  • 1. Data: 2006-08-04 15:17:52
    Temat: sprawa karna za ZUS
    Od: "AdamG" <a...@o...pl>

    witam
    Potrzebuję Waszej pomocy. Najpierw krótki opis sytuacji
    Moja mama była pracownikiem fizycznym (sprzątaczka) w szpitalu będąc
    równocześnie emerytką. Szpital miał problemy finansowe, nie wypłacał
    wynagrodzenia i zwolnił ją z pracy. Mam założyła sprawę w sądzie pracy,
    wygrała ją i dostała zaległe wynagrodzenie z odsetkami. Opłaciła podatek od
    kwoty otrzymanej (chociaż nalazłem interpretacje
    http://www.vat.pl/pages/i/1201.php?lt=Interpretacje%
    20-%20Pracownicy%20i%20ZUS
    Łódzki Urząd Skarbowy, ŁUS II-2-415/45/05/AG) zgodnie z którą nie powinna
    płacić podatku od odsetek. Ale nie w tym problem. Następnie po jakimś czasie
    otrzymała od szpitala pismo, że musi im zwrócić kwotę zapłaconych składek na
    ZUS. (powiedzmy 1000 zł). Jako że ołaciła podatek w podobnej kwocie myślała,
    że chodzi o podatek. Myślała wiec że już opłaciła co trzeba i nie musi nic
    nikomu zwracać. Sprawa skończyła się w sądzie, i najprawdopodonbniej sąd
    zasądzi spłatę składek ZUS wraz z odsetkami.
    Czy można w jakiś sposób tego uniknąć? Zapłata takiej kwoty wraz z odsetkami
    to ponad jej siły (600 zł emerytury, 2 dzieci i bezrobotny mąż nie stroniący
    od alkoholu).
    Niestety nie mam pojęcia o prawie pracy i ZUSie. Ale wydaje mi się że
    płatnikiem składek zusowskich emerytów jest ZUS i nie powinna ich płacic, a
    jeśli już to chyba są jakieś ulgi przy zatrudnianiu emerytów. Poza tym
    szpital chyba popełnił błąd nie potrącając tych składek od razu?
    Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok z kwotą tych składek jako dochód
    z innych źródeł co moim zdaniem jest kompletnym nonsensensem. Przecież to
    ich koszt ale w żadnym wypadku dochód mamy (zapłaciła od tego podatek).

    Wiem, że to tylko kilka ogólników, ale może ktoś będzie w stanie pomóc, bo
    rozrawa w poniedziałek

    pozdrawiam Adam

  • 2. Data: 2006-08-04 22:49:39
    Temat: Re: sprawa karna za ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Aug 2006, AdamG wrote:

    > witam
    > Potrzebuję Waszej pomocy.

    Raczej prawnika i doradcy :(
    Moje uwagi są raczej luźne i tak je traktuj:

> [...]
    > nikomu zwracać. Sprawa skończyła się w sądzie, i najprawdopodonbniej sąd
    > zasądzi spłatę składek ZUS wraz z odsetkami.

    Nie mam pojęcia, spróbuj przejrzyć grupę "prawo" (nie "prawo.podatki")
    na okoliczność słowa "wzbogacenie". Natomiast pewne wątpliwości budzi
    u mnie dalsza treść:

    > płatnikiem składek zusowskich emerytów jest ZUS i nie powinna ich płacic,

    ...ale piszesz o składkach PRACOWNIKA a nie emeryta!

    > a jeśli już to chyba są jakieś ulgi przy zatrudnianiu emerytów. Poza tym
    > szpital chyba popełnił błąd nie potrącając tych składek od razu?

    I tu mi wygląda dziwnie: sprawa nie jest dla mnie zupełnie jasna, ale
    o ile wiem była już albo tu albo na .prawo, i wyszło że jeśli sąd
    zasądzi wartość brutto to otrzymujący pieniądze ma dostać wartość
    brutto - z tym zastrzeżeniem, że AFAIR (w owym wątku) była mowa
    o siągnięciu kwoty brutto przez komornika: wtedy komornik jest
    płatnikiem!
    (nie ma zlituj się: jak sąd zasądzi np. 2000 zł, to zobowiązany
    musi zapłacić CAŁĄ kwotę i już).
    Ale na komornika jest przepis:
    +++
    Art. 42e.
    1. W przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty
    świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot
    niebędący następcą prawnym płatnika [...]
    ---

    ...a na "bezkomornika" to nie wiem :(

    > Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok z kwotą tych składek jako dochód
    > z innych źródeł co moim zdaniem jest kompletnym nonsensensem.

    A to jest rzecz w której się z Tobą zupełnie nie zgadzam, *jeśli*
    wyjdzie że szpital miał jednak potrącić składki: zapłacił za dużo,
    więc dochód otrzymującego był (dostał więcej niż powinien), na
    kolejny rok powinien być PIT z ujemną wartością dochodu jako "zwrot
    świadczeń".

    > Przecież to
    > ich koszt ale w żadnym wypadku dochód mamy (zapłaciła od tego podatek).

    IMHO wychodzi tak że zapłaciła podatek od kwoty brutto od której
    odliczono składki, a wypłacono więcej o wartość składek - więc
    podatku *nie* zapłaciła... od różnicy (czyli wartości składek).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-08-07 08:26:42
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 8/5/2006 12:49 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > więc dochód otrzymującego był (dostał więcej niż powinien), na
    > kolejny rok powinien być PIT z ujemną wartością dochodu jako "zwrot

    Oczywiście, że mieli obowiązek obliczyć i potrącić składkę na ZUS i
    zaliczkę na podatek a podatnikowi wypłacić kwotę netto i wręczyć
    odpowiedniego pita. IMO w tej chwili powinni dokonać korekty deklaracji
    ZUS i PIT, zapłacić co tam trzeba z ewentualnymi odsetkami, podatnikowi
    dostarczyć właściwego pita i domagać się kwot składek. Nie ma mowy o
    odsetkach - wina leży ewidentnie po stronie zakładu - i nie ma mowy o
    jakiś dziwnych pitach. Podatnik na podstawie prawidłowego pita może
    złożyć korektę zeznania rocznego i odzyskać nadpłatę podatku.

  • 4. Data: 2006-08-07 09:24:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Aug 2006, \n wrote:

    > Oczywiście, że mieli obowiązek obliczyć i potrącić składkę na ZUS i zaliczkę
    > na podatek a podatnikowi wypłacić kwotę netto i wręczyć odpowiedniego pita.

    Przyjmuję.

> [...]
    > domagać się kwot składek. Nie ma mowy o odsetkach - wina leży ewidentnie po

    ..w takim układzie dotąd zgoda.

    > - i nie ma mowy o jakiś dziwnych pitach.

    A tu nie. I o to mi idzie w zacytowanym kawałku :)
    Podatnik miał dostać np. 1000 zł, dostał zaś np. 1200 zł - więc podatek
    *miał być* policzony od 1200 zł a był policzony od 1000.
    Podatnik miał 200 zł "dodatkowego" przychodu.
    Przypominam że idzie nie o źle policzony podatek, a źle policzoną składkę
    ZUS.
    Odlicza się (od podstawy opodatkowania) składki ZAPŁACONE!
    Skoro składka NIE została zapłacona, ale została wypłacona podatnikowi,
    to jest przychodem podatnika (do opodatkowania).
    Jakby podatnik ją tak "sam z siebie" wpłacił we właściwym roku do ZUSu
    to oczywiście podlegałaby odliczeniu :O Ale wpłaty nie było!
    Na PIT-37 podatnik odlicza składki zapłacone - ona NIE była zapłacona!
    A pieniądze dostał, więc... IMO podatek się należy.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-08-07 10:07:26
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 8/7/2006 11:24 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A tu nie. I o to mi idzie w zacytowanym kawałku :)

    Ależ nie. Szpital naknocił na początku i dalej coś knoci

    > Podatnik miał dostać np. 1000 zł, dostał zaś np. 1200 zł - więc podatek
    > *miał być* policzony od 1200 zł a był policzony od 1000.
    > Podatnik miał 200 zł "dodatkowego" przychodu.

    Raczej odwrotnie: miał być policzony od 1000 (czyli pomniejszony o ZUS)
    a był policzony od 1200. Te 200 to nie jakiś dodatkowy przychód tylko
    nieodprowadzona składka ZUS. Składkę ZUS trzeba odprowadzić i skorygować
    podatek dochodowy.

    > Przypominam że idzie nie o źle policzony podatek, a źle policzoną składkę
    > ZUS.
    > Odlicza się (od podstawy opodatkowania) składki ZAPŁACONE!

    Nie w przypadku pracowników!

    > Skoro składka NIE została zapłacona, ale została wypłacona podatnikowi,
    > to jest przychodem podatnika (do opodatkowania).

    Nie jest przychodem tylko nieodprowadzoną składką

    > Jakby podatnik ją tak "sam z siebie" wpłacił we właściwym roku do ZUSu
    > to oczywiście podlegałaby odliczeniu :O Ale wpłaty nie było!

    Powtarzam: nie w przypadku pracowników! Pracownika nie obchodzi (z
    punktu widzenia podatku dochodowego) co pracodawca zrobił ze składką.

    > Na PIT-37 podatnik odlicza składki zapłacone - ona NIE była zapłacona!
    > A pieniądze dostał, więc... IMO podatek się należy.

    Nie zapłacone, ale potrącone. Płatnik tego nie zrobił ale powinien, więc
    teraz powinien skorygować deklarację zusowską za właściwy okres ujmując
    te kwoty jako potrącone. W konsekwencji do korekty jest pit za dany
    okres i dalej zeznanie roczne (przy okazji można skorygować podatek o
    odsetki).
    Widać, że próbują coś korygować w zusie skoro domagają się zwrotu tej
    kwoty tylko przy okazji domagając się odsetek próbują też zrobić w
    bambuko pracownika.

  • 6. Data: 2006-08-07 19:28:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Aug 2006, \n wrote:

    > Ależ nie. Szpital naknocił na początku

    Tak.

    > i dalej coś knoci

    ...zajrzałem jeszcze raz do pierwotnego posta i nie mam jasnosci.
    Możesz mieć rację!

    > Raczej odwrotnie: miał być policzony od 1000 (czyli pomniejszony o ZUS) a był
    > policzony od 1200.

    To ja nie zrozumiałem :(
    Zrozumiałem że miało być "od 1000 zł" i od tylu było - za wyjątkiem tego
    że składka nie została wpłacona do ZUS a wypłacona podatnikowi.

    Jeśli jest inaczej to oczywiście masz rację - ale o stanie faktycznym
    tylko zaczynający wątek ma pojęcie, zaś jasno nie napisał.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-08-08 08:32:53
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 8/7/2006 9:28 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Zrozumiałem że miało być "od 1000 zł" i od tylu było - za wyjątkiem tego
    > że składka nie została wpłacona do ZUS a wypłacona podatnikowi.

    Pisze: "Opłaciła podatek od kwoty otrzymanej" - ja rozumiem, że podatnik
    dostał kwotę brutto zaległego wynagrodzenia plus odsetki i to zostało
    przez niego potraktowane jako dochód.

    > Jeśli jest inaczej to oczywiście masz rację - ale o stanie faktycznym
    > tylko zaczynający wątek ma pojęcie, zaś jasno nie napisał.

    Ano. Bazujemy na domysłach. Każdy swoich.

  • 8. Data: 2006-08-08 08:39:50
    Od: "AdamG" <a...@o...pl>

    cześć
    widzę że rozgorzała dyskusja napiszę po krótce jeszcze raz. KOmornik
    ściągnął powiedzmy 5000. Całą kwotę dostała mama. Potem szpital załozył
    sprawę o zwrot składki zus (+odsetki i koszty sądowe) , którą zakład
    zapłacił od tej kwoty.
    Sprawa już się odbyła. Sędzia podkreśił, że w takiej sytuacji zapadło już
    dziesiątki wyroków nakazujących zapłatę i kazał zastanowić się na ugodą.
    Byłem na sprawie i zrozumiałem, że zakład musiał odprowadzić skłądki ZUS.
    Problem w tym, że zasądzona kwota była kwotą bruto. KOmornik nie mógł
    potrącić składek ZUS, bo wtedy nie wypełnł by nakazu sądu co do wysokości
    kwoty zasądzonej. Zatem zakład zapłacił Zus i teraz chce zwrotu (niestety
    chyba słusznie)

    Adam

  • 9. Data: 2006-08-08 09:59:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, AdamG wrote:

    > cześć
    > widzę że rozgorzała dyskusja napiszę po krótce jeszcze raz. KOmornik
    > ściągnął powiedzmy 5000.

    I to informacja której NIE NAPISAŁEŚ. Wrrrr.... ;)

    > Całą kwotę dostała mama. Potem szpital załozył
    > sprawę o zwrot składki zus (+odsetki i koszty sądowe) , którą zakład
    > zapłacił od tej kwoty.

    Zaznaczam że nie jestem prawnikiem ani doradcą podatkowym, ale
    sprawa "ściągnięcia komorniczego" już była (tu lub na .prawo)
    jednak chyba pod kątem podatku - stąd coś mi dzwoniło że to
    komornik jest płatnikiem.

> [...]
    > Byłem na sprawie i zrozumiałem, że zakład musiał odprowadzić skłądki ZUS.

    Hm...

    > Problem w tym, że zasądzona kwota była kwotą bruto. KOmornik nie mógł
    > potrącić składek ZUS, bo wtedy nie wypełnł by nakazu sądu co do wysokości
    > kwoty zasądzonej.

    Chciałeś napisać: "komornik nie mógł nie zabrać kwoty ZUS" :)

    Dlatego coś mi nie pasuje z tym że "zakład zapłacił składki", bo na
    mój rozum w razie wyroku sądowego na kwotę brutto płatnikiem powinien
    również być komornik - jednak przepisu znaleźć nie umiem.

    Spróbowałem luzem zajrzeć do przepisów.
    Podstawy prawne:
    +++ podatek +++
    Art. 42e. 1. W przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty
    świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot
    niebędący następcą prawnym płatnika, przejmujący jego zobowiązania
    wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz
    spółdzielczego stosunku pracy, jest on obowiązany do poboru zaliczki na
    podatek dochodowy obliczonej według stawki 19 %.
    +++ składka zdrowotna +++
    Art. 84. 1. Składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłaca osoba podlegająca
    ubezpieczeniu zdrowotnemu, z zastrzeżeniem art. 85 i 86.
    2. W przypadku gdy wypłata przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenie zdrowotne jest dokonywana przez komornika, składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne opłaca ubezpieczony bezpośrednio na rachunek
    bankowy wskazany przez właściwy oddział wojewódzki Funduszu.
    ---

    Zapis art.85 i 86 to płatnicy - czyli "firmy". Wychodziłoby z tego,
    że w razie zdarcia pieniędzy przez komornika w kwocie brutto:
    - podatek powinien pobrać i wpłacić do US komornik
    - składkę zdowotną powinien zapłacić ubezpieczony sam
    - a co ze składkami społecznymi to nie wiem :[

    Z opisu wynika że było jeszcze inaczej (pisałeś że "mama zapłaciła
    podatek", nie wiemy czy sama - bo może to jednak komornik go zapłacił
    tylko "ściągając" mamie z zasądzonej kwoty).

    > Zatem zakład zapłacił Zus i teraz chce zwrotu (niestety
    > chyba słusznie)

    Może ktoś ma pomysł...!
    IMO - niezależnie od praidłowości czy nie takiego postępowania, jeśli
    składki się należały (a należały się oczywiście) i zakład pracy je
    zapłacił, to niezależnie czy tak było prawidłowo (tj. czy miał
    płacić zakład pracy, komornik czy sam ubezpieczony) to tak czy siak
    zakład ma prawo dochodzić tych składek.

    W sumie to odezwałem się w innej sprawie - podatku od wysokości tych
    składek. Poszło o zapis: "Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok
    z kwotą tych składek jako dochód".
    Nie mamy jasności co było z podatkiem (oprócz tego że napisałeś "mama
    zapłaciła", nie wiemy komu i jak - czyli czy bezpośrednio do US
    i z jakiego tytułu), protestowałem pod kątem tego iż "dochód był", ale
    jak z cytatu wyżej wynika to po prawdzie płatnikiem powinien być
    komornik, więc ew. to on powinien czepiać się kwoty podatku jakby
    uważał że niedopłacono, a nie zakład.
    Przyznam że im dłużej czytam pierwszy post tym bardziej mi wychodzi
    że mam rozumieć że zapłaciła podatek prawidłowo :) ("od kwoty
    otrzymanej"). Czyli rzeczywiście szpital "czepia się" niesłusznie
    aż z dwu powodów.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-08-08 10:00:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, \n wrote:

    > Pisze: "Opłaciła podatek od kwoty otrzymanej"

    Przyznam że jakoś nierzetelnie przeczytałem, bo mi "otrzymanej"
    umknęło :(
    Thx!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd