eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkidziwna konstrukcja - umowa o prace + zleceniadziwna konstrukcja - umowa o prace + zlecenia
  • Data: 2007-06-24 15:49:00
    Temat: dziwna konstrukcja - umowa o prace + zlecenia
    Od: s...@w...pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Jedna z firm zaproponowala mi prace/wspolprace na troche nietypowej
    zasadzie. Firma nie stosuje typowej konstrukcji - tylko umowa o prace
    albo tylko wspolpraca w ramach dzialalnosci gospodarczej.

    Otoz owa firma ma zaprzyjaznionych kilka firm (wszystkie maja tego
    samego wlasciciela). Z jedna z tych firm podpisuje sie umowe o prace
    na symboliczna kwote, a z pozostalymi podpisuje sie umowy zlecenia.
    Wszystko oczywiscie, po to by uniknac placenia wysokiego zus.

    I teraz pytanie co w ten sposob trace, badz ryzykuje (pomijajac
    oczywiste kwestie, jak mniejsza emerytura w przyszlosci,).

    1) Czy za placenie zus odpowiada tylko pracodawca/zleceniodawca czy
    solidarnie pracodawca z pracownikiem oraz zleceniodawca ze
    zleceniobiorca? Wydaje mi sie, ze tylko pracodawca/zleceniodawca?

    2) Czy fakt, ze firmy sa powiazane ze soba (ale formalnie odrebne
    podmioty) ma jakis wplyw na zasade wedle ktorej jesli ma sie juz umowe
    o prace w jednej firmie, to zawierajac umowe zlecenia nie placi sie
    zus?

    3) Wydaje mi sie, ze jesli chodzi o podatek dochodowy to ryzyko jest
    praktycznie zerowe. Teoretycznie gdyby ktos to pozniej probowal uznac
    wszystko za umowe o prace, to ewentualne roznice w podatku dochodowym
    i tak beda nieduze. Zreszta pojawia sie to samo pytanie, kto odpowiada
    za podatek dochodowy - pracodawca/zleceniodawca czy solidarnie obie
    strony? Ewentualnie wieksza roznica moglalby byc w przypadku umow o
    dzielo z przekazaniem praw autorskich (50% kosztow uzyskania).

    4) Moze tez pojawic sie niejasna kwestia VATu od umow zlecenia/
    ewentualnie o dzielo. Otoz jak wiadomo od pewnego czasu mozna nie
    prowadzic dzialalnosci gospodarczej w oparciu o wpis do ewidencji, ale
    mozna prowadzic ja w rozumieniu ustawy o VAT. Jak najlepiej w praktyce
    zabezpieczyc sie przed ryzykiem VAT? Oczywiscie formalnie punkty
    ustawy znam, ale sa tak malo precyzyjne, ze zastanawiam sie jaka jest
    praktyka.

    5) Pojawia sie tez problem odpowiedzialnosci cywilnej za umowy
    zlecenia przez zleceniobiorce, stad wydaje mi sie, ze w moim interesie
    lezy, by umowy zlecenia byly dosc precyzyjne, tzn. dosc dokladnie
    okreslaly zakres prac. Choc tak naprawde mysle, ze tu jest kwestia
    biezacego obustronnego zadowolenia ze wspolpracy i po prostu jesli cos
    w trakcie nie bedzie gralo, ewentualnie jedna ze stron bedzie musiala
    rozwazyc zakonczenie wspolpracy.

    6) Czy przychodza wam jeszcze jakies inne kwestie? Co sadzicie o takim
    podejsciu. Z jednej strony w emeryture z ZUS nie wierze, wiec niby
    dobrze, ze firma chce na ZUS zaoszczedzic, byle tylko oczywiscie owa
    oszczednoscia podzielila sie ze mna. Z drugiej jednak przyznam, ze mam
    troche mieszane uczucia. Jakies porady?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1