    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: parę pytań o VAT
    Date: Tue, 08 Aug 2006 11:28:46 +0200

    Yaga wrote:

    > Jestem tłumaczem, nie mam DG, pracuję na umowy o dzieło.
    > Ponieważ wszystko wskazuje na to, że wejdą przepisy
    > (http://biznes.onet.pl/1,1351219,prasa.html) iż po przekroczeniu progu
    > 10 tys euro będę musiala płacic vat, mam parę pytań:
    > - czy można płacic vat, nie rejestrując DG?

    Tak. Można. Między innymi dlatego, że definicja DG z ustawie o VAT jest
    całkiem inna niż w innych ustawach.

    > - wyczytałam (ale mogę się mylić), że jeżeli wykonuję usługi dla
    > płatnika vat (rozumiem, ze takim płatnikiem jest np biuro tłumaczeń?
    > ), to zasadniczo nie powinno się nic zmienić, bo po prostu ja płacę
    > vat, a nie biuro - czy to jest prawda? Czyli w takim przypadku nie
    > powinna mi się zmienić stawka po odliczeniu wszystkich podatków?

    Zasadniczo tak - twój VAT jest w takim wypadku niejako obojętny dla
    klienta. Chyba, że ten płatnik VAT ma część swojej sprzedaży zwolnioną
    z VAT. Jeśli ma sprzedaż tylko opodatkowaną to różnica moży być taka,
    że ma termin płatności wynagrodzenai dla ciebie np do 31, a VAT
    płaciłby dopiero 25 następnego miesiąca.
    Ale twoje stawka nie zależy tak naprawdę od tego wszystkiego, a od
    twojej umowy z klientem. I fakt, że doszedł ci VAT umowy nie zmienia.
    Jest co najwyżej dobrym argumentem do jej renegocjacji.

    > Natomiast gdybym wykonywała usługi dla nie-płatnika vat, to wtedy moja
    > stawka by była droższa, ponieważ musiałabym ją zwiększyć o ten vat?

    W zasadzie tak. Albo zmniejszyć swój dochód netto.

    > Czy jest tu ktoś kto jest mi w stanie to łopatologicznie wytłumaczyć?
    > :)

    Tak naprawdę VAT płaci tylko ten kto go nie płaci ;-) Bo on nie może
    sobie odliczyć VAT naliczonego.
    Nie znam tego projektu. Ale zgodnie z powyższym uważam, że kluczową
    sprawą w jego wypadku będzie to jakie możliwości odliczania VAT-u
    naliczonego będą mieli ci nowi podatnicy. Czy np będziesz mogła
    odliczyć VAT od komputera, słownika etc.