  • Data: 2003-10-23 13:18:07
    Temat: Re: Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 23 Oct 2003, Waldek wrote:

    >+ Umowa użyczenia części mieszkania a odpis podatkowy - trochę skomplikowane,
    >+ ale chodzxi o odpisanie wydatków poniesionych na remont. Dom należy do żony
    >+ (mamy tylko ślub kościelny),

    No to jak na mój gust z p. widzenia prawa podatkowego: zupełnie
    obcej ci osoby... prawo rodzinne i socjalne może przewidywać
    jakieś uwzględnienia dla konkubinatu, ale podatkowe AFAIK nie.
    [...]
    >+ rodzców i czy podpisując z żoną umowę o użyczeniu

    ...co spowoduje powstanie przychodu, w wysokości "oczekiwanego
    czynszu", i to wg spotykanych wykładni (z którymi się zgadzam)
    po *obu* stronach (są opinie że to nieprawda - ale IMO tylko
    pod warunkiem że dochód z pracy liczy się do dochodu pracodawcy
    a nie pracownika ;)).
    Krótko mówiąc: jeśli czynsz "rynkowy" za użyczoną powierzchnię
    wynosi 1000 zł, to ty i obca ci osoba ;) doliczacie sobie
    po 1000 zł dochodu [miesięcznie] (od czego wyjdzie podatek
    do zapłacenia).
    IMHO nie zrekompensuje:
    [...]
    >+ mogę sobie odliczyć poniesione wydatki

    ...ulgi z onych wydatków.

    Jeśliby było to mieszkanie żony (prawnie uznanej), to problemu
    z podatkami nie ma (1. grupa jest wyłączona, możesz mieszkać
    za darmo bez podatku).

    pozdrowienia, Gotfryd