    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak rozliczyć się z dotacji
    Date: Mon, 2 Nov 2009 08:42:28 +0100

    On Sun, 1 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Miałem na myśli dowody umorzenia środków trwałych.

    Jeśli "umorzenie" to "wartość poddana amortyzacji" (tylko dla
    przezorności i uzgodnienia zeznań ustalam :)), to takim dowodem
    wypełniającym dyspozycję rozporządzenia o KPiR jest IMO
    zdecydowanie i jednoznacznie numer pozycji w EŚT.
    Nie ma potrzeby wystawiania jakichś "DW" (z p. widzenia rozp.
    o KPiR będą i tak "nieskuteczne"), acz jak to Maddy mawia,
    "kary za to nie ma", czemu zaprzeczyć nie sposób :)
    Po prostu zbędny papierek, "można ale po co"?

    > Wcześniej napisałeś:
    > " Niemniej - z faktu, że ew. raty amortyzacji nie pójdą w KUP wcale
    > nie wynika, że danego ST "nie wolno" ujmować w EST - jest tak,
    > że niekiedy raty amortyzacji nie są kosztem (albo są tylko
    > kosztem w części, jak przy samochodach osobowych) to rat
    > się nie ujmuje i już."
    >
    > Myślałem, że jak są raty amortyzacji to należy sporządzić dowody
    > umorzenia środków trwałych?

    Jakie dowody i po co?
    Taki dowód byłby dowodem *wewnętrznym*, prawda?
    Z zamiarem użycia celem wykazania *kosztu*, prawda?
    No to wykaz dowodów wewnętrznych *dla kosztów*, dopuszczony
    zdaniem ministra[1], jest w rozporządzeniu o KPiR,
    amortyzacji/umorzenia tam nie ma.
    SPRAWDŹ. Własnoocznie. I nie, nie pomijaj tego punktu (wzięcia
    rozporządzenia i sprawdzenia).
    Za to jest (w par.12 bodaj) zapis co musi mieć dowód księgowy,
    i ze względu na koniecznosć "oznaczenia numerem lub w inny
    sposób" wychodzi, że jest nim (tym dowodem) *pozycja*
    w EŚT (ma numer).
    [1] osobna sprawa, czy minister nie przekroczył rozporządzenia
    w zakresie praw które daje ustawa - klasycznym przykładem są
    różnice kursowe, określone ustawowo, a dla których minister
    nie przewidział formy ich rozliczenia - i zgodnym zdaniem
    grupowiczów :) "można stosować" (zwyczajowy dopisek: "każdy
    odpowiada za siebie")

    > Normalnie na podstawie tych dowodów
    > umorzenia tworzy się chyba wpisy w KPiR? Ale napisałeś "ew. raty
    > amortyzacji nie pójdą w KUP". Ja zrozumiałem to w ten sposób - jeżeli
    > amortyzowany środek trwały nie pójdzie w KUP, to że znaczy, że owszem
    > trzeba stworzyć co miesiąc dowody umorzenia środków trwałych, ale
    > ponieważ środek trwały nie pójdzie w KUP, to nie należy na podstawie
    > tych dowodów umorzenia dokonywać wpisów w KPiR?

    Znajdź mi przepis, nakazujący tworzenie jakichś "dowodów umorzenia" :D
    Wszystkie *potrzebne* wartości wynikłe z amortyzacji ustala się na
    podstawie zapisów w EŚT.

    > Ja też tak zrobię. Ten doradca to po prostu księgowy?

    Nie, była to licencjonowana doradczyni, do tego (jak wyszło) zajmowała
    się również "drobnymi" DG z KPiR.
    "Statystyczny księgowy", który na codzień urzęduje w firmie na PK,
    do tego działający w oparciu "zawsze tak się robiło" ;), może mieć
    znajomość niektórych zagadnień "KPiR only" mniejszą od Ciebie, nie
    zdziw się.

    pzdr, Gotfryd