  • Data: 2002-05-15 09:59:44
    Temat: Re: Ksiegowanie w KPiR
    Od: "Michal Kawecki" <k...@2...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał
    w wiadomości news:abt808$oih$1@sunsite.icm.edu.pl

    > *hmmm...tu chyba pomyłka jest. Kol.10 to zakup towarów. Chyba chodzi
    > Ci o kol.14 -pozostałe wydatki?

    Nie, chodziło mi właśnie o 10.

    > Po prostu nie ma innej kolumny w KPiR pod tytułem "Zakup usług u
    > podwykonawców"
    > A sprzedaży "z powietrza" nie masz bo sprzedajesz USŁUGĘ, a nie
    > towar. Jabyś wystawiał fakturę na towar (części) oddzielnie to wtedy
    > by się zrobił bałagan. Ale tak też nie robią Twoi podwykonawcy. Moim
    > zdaniem jest OK. Zakup materiałów są śmieszne ale podobnie jak np.
    > radca prawny, który ma duże obroty, a zakupu materiałów nie ma
    > wogóle. W PIT-5 i tak sumujesz wydatki wszystkie.
    > Poproszę jeszcze kogoś o zdanie

    Brzmi to logicznie.

    Nasuwa mi się jednak pytanie zasadnicze: czy jest jakiś przepis, który
    explicite NIE POZWALA na zapis do kolumny 10 kosztów zakupionych usług? Bo
    jeśli nie ma, a - jak piszesz - księga ma odzwierciedlać rzetelnie stan
    faktyczny - to dla mnie wszystkie koszty które stanowią podstawę do kalkulacji
    faktur sprzedaży (zakupy materiałów, koszty napraw części, koszty usług
    podwykonawców) powinny być ujęte w sposób umożliwiający ocenę np. opłacalności
    działalności oraz struktury kosztów w DG. A tego nie da się zrobić łącząc je z
    kosztami pozostałymi.
    Może nie jest to w zgodzie z poglądami osób zawodowo prowadzących księgi, ale
    ja patrzę się na to jako szef firmy. Dla mnie prowadzenie księgi tylko po to,
    aby notować w niej papierki, byłoby tylko kolejnym obciążeniem. . .

    P.S. Kiedyś nagabywał mnie pracownik jednej z bardziej znanych instytucji
    państwowych zajmujących się statystyką gospodarczą. Odmowy przekazania
    wiadomości o obrotach nie przyjął do wiadomości, straszył jakąś ustawą i
    postępowaniem. W końcu, po oficjalnym piśmie, musiałem mu przekazać dane które
    go interesowały, m.in. strukturę sprzedaży i zakupów (z podziałem na koszty
    zakupów usług i materiałów _oraz_ koszty pozostałe). Nie miałbym takiej
    możliwości prowadząc księgę inaczej, jak robię obecnie. Może ktoś wie, czy
    kontrolerów z US też to interesuje?
    (i dalej ciekaw jestem, czy prowadząc księgę z księgowaniem usług do kol.14
    nie zainteresowałoby by ich, jak to możliwe że koszty pozostałe stanowią >90%
    wszystkich kosztów?)

    M.