  • Data: 2006-05-25 14:09:05
    Temat: Re: faktura + umowa o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 25 May 2006, Nixe wrote:

    > Ale po co zawierać dodatkową umowę o dzieło, jeśli prościej jest wystawić
    > fakturę/rachunek za usługę?

    Streszczę łopatologicznie to co np. Jureq napisał:
    "ale myśmy się wcale nie umawiali na 1700 zł, miało być 1200 zł
    i to nie netto ale brutto, proszę skorygować fakturę bo tej
    nie przyjmę"

    > Z drugiej strony po co/jakim cudem wystawia się fakturę, jeśli rozliczenie
    > następuje z tytyłu rachunku za umowę o dzieło?

    A to tylko na początku wątku było o koncepcie wystawienia
    jednocześnie rachunku i f-ry :), oczywiście bez sensu.
    To co akurat ja się starałem zaakcentować to nieporozumienie
    w postaci założenia że "umowy o dzieło zawierają osoby nie
    prowadzące DG".
    Nieprawda, umowa o dzieło to umowa o dzieło - a jej wykonanie może mieć
    miejsce zarówno "osobiście" i wtedy wykonawca wystawia rachunek
    lub f-rę[1] :] jako "człowiek bez innej nazwy" :) bądź też w ramach
    działalności i wtedy wystawia r-k lub f-rę jako "firma".
    Z *cywilnoprawnego* p. widzenia nie ma różnicy - podatki tylko
    się inaczej rozlicza.
    [1] Zapis prowadzący do wystawiania f-r przy osobistej realizacji
    umowy był zaplątany BARDZO, już jest lepiej i najczęściej jest
    oczywiste że "f-ry nie trzeba" - ale nie zawsze ta oczywistość
    musi mieć miejsce.

    > Idąc dalej - z tytułu faktury odprowadza się podatek VAT, a z tytułu umowy
    > podatek dochodowy.

    A dochodowy to kto?

    > Po grzyba płacić jedno i drugie?

    No genialnie wymyśliłeś... tylko powiedz pani minister finansów
    że po kiego grzyba każe przedsiębiorcom wpłacać kilka podatków :)

    > Nie wiem - albo coś mylę albo czegoś tu nie rozumiem ;-)

    ...tego że VAT to jest *inny* podatek niż dochodowy.
    I komplementarny jest w zasadzie do PCC (poza wyjątkami
    jak się podlega pod VAT to się nie podlega pod PCC), ale
    nie ma *nic* wspólnego z dochodowym - poza tym iż kwoty
    *samego podatku* (tak do zapłacenia jak i do odliczenia)
    nie liczą się przy rozliczaniu dochodu.
    Stąd pojęcie "kwoty netto" na fakturze: VAT to podatek
    który idzie do US, odprowadza go *łącznie* łancuszek
    przedsiębiorców (to co odliczył sprzedawca to zapłacił
    wcześniej jego dostawca :>).
    Ale jak na tej f-rze ktoś *zarobi* to od zarobku *netto*
    płaci podatek dochodowy.
    Tak, masz te podatki "w cenie" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd