszty wyodrębniać, tak więc
    czytając dosłownie to jest masło maślane
    2) art. 5c jest zupełnie niezależny od 5,5a,5b, więc faktycznie możnaby
    go chyba podciągnąć pod wszytskich kpirowiczów i mamy problem z głowy
    odnośnie pseudokasowców i kosztów pośrednich :) Pytanie kiedy potrącać
    M/TH :)

    > [...i dalej tommy...]
    >
    > OK. W tym momencie uznajemy, że nie prowadzimy sporu czy wolno sobie
    > "wpisać koszt później", bo wiemy że (z wyjątkami) tak.
    > Zaznaczam aby było jasne że NIE O TYM dyskutuję.

    > No to ja stawiam problem, a co :>
    >
    > Czy zauważyłeś taki szczegół, że autor artykułu zdecydowanie rozdziela
    > od siebie datę *poniesienia* kosztu od daty jego *potrącenia*?

    Tak, od zawsze na to zwracam uwagę sam sobie :)
    I przecież to napisałem - koszty są potrącalne w roku poniesienia.
    Czyli najpierw musisz ponieść koszt, a później możesz sobie go potrącić
    do końca roku. Jeśli nie potrącisz to nadpłacisz *zaliczki*.
    Jeśli nie potrącisz do końca roku to przepada i nadpłacasz podatek.
    I tyle, IMHO oczywiście.
    I o ile 22.5c możnaby zastosować do 22.4, z braku zastrzeżenia że nie
    można,
    to tyczy się on tylko kosztów pośrednich. Bezpośrednich dalej nie wiadomo
    jak traktować.
    Pół biedy M/TH i robocizna, o nich minfin (bez)pośrednio napisał, ale co z
    usługami podwykonawców?
    Na pewno bezpiecznie jest wpisywać z datą faktury, jako najwcześniejszą
    możliwą datą *potrącenia*
    *poniesionego* kosztu - bo jeśli to nie jest bezpieczna data, to nie widzę
    żadnej innej "bezpiecznej" daty.

    > Czy ktoś dysponuje namiarem na interpretację US/IS która dotyczy
    > daty *potrącenia* kosztu uzyskania?

    Szukam... i nie znalazłem. Co nie zmienia faktu że ja się zastanawiam z
    jaką datą są *poniesione*
    te koszty bankowe dokumentowane wyciągiem, bo potrącić to ja sobie je
    potrące z datą poniesienia
    i będę czył się bezpiecznie, mimo wszytsko.

    > Bo ja tak sobie myślę, że stara zasada: "grupowicz dostaje odpowiedź
    > nie na pytanie o którym MYŚLAŁ lecz na takie które ZADAŁ" ma pełne
    > prawo sprawdzać się i w pytaniach o interpretację US :>
    > "Podatnik dostaje odpowiedź na pytanie które zadał, niekoniecznie
    > na to, o którym myślał". Kto przeciw? ;)

    Nikt, to jest prawda uniwersalna i ponadczasowa :)

    > Mamy 'kfiatek'.
    > Data *poniesienia* kosztu uzyskania jest jednoznaczna.

    I przy wyciągach będzie ona datą:
    a) oryginalnego zapisu w systemie bankowym, unikatową
    b) datą wydruku, dowolnie "manipulowalną"
    ?

    > NIE WIDZĘ!
    > Wszystkie zacytowane interpretacje dotyczyły pytań o PONIESIENIE
    > kosztu.
    > Było choć jedno inne?

    Ale ja o *poniesieniu* kosztu bankowego!!
    To, że zastanawiam się z jaką datą potrącić go w kpir jest z tym ściśle
    związane
    - jeśli bowiem koszt jest poniesiony dopiero z datą wyciągu, to nie mogę
    go potrącić
    z datą faktycznego zassania przez bank.

    > Ba... myślę ci ja sobie tak po cichu... całe lata był spór o rozumienie
    > "poniesienia" przy metodzie kasowej - czy dotyczy daty dokumentu, czy
    > daty zapłaty. Nie chce mi się sprawdzać, ale podejrzewam że dwa różne
    > słowa (poniesienie/potrącenie) były w ustawie od lat... :>

    Tak, art. 22.4 był taki sam od początku ustawy.
    Co oznaczy tylko tyle, że nie można kosztu potrącić wcześniej niż się go
    poniosło.
    Sam przecież zawsze pisałeś, że nic nie zabrania póżniejszego wpisania do
    KPiR, byle w dobrym roku.

    > To jest odrębne, trzecie pytanie, które zostawię sobie "do poczytania
    > na później", bo wszczynanie więcej niż dwu awantur naraz jest
    > niewskazane :)

    :)