    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Tue, 04 Jul 2006 13:15:40 +0200

    Użytkownik Tomek O napisał:

    > Zatem rozważając możliwość kwestionowania odliczenia kwoty podatku
    > naliczonego istotnym jest ustalenie czy zgłoszenie rejestracyjne zostało
    > dokonane przed upływem terminu do złożenia rozliczenia za okres, w
    > którym nastąpiło zdarzenie uprawniające podatnika do obniżenia podatku
    > należnego, bowiem status podatnika zarejestrowanego jest konieczny w
    > momencie składania rozliczenia.
    > Wobec takiego stanowiska należy przyjąć, że przewidziane w art. 88 ust.
    > 4 ustawy o VAT wyłączenie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
> [...]

    O tym właśnie pisałam - czyli nie od końca, zgodnie z orzecznictwem
    ETS, masz mozliwość odliczenia podatku naliczenia związanego z
    działalnością przed dniem rejestracji jako podatnik czynny. Możemy
    zastanwiać się, czy jeżeli zakupu dokonałeś 15 czerwca, a zgłoszenie
    VAT-R złożyłeś 24 lipca, możesz w deklaracji za miesiąc bądź kwartał
    uwzględnić ten podatek. W dotyczczasowej interpretacji było to
    niemożliwe, jednak jak widać ten wyrok zmusił przynajmniej do myślenia
    niektóre urzędy.

    A zgodnie z orzecznictwem ETS problem jest większy. Bo co zrobić z
    zakupami z miesiąca stycznia, które służą np. budowie zakładu, który
    będzie uruchomiony w grudniu. Oczywiście, że znając nasze przepisy,
    każdy myślący człowiek dokona zgłoszenia w styczniu, zanim poleci na
    zakupy. Ale z drugiej strony, nadmiernie oczytany człowiek, analizując
    wyroki ETS stwierdziłby, że to były wydaki inwestycyjne, więc on dokona
    zgłoszenia w grudniu, i w deklaracji za miesiąc grudzień uwzględni
    wydatki za pozostałe 11 miesięcy również( chociaż z orzecznictwa tego
    nie wynika termin rejestracji i okresu, w którym, należy wykazać
    naliczony podatek, więc może faktycznie problem zawęża się do tego, czy
    dokonać zgłoszenia przed zakupem czy złożeniem deklaracji)
    Przy czym ja stoję na stanowisku, przytoczonym wcześniej, że
    działalność rozpoczyna się w momencie uruchamiania jej, stąd rejestracja
    jako podatnika VAT czynnego powinna być dokonana przed dniem
    dokonania zakupów. I nie dlatego tak uważam, że jest to bezpieczniejsze
    w stosowaniu. Jest to jeden z kolejnych kroków zmierzających do
    założenia działalności gospodarczej ze wskazaniem wyboru - czy
    decydujesz się prowadzić działalność jako podatnik VAT czynny czy też
    korzystać ze zwolnienia.