    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Date: Wed, 22 Aug 2007 23:28:15 +0200

    On Wed, 22 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Moim zdaniem, Gotfryd, jak zwykle ;), ma rację.

    He, he, nadmierny optymizm, dowody są w guglu ;)

    > Tak też można by to
    > potraktować, ale nie wiem, czy dla VAT nie byłoby tu różnicy.

    IMO nie.

    > Bo popatrz, jeśli ja mam ten grunt poza działalnością i będę budowała sobie
    > pomieszczenia, których nie chcę wznosić pod DG, to raczej VAT-u z
    > materiałów i robocizny nie odliczę, prawda?

    Nieprawda :O
    Powód? - ano inna definicja DG dla PDoOF i VAT.
    To co dla PDoOF stanowi dwa odrębne źródła przychodu, czyli DG (w tym
    zarejestrowana DG :P) oraz najem składników majątku nie ujętych w DG,
    dla VAT jest *łącznie* zaliczane jako "czynności opodatkowane".

    Jak podatnik się zarejestruje, to spokojnie może odliczać VAT również
    od wydatków na "przedmiot najmu".
    Moim zdaniem w takim przypadku miałoby sens rozbić ewidencje VAT na
    dwie części (IMO nie ma zakazu, bo nie ma *żadnej* obowiązkowej formy
    ewidencji) a następnie podsumować sobie VAT należny, naliczony,
    naliczony od ST i co tam jeszcze podatnikowi jest potrzebne :)

    > Podatek dochodowy też ma w tym wypadku pewne ograniczenie, bo liniówka nie
    > wchodzi w rachubę,

    To się zdecydowanie zgadza.
    Ale to może być również plus: jak już ktoś ma "liniowy" (czyli
    część ulg sobie pooooszła) a przychody z najmu nie są bardzo
    wysokie (mogą przekroczyć 1. próg skali, byleby nie za dużo),
    to opodatkowując je "wg skali" odzyskuje prawo do owej magicznej
    "kwoty wolnej" :) (a ściślej - pieć stow podatku z groszami).

    > :))
    >
    > Ale plac utwardzony, to już znajdziemy chyba w budowlach, prawda?

    Zdecydowanie tak.
    Jak ktoś nie wierzy, niech spróbuje "przepisowo" utwardzić sobie plac :)
    Niemniej, o ile pamiętam przeboje, ktore swojego czasu wiązały się
    z VAT, to zasadą jest *rozdzielenie* wartości gruntu i wartości
    budowli. Nic to, że budowlą jest "plac"!
    Przypuszczam że to samo dotyczy nabycia "działki z placem"...

    > A tę drugą część działki koniecznie wynająć! No chyba, że użyczenie... (ja
    > bym wolała nie ;) )
    > I koszt jest z wynajmu i mniej kłopotów z ciągiem dalszym.

    O to to!

    > A wiecie co? ja gdzieś czytałam o amortyzowaniu "nakładów na budynek",
    > zdaje sie, że było to o takim budynku, który był zdatny do użytkowania, ale
    > z przyczyn nie pamiętam jakich, ciągle nie był "odebrany", natomiast
    > użytkowany i owszem.
    > Szukałam tego, ale coś mi nie wychodzi (ratunku?) ;p
    > Choć to już chyba poza tematem.

    IMO poza tematem i IMO wynika z samych zasad ogólnych: jak coś
    jest "zdatne do użytku" to stanowi ST i już!

    > Natomiast w takim przypadku, ta własność gruntu 50/50, to nie wiem, czy to
    > rozwiązanie o amortyzacji 50% własnej i 50% w obcym środku trwałym, to tak
    > do końca jest właściwe. Wątpliwość moją budzi obawa, że te 50% inwestycji w
    > obcym środku trwałym ze względu na wysokość stawki amortyzacyjnej to może
    > zaboleć US.

    A co, większa jest niż przy "własnej"?
    Nie wiem a czytać mi się nie chce :P

    > Zresztą, dobrze by było wynająć tę pozostałą część gruntu i potem całość
    > budynku przyjąć do własnych środków trwałych i amortyzować?

    Ale zasada "czyj grunt tego budynek" dotyczy wyłącznie *własności*
    oraz *wieczystej dzierżawy* gruntu!
    Znaczy jak najemca postawi budynej, to postawi go właścicielowi gruntu
    (a nie sobie).
    Co najwyżej uzyska w ten sposób prawo zakupienia działki :) (jest
    przepis w KC). Ale dopóki nie wywalczy tego ugodowo lub sądownie,
    to budynek (w tym przypadku: w odpowiedniej części) *nie jest
    jego*, jemu przysługuje tylko "zwrot nakładów"!

    > Ładnie, jasno i bez wątpliwości :)
    >
    > Przekombinowałam? ;>

    Usiłuję dowieść że tak! :)

    pzdr, Gotfryd