  • Data: 2009-10-30 21:59:03
    Temat: Re: Jak rozliczyć się z dotacji
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 30 Oct 2009, Rafał K. wrote:

    > Miałem ostatnio sporo wydatków, zakupionych z pieniędzy z dotacji z
    > Urzędu Pracy:

    Wątek:
    "Rozliczenie dotacji z PUP i kilka innych"
    ...był 21. bm. - czytałeś?

    Jak nie, to mandat z netykiety ;)

    > To wszystko wchodzi w skład zestawu komputerowego i chyba tak
    > należałoby to zaksięgować - jako JEDEN środek trwały

    Owszem.
    Jeszcze napisz na czym polega "zaksięgowanie" :D
    Bo kroki są *dwa*: wyznaczenie wartości początkowej i wpisanie
    do EST (jedno) oraz ujęcie *amortyzacji* w koszty (drugie).

    > (ponieważ wartość
    > tych podzespołów przekroczyła grubo 3500zł, a ich okres użytkowania
    > jest dłuższy niż rok).
    >
    > Wartość każdego z pozostałych zakupów:
    > - biurko
    > - fotel
    > - telefon
    > - urządzenie wielofunkcyjne (działa niezależnie od komputera, dlatego
    > nie zaliczyłem go do zestawu komputerowego?)
    >
    > nie przekracza 1500zł więc mam chyba 2 wyjścia:
    > - nie księgować tego w ogóle
    > - dodać do rejestru wyposażenia (chodź tu ma wątpliwość)

    Quo vadis? ;) (czy to my mamy chodzić? ;))
    Do EW w żadnym razie - wyraźnie zapisali "przekraczające 1500zł"

    > - dodać do rejestru środków trwałych
    > ?

    No co, jest wybór, prawda?
    Skoro to *jest* środek trwały, to albo można uznać że ze względu na
    wartość nie ujmujemy w ewidencji i zaliczamy w koszt (bezpośrednio)
    na zasadach "kosztów ogólnych", albo ujmujemy i "normalnie" rozliczamy.
    W ustawie jest "podatnik może" (sprawdź! - koniecznie OSOBIŚCIE sprawdź!)
    Skoro jest NKUP - to w pierwszej wersji nie ma kosztu i już.
    W drugiej jest amortyzacja.
    Ktoś widzi przeszkodę?

    > Powiedzmy, że nie zaksięguje tych wydatków w ogóle. Natomiast zestaw
    > komputerowy - jak już pisałem - jako środek trwały. Ponieważ jednak:
    > "Skutkuje to tym, że
    [...]
    > gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki
    > sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    > przychodów
    > z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
    > w części sfinansowanej dotacją a podatek VAT od wszystkich
    > wydatków sfinansowanych dotacją podlega
    > odliczeniu na zasadach ogólnych."
    > Źródło: http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    No to o co chodzi z unikaniem amortyzacji?

    > nie mogę sobie również zaliczyć środków trwałych do kosztów.

    Nikt nie może, o ile nie uzna za "niskocenne" i nie skorzysta
    z prawa niepoddawania amortyzacji.
    W przypadku ST kosztem nie jest *nigdy* zakup.
    Kosztem jest amortyzacja.

    > A więc
    > nie dodam do rejestru środków trwałych tego zestawu komputerowego.

    A to z jakiej paki?

    > Czyli o ile dobrze rozumiem, to w mojej sytuacji mógłby zrobić tak
    > - nie księguję tych wydatków do KPiR
    > - nie dodaję ich do rejestrów środków trwałych i wyposażenia

    IMHO błąd.
    Ująć.
    I amortyzacja w koszty.
    Kto przeciw?

    Bład o tyle niegroźny, że od zmiany w 2003 nie grozi już zarzutem
    "usiłowania zaniżenia podatku" (uprzednio sprzedaż "ST używanego
    w DG" była przychodem z DG, więc niezaewidencjonowanie mogło prowadzić
    do gdyban "pewnie Pan chciał sprzedać za dwa lata i ukryć przychód!
    - teraz w końcu jest sensowny warunek "zaewidencjonowanego", dopisany
    po wyroku NSA, który pognębił podatnika).

    Niemniej - z faktu, że ew. raty amortyzacji nie pójdą w KUP wcale
    nie wynika, że danego ST "nie wolno" ujmować w EST - jest tak,
    że niekiedy raty amortyzacji nie są kosztem (albo są tylko
    kosztem w części, jak przy samochodach osobowych) to rat
    się nie ujmuje i już.

    > - wszystkie te wydatki dodaję do ewidencji zakupów VAT

    Co racja to racja.

    pzdr, Gotfryd