    From: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmiana wspólnika w spółce cywilnej
    Date: Sat, 22 Jan 2005 16:34:05 -0000

    > ^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^

    > To i proste jak słońce że na moment zakończenia spółki trzeba
    > *rozliczyć* osiągnięty *od ostatniego rozliczenia* dochód.
    > Nic szczególnego, tak jak każdego roku na Sylwestra ;)

    Tak też mi się wydawało.
    Sądziłem, że wystarczy rozliczyć się z podatku na koniec okresu i sporządzić
    dwa aneksy do umowy: przyjęcie nowego wspólnika i odejście starego.
    Dla pewności zaczerpnęliśmy opinii znajomej księgowej, która akurat
    taka operację przeprowadzała niedawno.
    Od niej dowiedziałem się, że ma być umowa zbycia udziałów i podatek od tej
    tranzakcji. Było to konsultowane z US.

    > Czy ty masz może na myśli przypadek iż spółka A & B się rozwiązuje
    > po czym zawiązuje się nowa spółka B & C przy czym C kupuje od A
    > "udział w środkach materialnych" tudzież ew. zwraca A "wartość
    > wkładu pieniężnego w stan kasy przedsiębiorstwa" ?

    Nie - nie chcę rozwiązywać spółki, tylko zmienić wspólnika.
    Najpierw przychodzi nowy wspólnik, a potem dotychczasowy odchodzi
    (chodzi o zachowanie ciagłości istnienia spółki).
    Cały majątek zostaje. Zresztą - nawet gdyby doszło do sprzedaży/darowizny
    majątku, to dla jednego byłby koszt a dla drugiego przychód.
    US nic nie zyskuje ani nie traci. Ale żądanie, by to udokumentować jest
    przynajmniej logiczne.
    Natomiast wymóg, by rozliczać się ze zbycia udziałów wydaje mi się absurdem.
    Jednak zyjemy w kraju kompletnego skretynienia, więc tego nie wykluczam.
    I nie sądzę, by były tu potrzebne jakieś przepisy.
    Widzi mi się US chyba wystarczy.
    Może ktoś przećwiczył to w praktyce?

    pozdr.
    Jurek