  • Data: 2007-09-23 16:37:20
    Temat: Re: Fakturowanie
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 23 Sep 2007 18:02:44 +0200, s...@a...pl
    napisał(a):

    > Mozesz podać mi podstawę prawną tego co mówisz, że kwota otrzymana i
    > niezwrócona w ciagu siedniu dni musi być opodatkowana? Ja nie widzę tej
    > podstawy ani w rozporządzeniach ani w ustawie o VAT.

    Proszę bardzo :)
    art. 19 ust. 11 ustawy o VAT:
    Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część
    należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek
    podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

    > Ba, zadam Ci proste
    > pytanie: jeśli wpłącę Ci 1000zł i ty nie oddasz mi w ciagu 7 dni,
    > potraktujesz tą wpłatę jako zaliczkę. A jaką stawkę VAT przyjmiesz do
    > opodatkowania takiej nieznanej wpłaty? :) Powinnaś zastosować taką, jaką
    > jest opodatkowana usługa lub towar.

    Niestety, IMO nie :)
    Do zaliczki zastosuję stawkę 22%. Dopiero przy fakturze, która dokumentuje
    towar, lub usługę, koryguję stawkę do właściwej wysokości.
    Ale to JA.

    > A skąd Ty mozesz wiedzieć, jeśli nie
    > masz pojecia czego dotyczą te pieniadze. Wpłata nie uzgodniona moim zdaniem
    > nie moze być zaliczką.

    Tu możesz mieć nieco racji, choć w przypadku wątkotwórcy, to chyba nie ta
    bajka.
    Był nawet wyrok, którego nie chce mi się szukać, Europejskiego Trybunału
    Sprawiedliwości, który mówił o tym, że aby uznać wpłaconą kwotę za
    zaliczkę, a nie jak piszesz jako np. pomyłkową wpłatę, powinny być znane
    warunki wykonania usługi, bądź dostawy towaru.
    Przy czym ja tu widzę pułapkę z drugiej strony. Mianowicie, jeśli nie
    potraktujemy tej kwoty jako zaliczki, nie zwrócimy, to może by tak zahaczyć
    o nieodpłatne świadczenie w dochodowym? Ale to mi tylko się majaczy, więc
    nie zwracaj na to uwagi :)

    > Przykłady wpłat nie bedących wg mnie nigdy zaliczkami:

    > 1. BŁĄD, ludzki błąd. Ot, wpisana została kwota o 500zł wyższa niż powinna
    > być przy ustawianiu przelewu w banku internetowym. Wybacz, ale nie
    > wiedziałem że ustawa o VAT przewiduje opodatkowanie błędów. Mozesz podać
    > podstawę prawną, że omyłkowe kwoty trzeba w ciagu 7 dni opodatkować? Ja nie
    > widzę...
    To już masz wyżej :)
    Wyrok jest, ale przy US trzeba by to udowodnić.
    Szczególnie, jeśli wpłaciłbyś tę kwotę Twojemu stałemu dostawcy, może
    rodzić się przypuszczenie, że zadatkowałeś coś z góry...
    I trzeba wtedy udowadniać, że nie jest się wielbłądem.

    > 2. BŁĄD, błędnie wpisałem numer konta odbiorcy. A właściwie źle zaznaczyłem.
    > Uwazasz, że jeśli odbiorca nie da mi znać i nie zwróci w ciagu siedmiu dni
    > pieniedzy to ma je opodatkować? A z jakiego tytułu? Opodatkowane VAT są
    > dostawy towaru i usługi oraz zaliczki (przedpłaty, raty) otrzymane na nie.
    > Jeśli nie umówiliśmy się na zaliczkę, przedpłątę to wpłata taka nie będzie
    > podlegała opodatkowaniu. Bo z jakieog tytułu? Mówisz zaliczka? Więc zadam
    > pytanie "do jakiej umowy"?

    Ustnej? ;>
    (ale przykład podałeś jeden ;p - "Błąd", innego rodzaju, ale jednak ;))

    > Bo zaliczka musi być do czegoś, do jakiejś umowy.
    > Umowa może zostać zawarta miedzy co najmniej 2 stronami (sam z sobą nie
    > mozesz zawrzeć). Jeśli ja ze swoim klientem nie zawarłem umowy dotyczącej
    > wczesniejszej wpłaty, to wpłata taka nie bedzie zaliczką.

    Tak, ale to wszystko wiesz Ty, nie fiskus w czasie kontroli. Co prawda
    ewidentnych błędów pewnie czepiać się nie będą (choćby numer konta), ale ja
    znam takie przypadki, że na zasadzie tych "omyłkowo" wpłaconych kwot, firmy
    udzielają sobie pożyczek i wyobraź sobie, że potem miewają z tego tytułu
    kłopoty.

    Twój wywód, moim zdaniem jest zasadny, ale co do kłopotu wątkotwórcy,
    któremu jego klienci wpłacają wartości na podstawie zawartej umowy, czasem
    wcześniej, to już nie do końca ma zastosowanie.
    IMO już chyba ustaliliśmy właściwe wyjście z sytuacji, z naciskiem na CHYBA
    ;)

    [...]
    > Wpłata. Po prostu wpłata.

    NIC nie jest proste :))