  • Data: 2006-08-08 12:45:25
    Temat: Re: parę pytań o VAT
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Yaga wrote:

    > No to teraz co lepsze: założyć DG, odliczać sobie coś tam co się da,
    > czy płacić ten VAT tak po prostu?

    To musisz sobie policzyć. Przy DG na zasadach ogólnych odliczasz
    rzeczywiste koszty. Przy UoD ryczałtowe 20% lub 50%. (Jak ostatecznie
    stanęło na przyszły rok: będzie 50 czy już tylko 20?). Nie wiem jakie
    masz rzeczywiste koszty. Poza tym przy DG jest nieco więcej
    papierkologii. Dodatkowo tak jak pisałem nie wiadomo jak będzie
    wyglądać prawo do odliczeń przy UoD. Nikt nie potrafi także przewidzieć
    jaki kształt przybiorę przepisy o ryczałcie VAT. Więc radziłbym w tym
    roku nic nie ruszać, śledzić to co sejm uchwali (mam lekką nadzieję, że
    opublikują to przed 31.12) i wtedy decydować co w nowym roku.

    > W większości przypadków z biurami tłumaczeń mam wynegocjowaną stawkę X
    > netto + podatek. Jeżeli zacznę płacić VAT, to najchętniej chciałabym
    > żeby to było dalej X netto + podatek + VAT - czyli w sumie biuro płaci
    > mi więcej, ale na rękę zostaje mi tyle samo. A biuro ten vat przerzuca
    > na mnie. Czy to tak działa?

    Tak powinno działać. Jeśli rzeczywiście masz to tak sformułowane
    ("netto + podatek") to dodanie VAT powinni przełknąć dość gładko.
    Sprawdź co najwyżej wcześniej, którzy twoi klienci są VAT-owcami. Żeby
    nie było niespoodzianek.

    > Ja w ogole obawiam się, że w ten vat to będę musiała wejść w tym roku,
    > bo teraz też jest taka ustawa, która jest niejasna i każdy US sobie ją
    > inaczej intepretuje. I są urzędy, wg których jeżeli się przekroczy
    > próg 10 tys euro, płaci się VAT.

    Cóż, tym bardziej ja nie podejmę się na to pytanie odpowiedzieć. Można
    się starać o wiążącą interpretację US, ale to długo trwa.

    > I stąd pytanie kolejne - gdzie i kogo mam poinformować, że przekroczę
    > ten próg i jak to ma wyglądać?

    Trzeba się wtedy zarejestrwać jako płatnik VAT. Tuż przed
    przekroczeniem.