    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [VAT-NIP UE] Bede narzekal...
    Date: Sat, 23 Oct 2004 11:11:26 +0200

    On Fri, 22 Oct 2004, mcgregor wrote:

    >+ "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> wrote
    [...]
    >+ > Natomiast jezeli maja tak liberalne prawo, to gdzie to sobie doczytac
    >+ > (chyba, ze mam braki w biezacej wykladni prawa) w IV dyrektywie lub innym
    >+ > przepisie unijnym i powiedziec urzedasowi z US "get stuffed"???
    [...]
    >+ First of all polish law can't be in contradiction to UE directives, and UE
    >+ directives could be applied directly.

    Pięknie. Tylko problem jest W CZYM INNYM.
    Dyrektywy POZWALAJĄ wymagać NIP-UE. Przynajmniej w przypadku *o którym
    mowa*, tj. jeśłi podatnik CHCE odliczyć VAT :]
    Natomiast dyrektywy zdaje się NIE ZMUSZAJĄ do wymagania NIP-UE.
    Nie jest wykluczone że Anglik NIE MUSI *u siebie* stosować takich
    formalności: co z tego skoro MY musimy ?

    >+ You probably are wrong that english company is obliged to have NIP UE.

    Och, zobowiązany to nie jest nikt. W szczególności jak chce dwa razy
    VAT zapłacić ;> *za towar* !

    >+ Hereafter is polish example..

    ...kategorii "kula w płot" ;) ?

    >+ If polish company supply only translation services to some company abroad
    >+ accoriding to polish law it is not abliged to have NIP UE.

    Owszem. Ale to dlatego że NIE nalicza się VAT po stronie dostawcy usługi
    (o czym piszesz niżej). A przy dostawie *towarów* się NALICZA.

    >+ Moreover it is
    >+ not allowed to have it. The company has no NIP UE but may issue VAT invoices
    >+ with 0% VAT (strictly there is no VAT).

    Ano. Toż nie pisz 0% mimo że to *jest* *efektywnie* 0%. Ale tak się
    *NIE nazywa*. Owo "nienazwanie 0%" pociąga za sobą pewne skutki :]

    Poza tym - miejscem świadczenia podlegającego opodatkowaniu nie jest
    Polska co już zupełnie wyklucza przykład z rozważań nad *polskimi*
    regulacjami (które w zakresie uznania że to NIE Polska wtyka nos do
    prawa ściągnięcia VAT :) są zgodne.
    IMO... !

    >+ It is so, due to the place of supply
    >+ of the service in case of electronic services is abroad. The service isn't
    >+ subjected to polish VAT bill.

    ...no i tyle. Koniec rozważań bo polskiego VATu płacić *nie trzeba*.
    A przy towarze ubaw jest taki że "nie mając NIP-UE kontrahenta
    trzeba zapłacić polski VAT". Tylko tyle :]

    >+ Do you have a problem to translate english slang?

    You have probably trouble with the art.5.1.6 of Polish "ustawa
    o VAT". Really, the point doesn't exists :> and THAT makes the
    "little difference betwen 'towar' and 'usługa'" :]

    +++ nieistniejący punkt ustępu 1 art. 5 ustawy o VAT: ++
    6) wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług poza terytorium kraju
    -- koniec --

    W związku z powyższym domniemany :] art.5.1.6 NIE podlega pod VAT.
    Oczywiście wskutek regulacji art. 27 tejże ustawy.
    No to żaden euro-NIP nie jest potrzebny...
    Mimo że daje uprawnienie do odliczania... art. 86.8. oczywiście.
    Coś się nie zgadza ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)