  • Data: 2006-05-26 08:30:42
    Temat: Re: faktura + umowa o dzieło
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nixe wrote:

    > Nie, moje wątpliwości wzięły się stąd, że ja umowy o dzieło podpisuję
    > z osobami fizycznymi (czyli siłą rzeczy nievatowcami).
    > Nie podpisuję ich nigdy z podmiotami gospodarczymi. Te ostatnie po
    > prostu wystawiają mi fakturę za usługę (na fakturze jest nazwa usługi,
    > a nie umowa). A nawet jeśli jest to poprzedzone umową pisemną, to nie
    > nosi ona miana umowy_o_dzieło_, tylko po prostu umowy
    > wykonania/wykonywania usług(i). Stąd też moje zaskoczenie, że można
    > zawrzeć umowę o dzieło (która sama w sobie jest podstawą do rozliczeń)
> [...]

    1. Osoba fizyczna prowadząca DG może zawrzeć umowę o dzieło w ramach
    tej DG. Rozlicza się to podatkowo tak jak całą DG (czyli np.
    zamawiający *nie* jest płatnikiem podatku dochodowego)

    2. Twój chyba największy błąd wynika z przyjęcia, że osoby fizyczne
    wystawiają faktury VAT tylko wtedy gdy prowadzą DG. Osoba fizyczna nie
    prowadząca DG też może być podatnikiem VAT i wtedy zamiast zwykłego
    rachunku wystawia fakturę VAT. Płatnikem podatku VAT jest w tym wypadku
    wykonawca dzieła, płatnikiem podatku dochodowego zamawiający.