    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprawa karna za ZUS
    Date: Mon, 7 Aug 2006 11:24:37 +0200

    On Mon, 7 Aug 2006, \n wrote:

    > Oczywiście, że mieli obowiązek obliczyć i potrącić składkę na ZUS i zaliczkę
    > na podatek a podatnikowi wypłacić kwotę netto i wręczyć odpowiedniego pita.

    Przyjmuję.

    > IMO w tej chwili powinni dokonać korekty deklaracji ZUS i PIT, zapłacić co
    > tam trzeba z ewentualnymi odsetkami, podatnikowi dostarczyć właściwego pita i
    > domagać się kwot składek. Nie ma mowy o odsetkach - wina leży ewidentnie po
    > stronie zakładu

    ..w takim układzie dotąd zgoda.

    > - i nie ma mowy o jakiś dziwnych pitach.

    A tu nie. I o to mi idzie w zacytowanym kawałku :)
    Podatnik miał dostać np. 1000 zł, dostał zaś np. 1200 zł - więc podatek
    *miał być* policzony od 1200 zł a był policzony od 1000.
    Podatnik miał 200 zł "dodatkowego" przychodu.
    Przypominam że idzie nie o źle policzony podatek, a źle policzoną składkę
    ZUS.
    Odlicza się (od podstawy opodatkowania) składki ZAPŁACONE!
    Skoro składka NIE została zapłacona, ale została wypłacona podatnikowi,
    to jest przychodem podatnika (do opodatkowania).
    Jakby podatnik ją tak "sam z siebie" wpłacił we właściwym roku do ZUSu
    to oczywiście podlegałaby odliczeniu :O Ale wpłaty nie było!
    Na PIT-37 podatnik odlicza składki zapłacone - ona NIE była zapłacona!
    A pieniądze dostał, więc... IMO podatek się należy.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)