  • Data: 2007-09-23 16:02:44
    Temat: Re: Fakturowanie
    Od: <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jagna > Nie? a co? Prezent?
    Jagna > Niestety w świetle przepisów VAT, otrzymana i niezwrócona w
    przeciągu
    Jagna > siedmiu dni kwota winna zostać opodatkowana, dlatego "zaliczka". No
    chyba,
    Jagna > że darowizna... ;)

    Nie, nie prezent.

    Mozesz podać mi podstawę prawną tego co mówisz, że kwota otrzymana i
    niezwrócona w ciagu siedniu dni musi być opodatkowana? Ja nie widzę tej
    podstawy ani w rozporządzeniach ani w ustawie o VAT. Ba, zadam Ci proste
    pytanie: jeśli wpłącę Ci 1000zł i ty nie oddasz mi w ciagu 7 dni,
    potraktujesz tą wpłatę jako zaliczkę. A jaką stawkę VAT przyjmiesz do
    opodatkowania takiej nieznanej wpłaty? :) Powinnaś zastosować taką, jaką
    jest opodatkowana usługa lub towar. A skąd Ty mozesz wiedzieć, jeśli nie
    masz pojecia czego dotyczą te pieniadze. Wpłata nie uzgodniona moim zdaniem
    nie moze być zaliczką.

    Przykłady wpłat nie bedących wg mnie nigdy zaliczkami:

    1. BŁĄD, ludzki błąd. Ot, wpisana została kwota o 500zł wyższa niż powinna
    być przy ustawianiu przelewu w banku internetowym. Wybacz, ale nie
    wiedziałem że ustawa o VAT przewiduje opodatkowanie błędów. Mozesz podać
    podstawę prawną, że omyłkowe kwoty trzeba w ciagu 7 dni opodatkować? Ja nie
    widzę...

    2. BŁĄD, błędnie wpisałem numer konta odbiorcy. A właściwie źle zaznaczyłem.
    Uwazasz, że jeśli odbiorca nie da mi znać i nie zwróci w ciagu siedmiu dni
    pieniedzy to ma je opodatkować? A z jakiego tytułu? Opodatkowane VAT są
    dostawy towaru i usługi oraz zaliczki (przedpłaty, raty) otrzymane na nie.
    Jeśli nie umówiliśmy się na zaliczkę, przedpłątę to wpłata taka nie będzie
    podlegała opodatkowaniu. Bo z jakieog tytułu? Mówisz zaliczka? Więc zadam
    pytanie "do jakiej umowy"? Bo zaliczka musi być do czegoś, do jakiejś umowy.
    Umowa może zostać zawarta miedzy co najmniej 2 stronami (sam z sobą nie
    mozesz zawrzeć). Jeśli ja ze swoim klientem nie zawarłem umowy dotyczącej
    wczesniejszej wpłaty, to wpłata taka nie bedzie zaliczką.

    Tristan > A czym? Wpłata wcześniej to zaliczka właśnie.

    Czyli uważąsz, że jeśli mi podasz konto i ja Ci wpłacę na nie 1000zł, to Ty
    musisz potraktujesz taką wpłatę jako zaliczkę. Wybacz, ale do czego ta
    zaliczka? Nie było umowy, że ja Ci dokonam przedpłaty. Wiec dlaczego uznasz
    to za zaliczkę?

    Tristan > Ano nie. Mogę oddać albo jeśli jesteś osobą prywatną zaksięgować
    jako
    Tristan > zaliczkę bezrachunkową.

    Co do pierwszego - zgoda. Powinieneś ustalić o co chodzi i:
    - oddać
    - umówić się z wpłacajacym, że to jest zaliczka (bo wcześniej takiej umowy
    nie było) i od momentu tego ustalenia podatkowo traktować ją jako zaliczkę.
    Co do drugiej częsci wypowiedzi - jeśli nie umówiłes sie na zaliczkę to skąd
    wiesz że to zaliczka??? Dlaczego chcesz ksiegować kwotę, która może być
    równie dobrze błedęm wpłacającego. A z jaką stawką VAT wystawisz f-rę
    zaliczkową (dotyczy to osób jak ja - otrzymuję zaliczki zarówno do 22% jak i
    7% sprzedaży)?

    Tristan > Łapówka? Darowizna?

    Wpłata. Po prostu wpłata.