  • Data: 2009-06-01 20:35:55
    Temat: Re: przepisanie działalności na żon
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 30 May 2009, Tomek wrote:

    > Ja to już przerabiałem. Skrajnym przypadkiem takiego opodatkowania
    > czegoś co nie ma racji bytu w sensie cywilnoprawnym jest opodatkowanie
    > wspólnika spółki cywilnej który użyczył tej spółce własny samochód
    > i musiał od tego zapłacić podatek.

    Ale akurat ten przykład jest wątpliwy - w S.C. wartości majątkowe
    stanowią "wkład", powinien on być ujęty w umowie spółki (i opłacony
    PCC od niego, o ile nie znieśli), aby nie było mowy o "nieodpłatnym
    świadczeniu" wobec innego wspólnika (patrz dalej).

    Jak o mnie chodzi, to "od zawsze" zgadzam się z poglądem wyrażonym
    dawno temu w którejś gazecie podatkowej, że:
    - przychód uzyskuje (każdy) wspólnik który nie użycza samochodu
    - ten przychód oczywiście nie jest kosztem użyczającego
    - nie jest ważne kto ze wspólników tym samochodem jedzie, bo
    jedzie "w interesie spółki" czyli wszystkich (wspólników)
    - wątpliwe są koszty uzyskania związane z tym samochodem

    ...i w której autor wywiódł że w świetle przepisów (które się AFAIR
    od tego czasu w tym zakresie nie zmieniły) wypada:
    - do KPiR S.C. ująć cały przychód z użyczenia samochodu
    - do KPiR ująć cały koszt uzyskania związany z użyczeniem
    - skorygować "do deklaracji" wynik podzielenia przychodów i kosztów
    z KPiR (po podzieleniu wg udziałów) po stronie użyczającego
    o przychód (to nie jest jego przychód) a być może po którejś
    stronie również o koszt (ale tu by trzeba aktualną literę
    przepisów pooglądać)

    Oczywiscie powyższe nie dotyczy VAT (bo dla VAT S.C. jest
    odrębnym podatnikiem) i tam "łupnięcie" nieodpłatnego świadczenia
    będzie skuteczne w 100%

    To że jeden czy drugi US dedukuje sobie, że skoro minister w rozp.
    o KPiR oraz rozp. o deklaracji podatkowej nie przewidział możliwości
    korygowania wyniku KPiR o wartości które nie są przychodem lub
    kosztem *niektórych* wspólników, nie znaczy że należy łamać
    ustawę.
    Równie dobrze można powiedzieć, że minister nie przewidział również
    rozliczania w KPiR różnic kursowych (bo nie przewidział) - i co
    z tego, czy to uchyla przepisy ustawy?

    pzdr, Gotfryd