    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprawa karna za ZUS
    Date: Tue, 8 Aug 2006 10:59:42 +0100

    On Tue, 8 Aug 2006, AdamG wrote:

    > cześć
    > widzę że rozgorzała dyskusja napiszę po krótce jeszcze raz. KOmornik
    > ściągnął powiedzmy 5000.

    I to informacja której NIE NAPISAŁEŚ. Wrrrr.... ;)

    > Całą kwotę dostała mama. Potem szpital załozył
    > sprawę o zwrot składki zus (+odsetki i koszty sądowe) , którą zakład
    > zapłacił od tej kwoty.

    Zaznaczam że nie jestem prawnikiem ani doradcą podatkowym, ale
    sprawa "ściągnięcia komorniczego" już była (tu lub na .prawo)
    jednak chyba pod kątem podatku - stąd coś mi dzwoniło że to
    komornik jest płatnikiem.

    > Sprawa już się odbyła. Sędzia podkreśił, że w takiej sytuacji zapadło już
    > dziesiątki wyroków nakazujących zapłatę i kazał zastanowić się na ugodą.
    > Byłem na sprawie i zrozumiałem, że zakład musiał odprowadzić skłądki ZUS.

    Hm...

    > Problem w tym, że zasądzona kwota była kwotą bruto. KOmornik nie mógł
    > potrącić składek ZUS, bo wtedy nie wypełnł by nakazu sądu co do wysokości
    > kwoty zasądzonej.

    Chciałeś napisać: "komornik nie mógł nie zabrać kwoty ZUS" :)

    Dlatego coś mi nie pasuje z tym że "zakład zapłacił składki", bo na
    mój rozum w razie wyroku sądowego na kwotę brutto płatnikiem powinien
    również być komornik - jednak przepisu znaleźć nie umiem.

    Spróbowałem luzem zajrzeć do przepisów.
    Podstawy prawne:
    +++ podatek +++
    Art. 42e. 1. W przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty
    świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot
    niebędący następcą prawnym płatnika, przejmujący jego zobowiązania
    wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz
    spółdzielczego stosunku pracy, jest on obowiązany do poboru zaliczki na
    podatek dochodowy obliczonej według stawki 19 %.
    +++ składka zdrowotna +++
    Art. 84. 1. Składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłaca osoba podlegająca
    ubezpieczeniu zdrowotnemu, z zastrzeżeniem art. 85 i 86.
    2. W przypadku gdy wypłata przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenie zdrowotne jest dokonywana przez komornika, składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne opłaca ubezpieczony bezpośrednio na rachunek
    bankowy wskazany przez właściwy oddział wojewódzki Funduszu.
    ---

    Zapis art.85 i 86 to płatnicy - czyli "firmy". Wychodziłoby z tego,
    że w razie zdarcia pieniędzy przez komornika w kwocie brutto:
    - podatek powinien pobrać i wpłacić do US komornik
    - składkę zdowotną powinien zapłacić ubezpieczony sam
    - a co ze składkami społecznymi to nie wiem :[

    Z opisu wynika że było jeszcze inaczej (pisałeś że "mama zapłaciła
    podatek", nie wiemy czy sama - bo może to jednak komornik go zapłacił
    tylko "ściągając" mamie z zasądzonej kwoty).

    > Zatem zakład zapłacił Zus i teraz chce zwrotu (niestety
    > chyba słusznie)

    Może ktoś ma pomysł...!
    IMO - niezależnie od praidłowości czy nie takiego postępowania, jeśli
    składki się należały (a należały się oczywiście) i zakład pracy je
    zapłacił, to niezależnie czy tak było prawidłowo (tj. czy miał
    płacić zakład pracy, komornik czy sam ubezpieczony) to tak czy siak
    zakład ma prawo dochodzić tych składek.

    W sumie to odezwałem się w innej sprawie - podatku od wysokości tych
    składek. Poszło o zapis: "Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok
    z kwotą tych składek jako dochód".
    Nie mamy jasności co było z podatkiem (oprócz tego że napisałeś "mama
    zapłaciła", nie wiemy komu i jak - czyli czy bezpośrednio do US
    i z jakiego tytułu), protestowałem pod kątem tego iż "dochód był", ale
    jak z cytatu wyżej wynika to po prawdzie płatnikiem powinien być
    komornik, więc ew. to on powinien czepiać się kwoty podatku jakby
    uważał że niedopłacono, a nie zakład.
    Przyznam że im dłużej czytam pierwszy post tym bardziej mi wychodzi
    że mam rozumieć że zapłaciła podatek prawidłowo :) ("od kwoty
    otrzymanej"). Czyli rzeczywiście szpital "czepia się" niesłusznie
    aż z dwu powodów.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)