    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 12 Jan 2012 23:00:45 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: korekta faktury (zwrot)

    On Thu, 12 Jan 2012, Leszek wrote:

    > Niby dlaczego słowa "zwrot kasy" implikują, że została wystawiona
    > faktura zaliczkowa? Chodziło mi oczywiście o zwrot kasy za 11
    > miesięcy, tj. niewykorzystany okres tego przykładowego
    > hostingu - jakoś inaczej to zrozumiałeś?
    > A firmy hostingowe nie wystawiają faktur zaliczkowych tylko zwykłe.

    Mam podstawowe pytania: czy owe firmy hostingowe:

    1. uzależniają wysłanie faktury od rozpoczęcia wykonywania
    świadczenia, a nie wiążą (wystawienia i wysłania) z zapłatą,
    przy czym rzecz jasna warunek pośredni nie wyklucza
    odpowiedzi pozytywnej

    2. dopuszczają zwrot opłaty przy rezygnacji z usług.

    ...oraz oczywiście:
    3. czy te faktury aby zawsze są prawidłowe :)

    Co do 1. i 2.: całość zabawy sprowadza się do faktu, iż VAT transakcje
    dotyczące praw zalicza do usług, odmiennie niż jest to "cywilnie"
    (gdzie "stosuje się przepisy dotyczące rzeczy").
    Odpowiednio art.8 ustawy o VAT i art.555 KC.

    Kwiatek polega na tym, że sprzedaż biletu, abonamentu albo
    jakiegoś podobnego wynalazku ma miejsce *teraz*.
    Nie w momencie "wyświadczenia", a w momencie nabycia prawa.
    Z p. widzenia sprzedaży takiego prawa, dla VAT jest to
    usługa. Teraz wyświadczona.
    Jednocześnie, skoro cywilnoprawnie "stosuje się", to możliwe
    są wszelkie odmiany "zwrotu towaru", nie wyłączając sprzedaży
    na próbę i prawa odkupu.
    Nie mam pojęcia, jak w szczegółach ugryźć to VATem.
    Nie chce mi się przebijać przez zapiski na podpunktach przepisów
    z samymi odwołaniami do numerków, w rodzaju "wymienione w art.x.4.7.3a.1".

    I teraz clou: jeśli owi dostawcy w regulaminie nie przewidują
    "zwrotu kasy", to znaczy że z przezorności przyjęli, że wiedzą
    nie więcej niż ja :P
    W innym przypadku chyba trzeba umieć znaleźć uzasadnienie
    w "literze", przy czym, dla utrudnienia, w często występujących
    (ale *tylko* często występujących) przypadkach, wzięli
    i zapisali zdarzenia szczególne które pozwalają pominąć
    problem "zwrotu prawa", np. ustalając odrębny moment podatkowy
    dla "usług komunikacji miejskiej", co przekłada się również
    na bilety (w art.19.13.7), nie można więc korzystać z analogii.

    Masz pod ręką jakieś interpretacje albo inne wynalazki dotyczące
    korekty f-r za usługi, takie "ogólne", na które mógłbyś się powołać?

    I jak umowa określała ten abonament na świadczenie (albo inaczej
    nazwane prawo), oraz (co IMVHO może mieć znaczenie) czy owo
    prawo było zbywalne?
    (jeśli było, to na pierwszy rzut oka wydaje się że "nie utraciło
    wartości", więc powinno się kwalifikować jak zwrot towaru,
    jeśli nie było, to wątpliwości IMVHO jest więcej).

    pzdr, Gotfryd