  • 11. Data: 2004-10-22 20:53:10
    Temat: Re: [VAT-NIP UE] Bede narzekal...
    Od: "mcgregor" <gzaczynski(n.o.s.p.a.m)@yahoo.com>

    "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:claau7$rqj$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > poprawnego numeru NIP (czyli z prefiksem). Natomiast zastanawia mnie jak
    > jest w innych panstwach UE? Np. Belgowie sami wystapili z NIP UE, ale
    > wlasnie zafascynowali mnie Anglicy, ktorzy twierdza, ze wystawiaja setki
    > faktur i nikt sie tak nie czepia jak ja...
    >
    > I intryguje mnie czy oni maja takie liberalne prawo, czy mialem pecha do
    > niedouczonego kontrahenta?
    >
    > Natomiast jezeli maja tak liberalne prawo, to gdzie to sobie doczytac
    > (chyba, ze mam braki w biezacej wykladni prawa) w IV dyrektywie lub innym
    > przepisie unijnym i powiedziec urzedasowi z US "get stuffed"???

    So you are underinformed.
    First of all polish law can't be in contradiction to UE directives, and UE
    directives could be applied directly.
    You probably are wrong that english company is obliged to have NIP UE.
    Hereafter is polish example..
    If polish company supply only translation services to some company abroad
    accoriding to polish law it is not abliged to have NIP UE. Moreover it is
    not allowed to have it. The company has no NIP UE but may issue VAT invoices
    with 0% VAT (strictly there is no VAT). It is so, due to the place of supply
    of the service in case of electronic services is abroad. The service isn't
    subjected to polish VAT bill. Íf you are going to issue a VAT invoice for
    such a service you have to put the VAT(NIP) number of the company from
    abroad. It doesn't say it must be NIP UE. So it is.
    And what would be if the service would be supplied by english company to
    you. It would be the same. You would get VAT invoice without english NIP UE.
    That's the answer, why englishman was pissed off with you.
    Do you have a problem to translate english slang?

  • 12. Data: 2004-10-22 21:00:14
    Od: "mcgregor" <gzaczynski(n.o.s.p.a.m)@yahoo.com>

    > On Fri, 22 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    > [...]
    >
    > Kiedyś był taki post z opisem "jak to faktury się wystawia tu i ówdzie"
    > kiedy u nas nikt nie wyobrażał sobie że f-ra może nie mieć kopii
    > i kompletu podpisów :]
    > Nie wiem czy to w Europie było, w każdym razie w którymś kraju nie
    > było różnicy między oryginałem a kopią faktury. No a domaganie się
    > duplikatu musiało (u nich) przechodzić ludzkie pojęcie...

    Ludzkie pojecie to przechodz w Polsce w konfrotacji z US.
    Jakby za granica bylo takie podejscie US jak u nas to chyba wiekszosc firm
    by tam
    byla przez US zalatwiona, no i pewnie rewolucja murowana.

  • 13. Data: 2004-10-22 21:33:57
    Od: Marcin Bohosiewicz <m...@e...kernel.pl>

    ata <a...@e...pl> wrote:
    > Powiem Ci tylko nie jestes osamotniony, ja to tlumacze wszystkim kontahentom
    > z Hiszpanii

    A ja mam problem, bo mi Niemiec zapomnial napisac "PL" przed moim NIPem,
    napisal go zreszta gdzies na dole faktury zamiast pod adresem firmy.
    I tez pewnie bedzie zdziwiony, ze ma fakture poprawiac...

    M.

    --
    -| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - m...@k...pl == |-
    -| == tel. +48 601 485097 - PLD Team - m...@p...org == |-

  • 14. Data: 2004-10-23 07:16:45
    Od: "Mx My" <m...@o...pl>

    >First of all polish law can't be in contradiction to UE directives, and UE
    >directives could be applied directly.
    (..)
    >If polish company supply only translation services to some company abroad
    >accoriding to polish law it is not abliged to have NIP UE. Moreover it is
    >not allowed to have it.

    No to w takim razie może podałbyś konkretny przepis _unijny_
    na uzasadnienie tego stwierdzenia?

    mxmy
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 15. Data: 2004-10-23 09:11:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, mcgregor wrote:

> [...]
    [...]
    >+ First of all polish law can't be in contradiction to UE directives, and UE

    Pięknie. Tylko problem jest W CZYM INNYM.
    Dyrektywy POZWALAJĄ wymagać NIP-UE. Przynajmniej w przypadku *o którym
    mowa*, tj. jeśłi podatnik CHCE odliczyć VAT :]
    Natomiast dyrektywy zdaje się NIE ZMUSZAJĄ do wymagania NIP-UE.
    Nie jest wykluczone że Anglik NIE MUSI *u siebie* stosować takich
    formalności: co z tego skoro MY musimy ?

    >+ You probably are wrong that english company is obliged to have NIP UE.

    Och, zobowiązany to nie jest nikt. W szczególności jak chce dwa razy
    VAT zapłacić ;> *za towar* !

    >+ Hereafter is polish example..

    ...kategorii "kula w płot" ;) ?

    >+ If polish company supply only translation services to some company abroad
    >+ accoriding to polish law it is not abliged to have NIP UE.

    Owszem. Ale to dlatego że NIE nalicza się VAT po stronie dostawcy usługi
    (o czym piszesz niżej). A przy dostawie *towarów* się NALICZA.

    >+ Moreover it is
    >+ not allowed to have it. The company has no NIP UE but may issue VAT invoices
    >+ with 0% VAT (strictly there is no VAT).

    Ano. Toż nie pisz 0% mimo że to *jest* *efektywnie* 0%. Ale tak się
    *NIE nazywa*. Owo "nienazwanie 0%" pociąga za sobą pewne skutki :]

    Poza tym - miejscem świadczenia podlegającego opodatkowaniu nie jest
    Polska co już zupełnie wyklucza przykład z rozważań nad *polskimi*
    regulacjami (które w zakresie uznania że to NIE Polska wtyka nos do
    prawa ściągnięcia VAT :) są zgodne.
    IMO... !

    >+ It is so, due to the place of supply
    >+ of the service in case of electronic services is abroad. The service isn't
    >+ subjected to polish VAT bill.

    ...no i tyle. Koniec rozważań bo polskiego VATu płacić *nie trzeba*.
    A przy towarze ubaw jest taki że "nie mając NIP-UE kontrahenta
    trzeba zapłacić polski VAT". Tylko tyle :]

    >+ Do you have a problem to translate english slang?

    You have probably trouble with the art.5.1.6 of Polish "ustawa
    o VAT". Really, the point doesn't exists :> and THAT makes the
    "little difference betwen 'towar' and 'usługa'" :]

    +++ nieistniejący punkt ustępu 1 art. 5 ustawy o VAT: ++
    6) wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług poza terytorium kraju
    -- koniec --

    W związku z powyższym domniemany :] art.5.1.6 NIE podlega pod VAT.
    Oczywiście wskutek regulacji art. 27 tejże ustawy.
    No to żaden euro-NIP nie jest potrzebny...
    Mimo że daje uprawnienie do odliczania... art. 86.8. oczywiście.
    Coś się nie zgadza ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 16. Data: 2004-10-25 07:32:19
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 10/22/2004 1:34 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > było różnicy między oryginałem a kopią faktury. No a domaganie się
    > duplikatu musiało (u nich) przechodzić ludzkie pojęcie...

    No, to u "moich" Anglików było - wszystkie faktury to oryginały - a u
    Szwajcarów, co wystawiają faktury za Holendrów, żaden dokument nie ma
    napisu oryginał lub kopia - na dobrą sprawe nie bardzo wiem, jaki użytek
    przestepczy mozna zrobić z dwóch identycznych faktur, więc tajemnicze
    słowo "oryginał" działa na tyle słabo, że jak potrzeba to przystawiają
    pieczatkę z odpowiednim słowem.

    Pzdr: Catbert

  • 17. Data: 2004-10-25 23:11:39
    Od: "mcgregor" <gzaczynski(n.o.s.p.a.m)@yahoo.com>

    Odnosnie podstaw prawnych, o ktore pytal Mx My, to przytoczyl je Gotfryd w
    swoich rozwazaniach ponizej.

    ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Nie jest wykluczone że Anglik NIE MUSI *u siebie* stosować takich
    > formalności: co z tego skoro MY musimy ?
    Musimy? Czy jest jakis przepis mowiacy, ze przy wewnatrzwspolnotowym
    nabyciu uslugi (co mam na mysli),
    na fatkurze wystawionej przez dostawce z kraju UE musi byc jego NIP-UE.
    Generalnie musi byc jego NIP (dokladnie numer
    VAT w jego kraju), a gdzie jest napisane ze musi byc UE?

    > Och, zobowiązany to nie jest nikt. W szczególności jak chce dwa razy
    > VAT zapłacić ;> *za towar* !
    Przy towarze mozliwe, przy uslugach (przynajmnie niektorych) jest inaczej
    NIP UE nie jesto potrzebny.

    > ...kategorii "kula w płot" ;) ?

    > Owszem. Ale to dlatego że NIE nalicza się VAT po stronie dostawcy usługi
    > (o czym piszesz niżej). A przy dostawie *towarów* się NALICZA.
    Ja caly czas mowie o uslugach (i to jeszcze nie wszystkie sie pod to
    kwalifikuja)

    > Ano. Toż nie pisz 0% mimo że to *jest* *efektywnie* 0%. Ale tak się
    > *NIE nazywa*. Owo "nienazwanie 0%" pociąga za sobą pewne skutki :]
    Przeciez napisalem: "strictly there is no VAT"

> [...]
    > Polska co już zupełnie wyklucza przykład z rozważań nad *polskimi*
    > regulacjami (które w zakresie uznania że to NIE Polska wtyka nos do
    Wcale nie wyklucza. Prowadzacy taka dzialanosc jest przeciez podatnikiem VAT
    i podlega
    caly czas ustawie o VAT. Moze np. odliczac VAT od zakupow krajowych.
    Niestety aby odliczyc VAT od zakupow zagranicznych musi juz posiadac NIP-UE.

    > ...no i tyle. Koniec rozważań bo polskiego VATu płacić *nie trzeba*.
    > A przy towarze ubaw jest taki że "nie mając NIP-UE kontrahenta
    > trzeba zapłacić polski VAT". Tylko tyle :]
    dokladnie.

> [...]
    > No to żaden euro-NIP nie jest potrzebny...
    > Mimo że daje uprawnienie do odliczania... art. 86.8. oczywiście.
    to jest odpowiedz na poprzednie pytanie odnosnie podstaw prawnych.
    pozdrawiam
    mcgregor

  • 18. Data: 2004-10-26 17:23:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, mcgregor wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > formalności: co z tego skoro MY musimy ?
    >+ Musimy? Czy jest jakis przepis mowiacy, ze przy wewnatrzwspolnotowym

    Jedno pytanie: skąd masz takie myśli ?
    Założyłeś że Łukasz nie wie o czym pisze stwierdzając iż brak NIP-UE
    zobowiąże go do DWUKROTNEGO naliczenia VAT ?
    Nie widzę podstaw...

    >+ na fatkurze wystawionej przez dostawce z kraju UE musi byc jego NIP-UE.
    >+ Generalnie musi byc jego NIP (dokladnie numer
    >+ VAT w jego kraju), a gdzie jest napisane ze musi byc UE?

    Jak dla mnie jest OCZYWISTE że chodziło o dostawę towarów !
    Wziąłeś sobie koncept który mógłby być poprawny tylko przy
    założeniu podwójnego błędu Łukasza. Powiem: "nie sądzę" :)

> [...]
    >+ > VAT zapłacić ;> *za towar* !
    >+ Przy towarze mozliwe, przy uslugach (przynajmnie niektorych) jest inaczej

    Wiem.
    I zakładasz że Łukasz nie wie iż usługi wykonywane poza granicami
    .pl nie podlegają pod VAT (ale z prawem do odliczenia) ?
    Mi się wydawało że dyskusji było wystarczająco aby z tego powodu
    przyjąć iż przykład jest:

    >+ > >+ Hereafter is polish example..
    >+ >
    >+ > ...kategorii "kula w płot" ;) ?

    :)

    [...]
    >+ Przeciez napisalem: "strictly there is no VAT"

    A prawda. Odszczekuję :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 19. Data: 2004-10-27 21:58:20
    Od: "Mx My" <m...@o...pl>

    >Odnosnie podstaw prawnych, o ktore pytal Mx My, to przytoczyl je Gotfryd w
    >swoich rozwazaniach ponizej.

    Prawdę mówiąc niezupełnie o to mi chodziło.
    Miałem wrażenie, ze pośrednio twierdzisz iż przepisy
    unijne zabraniają posiadania euronipu przez firmy usługowe
    i zainteresowało mnie gdzie taki paragraf mozna znaleźć
    bo mnie sie nie udało (co nic nie znaczy).

    pozdro

  • 20. Data: 2004-10-31 20:42:26
    Od: "mcgregor" <gzaczynski(n.o.s.p.a.m)@yahoo.com>

    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Wziąłeś sobie koncept który mógłby być poprawny tylko przy
    > założeniu podwójnego błędu Łukasza. Powiem: "nie sądzę" :)

    Ty zalozyles z kolei dostawe towarow:).
    Z ostatniej wypowiedzi widac ze chodzi jednak chyba o uslugi.
    Teraz jest pytanie czy przy importcie uslugi firma zagraniczna musi podawac
    swoj NIP-UE obowiazkowo,
    czy wystarczy tylko NIP ze swojego kraju. Ze swej strony nie znam przepisu,
    ktory mowi ze frima zagraniczna na
    fakturze musi podac NIP-UE.