  • Data: 2003-10-23 19:00:32
    Temat: Re: Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0310231511290.-231349@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...

    > No to jak na mój gust z p. widzenia prawa podatkowego: zupełnie
    > obcej ci osoby... prawo rodzinne i socjalne może przewidywać
    > jakieś uwzględnienia dla konkubinatu, ale podatkowe AFAIK nie.
    > [...]

    Zdaje się, że przepisy dotyczące remontowych odliczeń podatkowych
    traktują konkubinat na równi z małżeństwem. zawartym legalnie w świetle
    prawa (pewnie po to, żeby każde z konkubentów nie miało oddzielnego
    limitu na to samo mieszkanie).

    > ...co spowoduje powstanie przychodu, w wysokości "oczekiwanego
    > czynszu", i to wg spotykanych wykładni (z którymi się zgadzam)
    > po *obu* stronach (są opinie że to nieprawda - ale IMO tylko
    > pod warunkiem że dochód z pracy liczy się do dochodu pracodawcy
    > a nie pracownika ;)).
    > Krótko mówiąc: jeśli czynsz "rynkowy" za użyczoną powierzchnię
    > wynosi 1000 zł, to ty i obca ci osoba ;) doliczacie sobie
    > po 1000 zł dochodu [miesięcznie] (od czego wyjdzie podatek
    > do zapłacenia).

    A ty z kolei konkubinat chyba nie jest traktowany na równi z węzami
    małżeńskimi, bo (patrz wątek "podatek za wynajem mieszkania" z
    22-10-2003, godz. 10:04), "2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej
    na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...], nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z
    nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów."
    A konkubent/konkubina (bo przecież nie małżonek w świetle prawa) nie
    jest rodziną.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl