    Date: Mon, 04 Dec 2006 18:18:17 +0100
    From: Lejak <j...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Najem, ryczałt - podstawa obliczenia

    Nie wygooglowałem, więc ośmielam się zapytać :-)

    Okazjonalnie od kilku lat wynajmuję mieszkanie (osoba fizyczna, cele
    mieszkaniowe). Jak zaczynałem rozliczanie ryczałtowe, komentatorzy
    ostrzegali, że nawet wpisanie w umowę najmu, że lokator opłaca koszty
    eksploatacyjne, ale ja biorę pieniądze od niego i pośredniczę w
    dokonywaniu opłat, to urzędnicy zwykle interpretują przepisy w taki
    sposób, że te opłaty są wliczane do podstawy obliczenia podatku
    zryczałtowanego. Obecnie przy zmianie lokatora z początkiem grudnia
    (umowa z poprzednim uległa rozwiązaniu z końcem listopada) zacząłem
    grzebać i znalazłem info oraz samo źródło - interpretację MF:
    PB2/MK/RB-033-050-132/04, w myśl której jeśli jest odpowiedni zapis w
    umowie najmu, "ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z
    przedmiotem najmu" nie stanowią przysporzenia majątkowego i nie mogą być
    wliczane do podstawy obliczenia ryczałtu "jeżeli z umowy wynika, że
    najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia". W umowie mam co trzeba.
    Dawniej na wszelki wypadek i dla świętego spokoju obliczałem ryczałt od
    całej kwoty (odstępne + przekazywane przez lokatora mnie i przeze mnie
    dalej opłaty, wyszczególnione w aneksie do umowy), obecnie będę liczył
    tylko od odstępnego. O to jestem w miarę spokojny, mam natomiast inne
    problemy:
    1. Czy to, co już zapłaciłem fiskusowi, to już przepadło, bo sam nie
    wyczaiłem, że w marcu ubiegłego roku zmieniła się interpretacja MF? Czy
    może mam prawo upomnieć się o niepotrzebnie nadpłaconą część podatku,
    przynajmniej od początku tego roku? Jeśli mogę się upominać - jak się do
    tego zabrać? Wystarczy w PIT-28 w wyszczególnieniu miesięcznym wpisać
    inne kwoty, niż te, wg których wyliczałem i wykazać sporą nadpłatę? To
    będzie podejrzane...
    2. Melduję w US o zmianie lokatora, załączam kserokopię wypowiedzenia
    poprzedniej i kserokopię obecnej umowy. Do listopada br. płaciłem
    miesięcznie 46 zł ryczałtu. Teraz zmienia się sposób naliczenia
    ryczałtu, tym samym maleje jego kwota. Czy w tej sytuacji powinienem
    spodziewać się ruchów lub pomruków urzędniczych?
    3. Za grudzień darowałem lokatorce całkowicie opłaty (odstępne włącznie
    z opłatami eksploatacyjnymi, które biorę na siebie), w zamian za
    samodzielne malowanie przez nią mieszkania i kilka drobnych napraw, co
    dokładnie udokumentowałem w umowie. Mam płacić podatek ryczałtowy za
    grudzień? Jeśli nie - gdzie dokładnie szukać podstawy prawnej?

    --
    Lejak
    j...@k...pl