    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna dla rodziców i wspólnota majątkowa z żoną
    Date: Thu, 1 Apr 2010 22:53:28 +0200

    On Thu, 1 Apr 2010, Roman Sąsiada wrote:

    > Witam serdecznie,
    > proszę o podpowiedź jak prawidłowo rozliczyć darowiznę gotówkową którą
    > przekazałem rodzicom. Wiem, że darowizny pomiędzy członkami najbliższej
    > rodziny są pod pewnymi warunkami zwolnione z podatku, tyle że wszelkie
    > informacje które znalazłem na temat darowizn nie opisują sytuacji, gdy
    > darczyńca (czyli ja - syn) jest żonaty i ma wspólność majątkową z żoną.
    >
    > Wg informacji które ostatnio rodzice uzyskali w US, w tej sytuacji darowizna
    > dokonywana jest z majątku wspólnego i połowa darowizny jest niejako darowana
> [...]

    Zacznijmy od tego, że również Twoja darowizna dla rodziców *podlega*
    pod podatek od spadków i darowizn. I co najwyżej może być *zwolniona*,
    ale z opisu który zapodałeś, takie zwolnienie jest limitowane - do
    kwot rzędu 10 000 zł (trochę mniej, AFAIR, ale niedużo).
    Zwolnienie "bezlimitowe" wymaga spełanienia warunków, w skrócie:
    (darowizny aktem notarialnym).lub.((wykonania darowizny przelewem)
    .i.(terminowego powiadomienia US o wykonanej darowiźnie))

    Nic nie piszesz o notariuszu, a piszesz o gotówce.
    Jeśli podarowałeś ponad 20 000 zł, to martwić się musisz nie tylko
    częścią podatku "od żony", ale również od części przypadającej
    na Twoją darowiznę.

    pzdr, Gotfryd